سلامت

فواید روغن زیتون؛ معجزه روغن زیتون بر سلامتی

روغن میوه درخت زیتون است که از میوه‌ی درخت زیتون که اغلب در مناطق مدیترانه‌ای و نواحی شمالی ایران وجود دارد، تهیه می‌شود و قرن‌هاست انسان‌ها از فواید روغن زیتون بهره می‌برد.

به گزارش تلنگر؛ فواید روغن زیتون بسیار خارق‌العاده است و برای بدن نیز بی نظیر می‌باشد. روغن زیتون، اسانسی است که از میوه‌ی درخت زیتون که اغلب در مناطق شمال ایران و مدیترانه‌ای یافت می‌شود. استفاده از روغن زیتون به قرن‌ها پیش باز می‌گردد. درگذشته از روغن زیتون به عنوان سوخت و برای روشنایی لامپ‌ها استفاده می‌شد. از این روغن در آشپزی، تهیه‌ی صابون و محصولات آرایشی و دارویی نیز استفاده می‌شود.

فواید روغن زیتون چیست؟

معجزه روغن زیتون بر سلامتیاین ماده خوراکی در پیشگیری از ابتلا به انواع امراض همچنین کمک به روند بهبود اغلب بیماری‌ها کمک می‌کند. برخی از بیماری‌ها که به کمک خواص روغن زیتون در جهت تسریع بهبودی قرار می‌گیرند؛ عبارتند از درمان سرطان سینه و روده‌ی بزرگ، دیابت، مشکلات قلبی، آرتروز و کلسترول بالا، کمک به کاهش وزن، بهبود سوخت و ساز و گوارش و جلوگیری از پیری زودرس. در ادامه این مقاله با توضیح فواید روغن زیتون با شما همراه هستیم.

روغن زیتون به کاهش میزان کلسترول خون کمک کرده و سرشار از چربی‌های تک اشباع نشده است. روغن زیتون با درصد خلوص بالا دارای میزان زیادی آنتی اکسیدان پلی فنول و اسید اولئیک است و نسبت به روغن‌های گیاهی دیگر برای سلامتی فواید بیشتر دارد. باید توجه کرد که روغن زیتون نیز یک جور روغن است و میزان کالری بالایی دارد، پس برای کسب بیشترین نتایج باید به میزان متناسب از آن استفاده کنید.

فواید روغن زیتون برای سلامت بدن

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین K و E بوده و مواد مغذی بسیاری دارد. روغن زیتون حاوی چربی‌های تک اشباع شده مانند اسید اولئیک و اسید پالمیتولئیک است که حدود ۱۰ گرم از ۱۴ گرم اسیدهای چرب موجود در این روغن را تشکیل می‌دهند.

روغن زیتون فاقد هرگونه کربوهیدرات و کلسترول است و به همین دلیل، درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد. میزان کالری این روغن مشابه روغن کانولا یا کره است و در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، حدود ۱۲۰ کالری وجود دارد.

کاهش سطح کلسترول خون

روغن زیتونتحقیق‌‌های صورت گرفته توسط موسسه‌ی سلامت عمومی دانشگاه هارواد و دیگر دانشگاه‌های برتر نشان می‌دهد که روغن زیتون بسیار خالص درصد ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

کلسترول LDL، که در عوام با اسم کلسترول بد آن را می‌شناسند؛ احتمال ابتلا به سکته‌ی قلبی و بیماری‌های قلبی و ریوی را افزایش می‌دهد. روغن زیتون بسیار خالص دارای ۴۰ ماده‌ی شیمیایی آنتی اکسیدان بوده و به کاهش تاثیر اکسیداسیون کلسترول LDL و هم‌چنین کاهش میزان کلسترول HDL کمک می‌کند. روغن زیتون طبیعی حاوی ۷۰% اسیدهای چرب تک اشباع نشده است. در نتیجه، تجمع کلسترول خون و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

کنترل دیابت نوع ۲ از فواید روغن زیتون

دکتر لوکاس شویینگ شَکِل و تیمش از موسسه‌ی آلمانی تغذیه (German Institute of Human Nutrition)، تحقیقی درباره‌ی مضرات و فواید روغن زیتون در پروسه درمان دیابت نوع ۲ انجام دادند. نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از این روغن در برنامه‌ی غذایی روزانه، می‌تواند سبب جلوگیری و یا حتی درمان دیابت نوع ۲ را به دنبال داشته باشد.

