سلامت

اصلی ترین خواص قهوه هسته خرما چیست؟

علاوه بر خرما که سرشار از خاصیت است هسته آن نیز فوایدی دارد که شاید تاکنون نمی‌دانستید. در این مطلب به اصلی ترین خواص قهوه هسته خرما که یک نوشیدنی بدون کافئین است، می‌پردازیم.

به گزارش تلنگر؛ قهوه هسته خرما! نامی آشنا برای دوستداران قهوه و اسمی تعجب برانگیز برای دیگر افراد. اما این کاملا عادی است که تعجب کنید و حتی تعجبتان پس از خواندن خواص قهوه هسته خرما بیشتر هم خواهد شد. برخلاف تصور عموم مردم که پس از مصرف خرما، فکر می‌کنند که هسته آن بی فایده است و آن را دور می‌اندازند باید به شما بگوییم که این هسته سرشار از خاصیت است. پس در ادامه این مطلب با سایت تلنگر همراه باشید تا بیشتر از فواید این دانه به شما بگوییم.

قهوه هسته خرما چیست؟

قهوه هسته خرما که گاها با نام دمنوش هسته خرما نیز شناخته می شود که از پودر شدن هسته های تفت داده شده حاصل می‌شود. در مقاله ای جدا گانه به تفصیل به توضیح طرز تهیه قهوه هسته خرما خواهیم پرداخت. اما اکنون روی سخن ما توضیح خواص قهوه هسته خرما است.

فواید و خواص قهوه هسته خرما چیست؟خواص قهوه خرما

طبق نظریاتی و تحقیقاتی که انجام شده اما هنوز به طور علمی مورد آزمایش قرار نگرفته است نتایجی حاصل شده است که این مورد را تایید می کند. مهمترین و اصلی ترین موردی که در مورد فواید قهوه هسته خرما بیان شده است کاهش ابتلا به بیماری دیابت می باشد که در واقع برای تنظیم قند خون بدن به طور طبیعی بسیار کمک می کند.

سنگ کلیه

از ابتدایی ترین خواص قهوه هسته خرما دفع سنگ کلیه است. هسته خرما به عنوان یکی از روش‌های درمانی سنگ کلیه و کیسه صفرا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای دفع سنگ کلیه بهتر است روزی دو مرتبه این دمنوش را میل کنید. هسته خرما، حاوی گروهی از آمینو اسیدها، اسید اگزالیک، فیبرهای مفید برای سیستم گوارش و همچنین ظرفیت بالای آن برای کاهش وزن سریع است.

 التیام زخم‌ها از جمله زخم معدهدرمان زخم معده با قهوه هسته خرما

یکی از فواید خواص قهوه هسته خرما، بهبود زخم معده است. دانه خرما می تواند زخم های معمولی یا سپتیک را درمان کند. دانه خرما را بسوزانید و بعد از سرد شدن در نزدیکی محل جوش له کنید. جراحت شما با سوزاندن دانه خرما و گذاشتن آن در محل مذکور بهبود می یابد.

 بازیابی پوست و مو

زیبایی پوست و درمان چین و چروک از فواید شگفت انگیز روغن دانه خرما است. این روغن به دلیل داشتن ویتامین های B و A و آهن بسیار موثر است. روغن پالم به دلیل داشتن ویتامین های گروه B، مشکلات پوستی را درمان می کند. بنابراین هر روز مقدار کمی روغن هسته خرما را روی صورت خود بمالید. پس از مدت کوتاهی متوجه خواهید شد که پوست چربی را جذب کرده و به عنوان یک مرطوب کننده خوب عمل می کند. روغن دانه خرما دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است که تمام مشکلات پوستی را درمان می کند.

درمان اسهال

شاید بتوان گفت یکی از روش های طبیعی و سالم برای درمان ناراحتی های گوارشی به ویژه اسهال مزمن خواص قهوه هسته خرما و تاثیر آن بر دستگاه گوارش است. خرمای ارگانیک نیز به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی عمل می کند و باکتری های وارد شده به دستگاه گوارش را از بین می برد.

خواص قهوه هسته خرما برای قند خونخواص قهوه هسته خرما برای قند خون

قهوه هسته خرما در کنترل قند خون و درمان دیابت نقش دارد. مصرف هسته خرما به صورت پودر هسته خرما و یا به صورت دمنوش می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به دیابت نقش مفیدی داشته باشد. پودر هسته خرما و به طور ویژه دم کرده قهوه هسته‌ خرما در کنترل قند خون و دیابت بسیار موثر است. پودر هسته خرما خاصیت تولید و افزایش انسولین دارد و در کاهش قند خون موثر است. برای افراد مبتلا به دیابت و قند خون بالا مصرف دم کرده قهوه هسته خرما به صورت روزانه توصیه می شود.

