سلامت

معرفی 16 مورد از عرقیات گیاهی برای آرام کردن معده

عرقیات گیاهی در تاریخ ایران همواره بوده است. در گذشته مردم برای درمان بیماری خود به به طب سنتی مراجعه می کردند. روش های درمانی طب ستنی را اغلب با همین عرقیجات های مختلف انجام می دادند.

به گزارش تلنگر؛ عرقیات گیاهی انواع مختلفی دارد، که در عطاری ها تجویز می شوند. این عرقیجات معمولا به صورت گیاهی تهیه می شوند. و برای بیشتر بیماری های بدن انسان در بازار موجود هستند. اگر شما علاقه به داروهای پزشکی نداشته باشید، می توانید از این عرقیات گیاهی استفاده کنید.

عرقیات گیاهی چیست؟

عصاره‌های گیاهی ماده‌ای هستند که از استخراج بخشی از مواد خام گیاهی معمولاً با استفاده از حلالی مانند آب به دست می‌آیند. فرآیند استخراج گیاهی اغلب برای به حداکثر رساندن بخش خاصی از ترکیبات شیمیایی اصلی موجود در گیاه طراحی می شود که بسیاری از آنها دارای اثر درمانی هستند.

عصاره ها ممکن است به صورت تنتور، مطلق یا پودر به بازار عرضه شوند. امروزه عصاره های گیاهی استاندارد شده برتر به عنوان بخش قابل توجهی در پزشکی و همچنین به عنوان داروی جایگزین هم در آیورودا و هم در هومیوپاتی استفاده می شود. این یکی از قدیمی ترین و گسترده ترین روش های درمانی در سراسر جهان برای ارتقاء سلامت کلی است.

فواید عرقیات گیاهی

فواید عرقیات گیاهی برای معده درد

این عرقیات گیاهی به دلیل اینکه به صورت طبیعی تولید و تهیه می شوند،فواید زیادی دارد که در این بخش به آن می پردازیم.

● خطر عوارض جانبی را کاهش می دهد

عصاره های گیاهی توسط افرادی که به اجزای موجود در داروهای تجویزی حساسیت دارند به خوبی مصرف می شود. گیاهان دارویی حتی اگر برای مدت طولانی تری مصرف شوند عوارض جانبی نادرتری دارند و سلامت کلی را بهبود می بخشند.

● تسکین علائم

برخی از عصاره های گیاهی ممکن است بدون داشتن عوارض جانبی به تقویت ایمنی کمک کنند و در تسکین علائم، به ویژه در هنگام مبارزه با آلرژی، مