سلامت

معرفی 20 ویتامین برای لاغری/آیا ویتامین ها باعث لاغری می شوند؟

استفاده از ویتامین برای لاغری، با توجه به اینکه مدل رژیم غذایی تغییر کرده است، مسئله مهمی به نظرمی آید. افراد متاسفانه رو به چاقی حرکت می کنند. همچنین افراد زیادی را در اطراف خود می بینیم که در جهت لاغر شدن تلاش می کنند.

به گزارش تلنگر؛ ویتامین برای لاغری، ممکن است اثر گذار باشد و تا حدودی چربی سوزی برای شما انجام بدهد. کاهش لاغری با مصرف ویتامین بستگی به نوع ویتامینی که مصرف می کنید دارد. در این مقاله به بررسی عواملی که در کاهش وزن موثر است می پردازیم.

ویتامین برای لاغری

زمانی که می خواهید وزن خود را کاهش دهید، وسوسه انگیز است که در هر جایی که می توانید به دنبال کمک باشید. اگر افکار شما به مکمل ها یا داروهای گیاهی معطوف می شود، به خاطر داشته باشید که تحقیقات بسیاری از آنها را بررسی های متفاوتی ارائه می دهد. در برخی موارد، علم زیادی برای حمایت از ادعاها وجود ندارد و برخی خطرات سلامتی دارند. قبل از هر اقدامی ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

شواهد علمی مکمل های کاهش وزن چیست؟

در مقایسه با دارونما، برخی از افرادی که مکمل مصرف می کردند، کاهش وزن کمی را گزارش کردند. اما محققان گفتند که آزمایش‌های باکیفیت کافی برای نشان دادن اثربخشی آن وجود نداشت و هیچ مکملی با کاهش وزن در مقیاس بزرگ و از نظر بالینی مرتبط نبود.

هانتینگتون می گوید: اگر می خواهید مکمل یا ویتامینی را برای کاهش وزن امتحان کنید، زیرا می تواند اثرات ثانویه داشته باشد. همچنین مهم است که قبل از مصرف مکمل برای کاهش وزن با ارائه دهنده مراقبت های پزشکی خود صحبت کنید.

منیزیم، ویتامین برای لاغری

منزیم تاثیر خوبی به عنوان ویتامین برای لاغری دارد. مادش مونیسوامی، محقق منیزیم و مدیر مرکز پزشکی میتوکندری در مرکز بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، می گوید: منیزیم یک ماده معدنی مهم است که برای بسیاری از عملکردهای ضروری بدن مورد نیاز است.

کمبود منیزیم بیشتر در افراد مبتلا به چاقی، دیابت و سندرم متابولیک شایع است و به التهاب مزمن مربوط می شود.

یک بررسی سیستمیک در سال ۲۰۲۰ از ۳۲ مطالعه نشان داد که اکثر بزرگسالان پس از مصرف مکمل منیزیم وزن کم نکردند. با این حال، در افراد مبتلا به کمبود منیزیم، دیابت، چاقی یا فشار خون بالا به کاهش وزن کمک می کند.

می توانید با درخواست از تستر مراقبت پزشکی خود برای بررسی سطح منیزیم شما به آزمایشگاه ها، از کمبود منیزیم مطمئن شوید.

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، بزرگسالان نباید بیش از ۳۵۰ میلی گرم در روز منیزیم را در یک مکمل مصرف کنند. دوزهای بالا می تواند باعث اسهال، حالت تهوع، ناراحتی شکمی و در صورت مصرف دوزهای بسیار بالا، خطر مرگ به دلیل مشکلات قلبی را ایجاد کند.

کروم به عنوان ویتامین برای لاغری موثر است؟

کروم یک میکرومینرال است که روی متابولیسم بدن شما اثر می گذارد. اعتقاد بر این است که مکمل های کروم اثرات انسولین را بر بدن بهبود می بخشد و برخی تحقیقات نشان داده اند که کروم می تواند تنظیم قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بخشد.

«اگرچه کروم یک مکمل غذایی محبوب است، اما تحقیقات در مورد کروم کافی است، و زمانی که فواید آن پیدا شد، ممکن است کوچک یا ناچیز باشد».