کاهش وزن با مصرف روغن زیتون

پزشکان متخصص دارویی نیز می‌گویند اسیدهای چرب تک اشباع نشده‌ی موجود در روغن زیتون موجب افزایش وزن نمی‌شوند. تحقیقات انجام گرفته روی روغن زیتون به نتایج مثبتی در رابطه با کاهش وزن دست یافتند؛ زیرا فواید روغن زیتون که حاوی چربی‌های سالم است برای جایگزینی کره و روغن‌های دیگری که حاوی کالری هستند، جایگزین مناسبی به شمار می‌رود.

فواید روغن زیتون برای جلوگیری از التهاب

روغن زیتون سرشار از پلی فنول است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی باکتری است. در نتیجه، استفاده از آن از رشد باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری کرده و در تسکین التهاب موثر است.

فواید روغن زیتون برای بهبود گوارش

روغن زیتون در گوارش و هضم غذا تاثیر بسزایی دارد. از این روغن به عنوان دارویی برای پاکسازی دستگاه گوارش و بهبود حرکات روده نیز استفاده می‌شود.

جلوگیری از پیری زودرس با روغن زیتون

جلوگیری از پیری زودرس با روغن زیتوناز آنجایی که روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان بوده از دیگر فواید روغن زیتون کاهش سرعت فرایند طبیعی پیری بدن می‌باشد. از این روغن در محصولات آرایشی و داروهای طبیعی گیاهی استفاده می‌شود و به پوست درخشندگی طبیعی می‌بخشد.

جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه‌ی صفرا

استفاده از این روغن به دلیل خاصیت ملین آن از ابتلا به بیماری صفرا و تشکیل سنگ کیسه‌ی صفرا پیشگیری می‌کند. اغلب افرادی که در حال پاکسازی کیسه‌ی صفرا هستند از این روغن استفاده می‌کنند.

تقویت دیواره‌ی سلول‌ها

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ در مجله‌ی بین المللی علوم مولکولی به چاپ رسید، روغن زیتون حاوی پلی فنول است که در ایجاد دیواره‌های سلولی محکم موثر است. هم‌چنین این ماده قابلیت ارتجاعی دیواره‌ی رگ‌ها را افزایش داده و از بدن در مقابل بسیاری از مشکلات قلبی محافظت می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان از فواید روغن زیتون

کاهش خطر ابتلا به سرطان از فواید روغن زیتونگفته می‌شود که روغن زیتون از بدن در مقابل سرطان، به خصوص سرطان روده محافظت می‌کند. تحقیق پزشکی که در دانشگاه آکسفورد انجام گرفت، به نتایج مثبتی دست یافت و نشان داد که ماهیت اسیدی این روغن می‌تواند از بروز سرطان مقعد و روده جلوگیری کند.

یک تحقیق دیگر بر روی فواید روغن زیتون نشان داده است که تاثیر این روغن روی دستگاه گوارش مثبت است و عنوان می‌کند که آن در درمان سرطان سینه نیز تاثیر بسزایی دارد. هیدروکسی تروسول ، یکی از عناصر عمده‌ی تشکیل دهنده‌ی این روغن بوده و احتمال می‌رود از بروز سرطان سینه در زنان یائسه جلوگیری کند.

فواید روغن زیتون برای کاهش فشار خون

تحقیقی که اخیراً انجام گرفته است بیان می‌کند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل غذاهایی با چربی اشباع نشده که در روغن زیتون و آجیل وجود دارد، نیتریت و نیترات که در گیاهان سبز رنگ وجود دارد، است. این دو ترکیب از بدن در مقابل فشار خون محافظت می‌کنند. با توجه به طعم، رایحه، میزان اسیدی بودن و رنگ، انواع مختلفی روغن زیتون وجود دارند. به شما پیشنهاد می‌کنیم روغن مناسبی را برای آشپزی یا خواص دارویی تهیه کنید.

