خانواده

گَلِت (Galette) توت فرنگی، دسر تابستونی با رسپی آلمانی

گَلِت (Galette) توت فرنگی با توجه به نزدیک شدن روزهای گرم و تابستونی، انتخاب بسیار خوبی است. این دسر با میوه ی توت فرنگی درست می شود، که طعم شیرین و دلچسبی به دسر می بخشد.

به گززارش تلنگر؛ گَلِت (Galette) توت فرنگی، یک نوع دسر آلمانی و فرانسوی است. این دسر در خانواده تارت قرار دارد. ما در این مقاله سعی کردیم بهترین روش تهیه گلت توت فرنگی را در اختیارتان بگذاریم. این دسر خوراک مجالس گرم و تابستونی است.

تاریخچه گَلِت (Galette) توت فرنگی

دسر گلت به نان کیک پادشاه نیز شناخته می شود. این کیک در فرانسه به مناسب عید مسیحی پخته میشد. شکل این دسر معمولا به صورت گرد است که با میوه های تابستونی از جمله به و توت فرنگی درست می شود. این دسر تاریخچه بسیار طولانی در کشور فرانسه دارد.

معرفی گَلِت (Galette)

در تهیه گَلِتGalette توت فرنگی، بر خلاف پای و تارت از قالب استفاده نمی شه و همین باعث شده که به راحتی به سایز دلخواه در بیاد، ضمن اینکه قسمت تازده خمیر هم می تونه سایز و فُرم متغیری داشته باشه و به همین دلایل به گلت “پای با فرم آزاد free-form pie” هم گفته می شه. گلت Galette از دستورات فرانسوی بوده که از پای و تارت کم شیرین تر، سریع تر و کم کالری تره و به همین دلایل بسیار محبوبه، در قنادی ایتالیایی به گَلِتGalette، کُروستاتا crostata گفته می شود.

مواد لازم برای تهیه گَلِت (Galette) توت فرنگی

مواد لازم برای خمیر گلت توت فرنگی مقدار مورد نیاز
پودر قند ۱ قاشق غذاخوری
کره ۱۵۰ گرم
آب یخ یک چهارم پیمانه
آرد ۲ پیمانه
مواد فیلینگ یا میانی گلت توت فرنگی مقدار مورد نیاز
نشاسته ذرت ۱ قاشق غذاخوری
توت فرنگی ۴۰۰ گرم
شکر نصف پیمانه
مواد لازم برای رومال گلت توت فرنگی مقدار مورد نیاز
شیر ۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد
پرک بادام به میزان لازم

طرز تهیه گَلِت (Galette) توت فرنگی

این دسر تابستونی، طعم بسیار لذیذ و دلچسبی دارد. شما برای تهیه خمیر و مواد میانی این خمیر راحت هستید. زیرا با دستوری که ما در اختیارتان قرار می دهیم به آسانی می توانید این دسر را تهیه کنید.

مرحله اول: در بخش اول از درست کردن گلت توت فرنگی ابتدا با هم خمیر این دسر را آماده می‌کنیم. برای شروع کار پودر قند را به همراه آرد در یک کاسه مناسب بریزید و خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم: در این مرحله کره را پس از اینکه به دمای محیط رسید به قطعات کوچک تری تقسیم می کنیم. سپس کره را با آرد و پودر قند در غذاساز ریخته و باهم ترکیب می کنیم.

بهتر است که از دستان خود استفاده نکنید تا خمیر با گرمای دست شما آشنا نشود. اگر غذاساز نداشتید می‌توانید از چنگال برای خرد کردن کره‌ها و ترکیب آن با آرد و پودر قند استفاده کنید.

مرحله سوم: در این مرحله به مایه خمیری خود کم کم و به آرامی در هر مرحله آب اضافه می کنیم. آب نباید به صورت یباره به آرد اضافه شود پس دقت کنیید.

مرحله چهارم: بعد از اینکه خمیر شما نرم و لطیف شد با نوک انگشتان خمیرها را جمع کرده و آنها را درون یک نایلون فریزری قرار دهید. این نایلون باید یک ساعت درون یخچال قرار بگیرد تا خنک شود. تا این قسمت از طرز تهیه گلت توت فرنگی ما خمیر را با هم آماده کردیم. بعد از آن به سراغ مواد فیلینگ یا میانی گلت توت فرنگی خواهیم رفت.

مرحله پنجم: در این مرحله به سراغ تهیه مواد میانی می رویم. شما پس از آنکه توت فرنگی ها را شسته و خشک کردید، به دو قسمت قسمت تقسیم می کنیم.