از شش مطالعه بر روی ریز مغذی در متاآنالیز چاقی، سه مطالعه کاهش وزن کم داشتند. هانتینگتون می گوید: «این کار می کند، فقط کمی کمک می کند.

به گفته مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه، مکمل‌های کروم می‌توانند باعث درد معده و سردرد شوند و پس از دریافت دوزهای بالا، علائم آسیب کلیوی، آسیب کبدی، مشکلات عضلانی و واکنش‌های پوستی را داشته‌اند.

پروبیوتیک ها در دسته ویتامین برای لاغری محسوب می شوند

پروبیوتیک ها از جمله ویتامین برای لاغری هستند. باکتری های مفیدی هستند که در روده زندگی می کنند و به تجزیه و هضم غذاها کمک می کنند. می توانید مکمل ها یا غذاهای تخمیر شده مانند کفیر، چوکرات و مانزانا سیدر وینیگرت دریافت کنید.

داریوش مظفریان، متخصص قلب، دانشمند بهداشت عمومی و مدیر موسسه Food Is Medicine در دانشگاه تافتس می گوید: شواهد اولیه نشان می دهد که پروبیوتیک ها می توانند از نظر کاهش وزن مفید باشند.

بررسی سال ۲۰۱۸ از ۱۵ آزمایش خوب طراحی شده نشان داد که پروبیوتیک ها، چه در غذاها و چه در مکمل ها، به افراد چاق و دارای اضافه وزن کمک می کنند تا وزن بدن و چربی بدن را کاهش دهند. مزه های دیگر پروبیوتیک ها را با بهبود سطح آبی در خون پیوند داده اند.

برخی از تولیدکنندگان پروبیوتیک ها را با پری بیوتیک ها، نوعی فیبر که باکتری های روده را تغذیه می کند، ترکیب می کنند. مظفریان می گوید که معتقد است این ترکیبات که سین بیوتیک نامیده می شود، امیدوارکننده هستند.

او می‌گوید: «این کار جادویی نخواهد بود، پوندها ناپدید نمی‌شوند، اما اگر میکروبیوم سالمی داشته باشید، به احتمال زیاد می‌توانید وزن کم کنید یا حداقل وزن اضافه نکنید.»

به گفته NIH، اگرچه مطالعات اندکی ایمنی پروبیوتیک ها را بررسی کرده اند، اما طبق گفته NIH، آنها سابقه ایمنی گسترده ای دارند، به ویژه در افراد سالم. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، خطر اثرات منفی ثانویه آنتی بیوتیک ها بیشتر است، به همین دلیل است که باید قبل از آن با پزشک خود در میان بگذارید.

کافئین

قهوه محرکی است که در چای، گوارانا، یربا مات و سایر گیاهان وجود دارد که می‌توان آن‌ها را برای کاهش وزن به مکمل‌ها اضافه کرد. ویلیس می گوید، این می تواند به شما انرژی بدهد، متابولیسم شما را بهبود بخشد و تجزیه چربی را افزایش دهد.

ویلیس می گوید: «این یک عامل لیپولیتیک عالی است. با این کار می‌خواهم تصمیم بگیرم که به آزادسازی اسیدهای چرب از بافت‌های چربی ما کمک می‌کند، مخصوصاً برای ورزش‌های قلبی عروقی.

با این حال، مطالعات تنها اثر متوسطی را بر کاهش وزن نشان داده‌اند. مؤسسه ملی بهداشت می گوید که “می تواند به شما در کاهش وزن یا کاهش وزن در طول زمان کمک کند”.

ویلیس می گوید که قهوه و سایر مکمل هایی که شما را چاق می کنند باید با تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی شما همراه باشند. او می گوید: «اگر رژیم غذایی و سبک زندگی شما را به کاهش وزن نمی رساند، ابتدا به آن پایبند باشید. “اگر سه همبرگر دوتایی با یک سفارش سیب زمینی سرخ شده و یک کاسه بخورید، به شما کمک نمی کنم.”