روغن زیتون و درمان کبد چرب

روغن زیتون سرشار از اسید های چرب امگا ۳ است. این روغن در مقایسه با دیگر روغن‌ها نظیر مارگارین و کره سالم‌تر است. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم‌های کبدی و کنترل وزن مفید است.

دیگر فواید روغن زیتون برای سلامت بدن

روغن زیتون موجب بهبود گوارش، رشد و تقویت استخوان‌ها و رشد مغزی در کودکان می‌شود. این روغن منبع فوق العاده‌ای از ویتامین E است که برای افراد مسن بسیار سودمند است.

فواید روغن زیتون برای پوست و موها

فواید روغن زیتون در رشد ابروهزاران سال است که از روغن زیتون برای موها استفاده می‌شود. بهتر است با در دست بودن مدارکی از اثربخشی‌اش، آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. فواید عمده‌ی روغن زیتون برای مو عبارتند از جلوگیری از شوره‌ی سر، از میان بردن موخوره، افزایش درخشندگی، تحریک رشد مو و موارد دیگر که برایروغن زیتون نام برده می‌شوند. استفاده از روغن زیتون برای موها، به دلیل ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌های متنوع و مواد فعالش، می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد.

کمک به رشد مو

ماهیت تحریک کنندگی آنتی اکسیدان‌های روغن زیتون به از بین بردن التهاب مزمن فولیکول‌ها و در افزایش رشد موی سر نقش بسزایی دارد.

درمان شوره‌ی سر با روغن زیتون

دیگر فواید روغن زیتون ماهیت ضد التهابی آن است، به خصوص هنگامی که با مواد حامل  یا روغن همراه شود، آن را به درمانی فوق العاده برای شوره‌ی سر تبدیل می‌کند و می‌تواند از بروز شوره‌ی سر جلوگیری کرده و پوست ملتهب را تسکین دهد.

درمان مو خوره

روغن زیتون به سرعت می‌تواند انتهای مو را که به دلیل آسیب یا ضعیف بودن مو چند شاخه شده است، بهبود بخشد. اگر به طور مرتب از روغن زیتون استفاده کنید، ظاهر کلی و نرمی موها بهبود خواهد یافت.

تقویت کننده مو

ماسک مو روغن زیتون

اگر ریزش مو دارید، از ماسک موی روغن زیتون استفاده کنید. این ماسک، موها را تقویت کرده، موجب سلامت فولیکول‌ها شده و ریزش مو را کاهش می‌دهد.

درخشندگی م با ماسک روغن زیتون

داشتن موهای چرب خوب نیست، اما استفاده از روغن زیتون می‌تواند ویتامین E مورد نیاز مو را فراهم کند و در نتیجه باعث ظاهر مناسب و درخشندگی مو می‌شود. هم‌چنین، حجم مو افزایش یافته و موها نرم‌تر از گذشته خواهند شد.

فواید روغن زیتون برای سلامت پوست و زیبایی

استفاده از روغن زیتون به هزاران سال پیش برمی‌گردد. روغن زیتون در مقایسه با محصولات آرایشی مدرن، فواید سلامتی بسیاری دارد. این روغن به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های ضد پیری، در بهبود رنگ پوست، از میان بردن چین و چروک، محافظت در مقابل سرطان پوست و نرم کنندگی پوست موثر است.

درمان چین و چروک‌های پوست

از دیگر فواید روغن زیتون باید به ترکیبات پلی فنولیک موجود در آن اشاره کرد که به بدن کمک می‌کند تا میزان اکسیداسیون را کم کند. این فرایند اکسید شدن، همانند التهابات مزمنی است که موجب بروز چین و چروک در پوست می‌شوند. این آنتی اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد را یافته و آن‌ها را خنثی می‌سازند؛ در نتیجه باعث می‌شوند احساس جوانی داشته و جوان به نظر برسید. هم‌چنین این آنتی اکسیدان‌ها پوست را سفت کرده و قابلیت ارتجاعی آن را زیاد می‌کنند.