خواص قهوه هسته خرما برای رگ‌های قلب

قهوه هسته خرما دارای آنتی اکسیدان و اسیدهای فنلی زیادی  است. این مواد اثرات ضد آتروژنیک داشته و به جلوگیری از انسداد سرخرگ‌ها کمک می کند. خواص خرما در این مورد زمانی که با آب و یا عصاره انار ترکیب شود افزایش یافته و می‌تواند خفاظت بیشتری از شریان‌ها انجام دهند.

روغن هسته خرما دارای کلسترول بسیار کمی است. روغن هسته خرما انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای سلامتی مفید است را دارد و به همین دلیل استفاده از آن برای بیماران قلبی و عروقی توصیه می‌شود.

خواص قهوه هسته خرما برای قلب

همانطور که گفتیم مصرف آب انار و خرمای بدون هسته در کاهش خطر حمله قلبی بسیار مؤثر است. هسته خرما که آسیاب شده و به پودر هسته خرما  و به خمیر تبدیل می‌شود، اثر این ترکیب را به مراتب بیشتر می‌کند. آزمایش روی موش‌ها نشان داده است که ترکیب سه‌گانه انار، خرما و هسته خرما بیشترین تأثیر را در جلوگیری از گرفتگی عروق قلبی و سکته دارد. همپنین می تواند تنش اکسیداتیو در دیواره شریان را پایین بیاورد و به ۳۳ درصد برساند. این ترکیب همچنین با گم کردن کلسترول موجود در شریان، آن را به ۲۸ درصد خواهد رساند.

شما می‌توانید پودر هسته خرما را به صورت پودر مصرف کنید یا آن را دم کرده و بنوشید و از این راه به سلامت قلب خود کمک کنید.

دیگر خواص قهوه هسته خرمافواید هسته خرما

موارد دیگری از جمله کمک به سیستم گوارشی بدن و دفع سنگ کلیه و مثانه می باشد، موضوعی که بسیار در ایران با آن مواجه هستیم و سالانه مبتلایان بسیار زیادی در این زمینه مشاهده شده اند. کمک به حل بیماری رماتیسم، تقویت ریشه های مو و جلوگیری از ریزش آن، ایجاد آرامش و افزایش سیستم ایمنی بدن، کاهش ابتلا به پروستات، و همچنین افزایش شیر مادر از جمله موارد دیگری می باشد که در مورد ویژگی های خواص قهوه هسته خرما است که می توان به آن اشاره کرد.

ارزش غذایی قهوه هسته خرما

وقتی در مورد خواص قهوه هسته خرما صحبت می کنیم به نظر نمرسد که تا این حد با ارزش باشد. پس این موضوع سوال می شود که چه دلیلی باعث شده که این قهوه تا این اندازه فواید داشته باشد؟

همه ما نام خرما را با میزان کالری و انرژی بالای آن می شناسیم، اما بررسی ها نشان می دهد که حتی هسته خرما نیز دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی می باشد که می تواند در برنامه غذایی شما تاثیرات ویژه ای داشته باشد. آزمایشات و تحقیقات نشان می دهد که هسته خرما به دلیل اثرات محافظتی پروآنتوسیانیدین خود، از خطرات و آسیب های کبدی و کلیوی جلوگیری می کند.

همچنین این نوشیدنی به خاطر وجود آنتی اکسیدان و پلی فنول ها (ریز مغذی هایی با مزایای بالقوه سلامتی)، دارای خواص ضد ویروسی بسیار زیادی می باشد و از نظر ارزش غذایی شامل مواد معدنی زیر می باشد:

  • فسفر
  • منیزیم
  • کلسیم
  • آهن
  • روی
  • پتاسیم

موارد منع مصرف قهوه هسته خرمااصلی ترین خواص قهوه هسته خرما چیست؟

لازم است به این نکته اشاره کنیم که درسته قهوه هسته خرما یک نوشیدنی کاملاً طبیعی و سالم می باشد، اما در صورتی که میزان مصرف شما بیش از اندازه استاندارد (دو الی سه فنجان در طول روز)  باشد می تواند نتایج و حساسیت های متفاوتی را بدن شما به همراه داشته باشد.

همچنین از آنجایی که این دمنوش گیاهی به خودی خود دارای طبع گرمی می باشد، برای کسانی که طبیعت و مزاج گرم می باشند می تواند عوارضی همچون حساسیت و جوش به همراه داشته باشد. گزارشاتی از برخی مصرف کنندگان و خریداران این قهوه نیز به دست آمده است که این قهوه می تواند گاهاً حساسیت زا بوده و مشکلاتی مانند خارش و قرمز شدن پوست را برای شخص به همراه داشته باشد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x