مرحله ششم: بعد از آن قابلمه‌ای مناسب را انتخاب کرده آن را بر روی حرارت قرار دهید. سپس توت فرنگی‌ها را درون قابلمه ریخته و نشاسته ذرت و شکر را نیز به آن‌ها اضافه کنید.

مرحله هفتم: کمی صبر کنید توت فرنگی ها آرام  آرام شروع به آب انداختن می کنند. بعد از ۳۰ دقیقه سس غلیظ شما آماده می شود. این سس را کنار بگذارید تا خنک شود.

مرحله هشتم: در قسمت بعد از درست کردن گلت توت فرنگی، باید خمیر را از یخچال خارج کرده و یک کاغذ روغنی را بر روی سطح کار آشپزخانه قرار دهید. بعد از آن خمیر را بر روی کاغذ روغنی خود باز کنید. حالا خمیر را به اندازه‌ و شکل دلخواه خود برش بزنید. دقت کنید که قطر خمیر شما نباید از ۳ میلی‌متر کمتر یا بیشتر باشد.

مرحله نهم: در این مرحله از تهیه گَلِت (Galette) توت فرنگی، باید کاغذ روغنی ها را در کف سینی بچینیم. حال نوبت به سس توت فرنگی می رسد که آن را باید وسط خمیر بریزید. بهتر است که حد نهایی سس توت فرنگی با لبه خارجی خمیر ۵ سانتیمتر فاصله داشته باشد.

مرحله دهم: حالا این ۵ سانتی‌متر خمیر را بر روی توت فرنگی‌ها برگردانید. وقتی دور تا دور خمیر خود را برگردانید، سپس سینی فر را برای مدت زمان ۳۰ دقیقه درون یخچال بگذارید.

مرحله یازدهم: فر را روشن کرده و آن را بر روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار بدهید. اجازه دهید تا محیط فر شما گرم شود. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه حالا نوبت آن است که گلت آماده را از یخچال خارج کنید.

مرحله دوازدهم: در این مرحله تخم مرغ ها را می شکنیم و زرده و سفیده را از هم جدا می کنیم. زرده تخم مرغ را با شیر مخلوط می کنیم و سپس با برس آشپز خانه بر روی خمیر میزنیم.

مرحله سیزدهم: بعد از آن به صورت کاملا سلیقه‌ای سطح خمیر گلت خود را با پرک بادام بپوشانید. حالا اگر فر شما به اندازه کافی داغ شد، سینی گلت توت فرنگی را در فر قرار داده و اجازه بدهید تا در مدت زمان ۴۰ دقیقه گلت توت فرنگی شما به‌خوبی پخته و مغزپز شود. همین که سطح روی دسر شما طلایی شد، یعنی گلت آماده است. آن را از فر خارج کرده و بعد از خنک شدن برش بزنید.

انواع گَلِت (Galette)

گلت به سه دسته تقسیم می شود. که در این بخش به معرفی انواع آن می پردازیم.

 گلت ساده basic galette: متداول ترین گلت، همین نوعه و برای پختش نوعی خمیر کره ای روی کاغذ روغنی باز می کنن، مواد داخلی رو وسط خمیر ریخته، حاشیه خمیر رو روی مواد تا میزنن و در فِر میذارن تا تُرد، شکننده و طلایی شه. منظور از خمیر کره ای در گلتِ ساده، نوعی خمیر پای Pie یا خمیر هزارلای آمادست. برای مواد داخلی این دسر اغلب از انواع میوه استفاده می شه. در تصویر زیر، گلت دست چپ با خمیر هزارلا و سمت راستی با خمیر پای آماده شده.

گلت شاهان Galette des rois: ششم ژانویه یکی از عیدهای مذهبی مسیحیان (Epiphany) و روزیه که سه پادشاه، برای مسیح تازه متولد شده هدایایی بردن. فرانسوی ها از اوایل قرن چهاردهم میلادی این روز با خوردن گلت شاهان در دورهمی های خانوادگی جشن گرفتن و هنوز این جشن، نه به دلایل مذهبی، بلکه به عنوان سنت خانوادگی در فرانسه اجرا می شود.

گلت کامل یا برتون galette complète / galette bretonne: گلت برتون که زادگاهش شهر برتانیه Brittany (شهری در شمال شرقی فرانسه) در واقع نوعی کرپ با گندم سیاهه buckwheat flour که با مواد غذایی متنوع مثل پنیر، سبزیجات، تخم مرغ … پُر می شود و لبه های کرپ درست مثل گلت روی مواد تا می خوره. معروف ترین نوع گلتِ برتون، با تخم مرغ، پنیر رنده شده و نوعی ژامبون پُر می شود که گلت کامل galette complète نام دارد و انقدر محبوبه که گاها به گلت برتون، گلت کامل هم گفته می شود.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x