مرطوب کننده طبیعی پوست

روغن زیتون یک نرم کننده‌ی بسیار عالی به شمار می‌رود و برای درمان خشکی پوست بسیار توصیه شده است؛ زیرا می‌تواند تا اعماق پوست نفوذ کرده و مواد مغذی مهم مانند ویتامین E و A را به سطوح سلول‌های پوستی که به آن نیاز دارند، برساند. این کار موجب می‌شود که رطوبت پوست تنظیم شده، احساس سلامتی داشته و پوست‌تان سالم‌تر به نظر برسد.

رنگ چهره

روغن زیتون می‌تواند بر رنگ پوست تاثیر بگذارد؛ پس استفاده‌ی منظم از آن برای افرادی که می‌خواهند رنگ پوستی متعادل داشته باشند، به شدت پیشنهاد می‌شود. روغن زیتون می‌تواند جریان خون را بهبود بخشیده و سموم را از میان ببرد. در کل، روغن زیتون کیفیت و سلامتی پوست تمام بدن را بهبود می‌بخشد.

پاک کننده‌ی آرایش چشم

پاک نکردن آرایش چشم موجب بروز جوش یا التهاب می‌شود، اما پاک کردن این آرایش کمی دشوار بوده و ممکن است به پوست آسیب وارد شود. با افزودن کمی روغن زیتون به پنبه می‌توانید راحت‌تر و بدون نیاز به فشردن پنبه روی پوست و آسیب وارد کردن به آن، آرایشتان را پاک کنید.

آنتی باکتری از فواید روغن زیتون

فواید روغن زیتونپوست، بزرگترین اندام بدن بوده و در معرض انواع بسیاری از عوامل بیماری‌زا قرار دارد. با زدن روغن زیتون به بدن، فعالیت‌های طبیعی آنتی باکتری‌های این روغن موجب بهبود سیستم ایمنی شده و از بدن در مقابل بسیاری از این عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.

محافظت در برابر آفتاب

مطالعات نشان می‌دهند که فواید روغن زیتون روی پوست در مقابله با فرایند اکسید شدن و تغییر ناگهانی و بالقوه‌ی سلولی، آسیب اشعه‌های فرابنفش خورشید را کاهش دهد. این روغن می‌تواند از آفتاب سوختگی محافظت کرده و تاثیر آن را درمان کند. این ویژگی، روغن زیتون را به جایگزینی مناسب برای کرم‌های ضد آفتاب تبدیل می‌سازد.

از بین بردن التهاب‌های پوستی

زنان و مردان بسیاری پس از اصلاح موها، التهاب‌هایی را در نواحی حساس بدن تجربه می‌کنند. استفاده از مقدار کمی روغن زیتون می‌تواند به سرعت التهاب‌ها و زخم‌ها را درمان کند و فرایند بهبود آن‌ها را تسریع کند.

سخن پایانی

هشدار:

فواید روغن زیتون برای پوست و استفاده از آن، بسیار زیاد است، اما عوارض جانبی محتملی نیز وجود دارند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید؛ از جمله بدتر شدن رنگ چهره، پوست خشک و واکنش‌های آلرژیک. اساساً با اینکه روغن زیتون می‌تواند به تنظیم چربی پوست کمک کند، اما استفاده‌ی بیش از اندازه یا طولانی مدت از آن می‌تواند موجب بروز جوش شود.

علاوه بر فواید روغن زیتون، اما برخی از افراد به این روغن حساسیت دارند و ممکن است جوش یا التهاب موضعی را تجربه کنند. اگر این نشانه‌های موضعی را تجربه کردید، به سرعت باید روغن زیتون را کنار بگذارید. به یاد داشته باشید که بهتر است همیشه به میزان متعادل از آن استفاده کنید.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x