گردشگری

حسینیه ارشاد از تخریب شهرداری در امان ماند

اوقاف و شهرداری می‌گویند قصد رفع خطر از موقوفه شریعتی حسینیه ارشاد را دارند، اما از نظر آن‌ها رفع‌خطر فقط با تخریب معنا پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تلنگر ؛ اوقاف و شهرداری می‌گویند قصد رفع خطر از موقوفه شریعتی حسینیه ارشاد را دارند، اما از نظر آن‌ها  رفع‌خطر فقط با تخریب معنا پیدا می‌کند.»

به گزارش تلنگر ؛ ثبت ملی نبودن موقوفه شریعتی – به عنوان بخشی از «حسینیه ارشاد» نجف‌آباد اصفهان – و سست شدن پایه ستون‌های این بنای تاریخی و ارزشمند باعث شده تا از یک سو درخواست تخریب این بنای تاریخی با هدف رفع خطر از سوی شهرداری نجف‌آباد مطرح شود، اما از سوی دیگر دادستانی این شهر دستور «تخریب حداقل، رفع خطرشود» را اعلام کند؛ دستوری که توجه و ارزش این بنای تاریخی را نزد بالاترین مقام قضایی شهرستان نجف‌آباد نشان می‌دهد.

به گزارش تلنگر؛ حسین نجفی‌پور، فعال میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد اصفهان می‌گوید: طبقه دوم عمارت «حسینیه ارشاد» که تا چند سال گذشته فعال بوده و تا مدتی نیز کاربری‌ اداری داشته و برخی اقدامات کوتاه مدت در آن انجام می‌شده است، دارای تزیینات منحصر به فرد تاریخی در این شهرستان است، که متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد.

او با اشاره به اینکه طبقه اول حسینیه ارشاد در طول سال‌های گذشته تخریب و نوسازی شده است، اظهار می‌کند: در سال‌های گذشته چند بار شهرداری نجف‌آباد در نامه به میراث فرهنگی درخواست لزوم توجه و رسیدگی به این بنای تاریخی ار می‌کند که اگر این بنا ارزشمند است، هر چه سریع‌تر نسبت به مرمت و احیای آن اقدام شود. در غیر این صورت به دلیل احتمال تخریب و به خطر افتادن جان مردم، آن تخریب شود.

وی می‌افزاید: اما با وجود قرار داشتن این بنا در مرکز شهر، هیچ نهادی تا امروز نسبت به حفاظت از این بنا کاری انجام نداده است، فقط ستون‌های آن در روز گذشته مهار شدند. اما به دلیل ثبت نبودن این بنا و برداشتن وظیفه حفاظت توسط مالک بنا از روی دوش خود، تاکنون به این بنا توجهی نشده است.

او با اشاره به درخواست‌های مکرر شهرداری نجف‌آباد برای تخریب این بنا در صورت مرمت نشدن زودهنگام آن، بیان می‌کند: وضعیت بنا بسیار نامناسب است هرچند دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و نیاز به حفاظت دارد اما اکنون میراث فرهنگی از دادستانی مهلت گرفته تا با پیدا کردن سرمایه‌گذار این بنای تاریخی را نجات دهد، اماباید توجه داشت در صورت شروع فصل زمستان و آغاز بارندگی‌ها به طور قطع این بنا تخریب می‌شود.

پایه های عمارت مهار شده به سرمایه‌گذار نیاز دارد

اکرم عباسی، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد، نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: «حسینیه ارشاد» نجف‌آباد بنای ارزشمندی است که متاسفانه هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است، البته پرونده ثبتی آن پیش از این اماده شده، فقط به دلیل ناقص بودن مدارک تائید موافقت شورای ثبت استان اصفهان قدری طول کشید واکنون اقدامات بعدی در دست انجام است تا شماره ثبت ملی این بنای تاریخی از اداره کل ثبت آثارتاریخی سازمان میراث فرهنگی گرفته شود.

او با بیان این‌که این بنای تاریخی در واقع یک موقوفه است وزیر نظر اداره اوقاف شهرستان نجف‌آباد است، ادامه می‌دهد: متولی اصلی و مالکیت بنا با اوقاف است، اما از نظرتاریخی بودن، میراث روی این قضیه نظر دارد، چون معتقدیم این موقوفه به جز ساختار معماری ارزشمند آن، حلقه مفقوده بین حسینیه‌های دوره قبل از پهلوی و دوره جدید را در این منطقه تکمیل می‌کند.