بسیاری از مردم اثرات ثانویه قهوه مانند افزایش فشار خون و ضربان قلب، مشکلات خواب، اضطراب یا عصبی یا مشکلات گوارشی را تجربه می کنند. در دوزهای بالا، قهوه می تواند باعث استفراغ، تپش قلب و تشنج شود. مؤسسه ملی بهداشت بیش از ۵۰۰ میلی گرم در روز را توصیه نمی کند.

افراد مبتلا به فشار خون بالا یا مشکلات قلبی باید قبل از مصرف مکمل با کافئین با پزشک خود مشورت کنند.

عصاره چای سبز

عصاره چای سبز

چای سبز حاوی دسته ای از مواد شیمیایی گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می شوند. برخی از مردم بر این باورند که عصاره چای سبز با افزایش گاز انرژی و مسدود کردن جذب چربی به کاهش وزن کمک می کند.

به نظر می رسد برخی از مطالعات نشان می دهد که عصاره چای سبز ممکن است باعث شود شما کالری بیشتری مصرف کنید، حتی زمانی که در حالت استراحت هستید.

اما تحقیقات متناقضی در مورد اینکه آیا مکمل های حاوی عصاره چای سبز می توانند به کاهش وزن کمک کنند، وجود دارد. در هر صورت، آنها فقط اثر متوسطی دارند.

چای سبز می تواند فواید دیگری نیز داشته باشد که می تواند از بیماری قلبی و سرطان محافظت کند. کارشناسان توصیه می کنند که دوزهای بالا می تواند باعث آسیب کبدی شود.

بربرین

بربرین ماده‌ای است که در گیاهان یافت می‌شود و سابقه استفاده طولانی در طب آیورودا و طب سنتی چینی دارد.

به گفته کلینیک کلیولند، بیشترین مزیت بربرین که مورد مطالعه قرار گرفته است، توانایی آن در بهبود مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت است.

بررسی های اولیه همچنین نشان می دهد که بربرین ممکن است به کاهش وزن کمک کند. بررسی سال ۲۰۲۲ از ۴۱ مطالعه تحقیقاتی منتشر شده در Frontiers of Nutrition نشان داد افرادی که بربرین را در کمتر از دو هفته مصرف کردند کاهش وزن قابل توجهی را تجربه کردند و سطح کلسترول آنها نیز بهبود یافت.

با این حال، توجه بیشتری لازم است، زیرا طبق گفته مرکز ملی سالود تکمیلی است، زیرا بسیاری از مطالعات در این بازبینی ریسک موفقیت بالایی دارند.

اثرات ثانویه بربرین شامل علائم گوارشی مانند تهوع، اسهال، سردرد و خستگی است. همچنین می توانید با داروهای دریافتی تداخل داشته باشید. درست مانند تمام مکمل‌ها، باید قبل از تومارلو با ارائه‌دهنده مراقبت‌های پزشکی خود صحبت کنید.

ویتامین دی

ویتامین دی از جمله ویتامین برای لاغریمحسوب می شود و تاثیر خود را نشان داده است. ویتامین D مورد نیاز بدن را می‌توان از نور خورشید به دست آورد. احتمالا شما ویتامین دی را به عنوان ویتامینی برای کمک به سلامت استخوان‌ها و تنظیم هورمون‌ها می‌شناسید. اما شواهد نشان می‌دهد که این ویتامین در کاهش چربی‌های بدن نیز نقش دارد.

ماده معدنی آهن

ماده معدنی آهن در رساندن اکسیژن به سلول‎‌های بدن نقش دارد. هرچه ماهیچه‌ها اکسیژن بیشتری داشته باشند، بیشتر چربی می‌سوزانند.

سطوح پایین آهن در بدن به طور مستقیم روی فعالیت ورزشی افراد تاثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که کمبود آهن می‌تواند باعث خستگی شده و کاهش فعالیت بدنی و در نتیجه افزایش وزن را به دنبال داشته باشد. غنی‌ترین مواد غذایی از لحاظ آهن عبارتند از: گوشت قرمز، گوشت مرغ، حبوبات و سبزیجات برگ سبز.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x