به گفته‌ی وی، این حلقه مفقوده عناصر معماری از دوره صفویه تا قاجار و سپس پهلوی را شامل می‌شود، بنابراین آن سند واضح و روشنی برای میراث فرهنگی است

او اضافه می‌کند: تا امروز از سوی مالک نسبت به این بنا بی‌مهری صورت گرفته و آن بعد از بارها استفاده‌های اداری مانند اداره اوقاف شهرستان در دوره پهلوی، اداره آموزش و پرورش منطقه، ژاندارمری منطقه و موارد دیگر، متروکه شده و مالک و متصرفان بنا در دوره‌های گذشته نیز نسبت به آن توجه نداشته‌اند.

عباسی با اشاره به متروکه شدن بنا بعد از استفاده‌های مختلف از آن، می‌افزاید: متروکه شدن، به بنا آسیب‌های زیادی وارد کرده است، به حدی که یکی – دو ستون‌ واقعا وضعیت خطرناکی دارند و احتمال بروز خطر جانی یا مالی از سوی ان‌ها وجود دارد.

او با بیان این‌که در شرایط کنونی، اوقاف و شهرداری می‌گویند قصد رفع خطر دارند، ادامه می‌دهد: اما از نظر آن‌ها به خصوص شهرداری رفع‌خطر فقط با تخریب معنا پیدا می‌کند، در حالی‌که از نظر میراث فرهنگی این عملیات به معنای مرمت، بازسازی و احیاست.

عباسی با اشاره به نامه‌نگاری شهرداری نجف‌آباد به میراث فرهنگی در روز جمعه ۱۳ مهر، می‌گوید: در درخواست‌شان اعلام کردند نماینده‌ای از سوی میراث فرهنگی برای انجام عملیات رفع‌خطر به حسینیه ارشاد برود، پرسیدم این کار به چه معنی است؟ پاسخ دادند که دادستان دستور داده. حکم دادستان را دیدم که خوشبختانه دستور این بود: «رفع خطر، با حداقل تخریب».

او ادامه می‌دهد: در صحبتی که با دادستان نجف‌آباد داشتم، اعلام کردم این بنا، بنای تاریخی منحصر به‌فردی است و حلقه مفقوده اتصال حسینیه‌ها را از عصر قاجار به دوران بعدی گره زده است، نمی‌توان این بنا را نادیده گرفت، بنابراین مهلتی داده شد تا سرمایه‌گذارمناسبی پیدا کنیم تا بعد از مرمت، کاربری بهینه ای به این بنا داده شود.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد با بیان این‌که دادستان بارویکرد مثبت، دستور به حفظ بنا داده است، این دستور از دید میراث‌ فرهنگی به معنای بررسی آسیب و برطرف کردن علت آن است، بنابراین میراث فرهنگی دنبال سرمایه‌گذار است تا این بنا را مرمت کند.

او با اشاره به وجود تزئینات و گچ‌بری عالی در این بنای تاریخی، تاکید می‌کند: براساس قانون مالک و متصرفان هر بنایی وظیفه حفاظت از آن بنا را دارند، این اتفاق در هر شهر و برای انواع ساختمان‌ها با هر کاربری رخ می‌دهد و مالک به لحاظ قانونی وظیفه رسیدگی به بنا را دارند، اما متاسفانه یک غلط مصطلح بین مردم رایج شده است که همه فکر می‌کنند، چون یک بنا تاریخی است، میراث فرهنگی باید هزینه‌ی ان را بدهد.

عباسی اضافه می‌کند: این در صورتی است که میراث فرهنگی فقط متولی بناهای تاریخی است، او باید از تخریب بناها جلوگیری کند و در تغییرکاربری آن کمیسیون‌ها را کمک دهد و برای مرمت، اصلاح، بهینه‌سازی، احیا و نوسازی بناها نظرکارشناسی دهد که از آن حالت تاریخی و اصالت بیرون نیایند، اما اکنون این اشتباه رخ داده و همه فکر می‌کنند چون متعلق به میراث‌فرهنگی است، میراث نیز باید هزینه کند.

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نجف‌آباد، سه‌شنبه ۱۷ مهر، در اقدام اولیه و برای انجام حفاظت اضطراری، زیر ستون‌ها مهاربسته شد تا شورا، شهرداری و اوقاف به نتیجه مورد نیاز برای حضور سرمایه گذار برسند.

موقوفه شریعتی متعلق به پهلوی اول، در پشت عمارت حسینیه ارشاد شهرستان نجف‌آباد و چسبیده به آن در طبقه دوم قرار دارد، که هر چند بنای زیرین آن در سالهای گذشته نوسازی شده، اما اکثر بنا از عناصر پهلوی است و برای مخارج مسجد و حسینیه ارشاد وقف شده است.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x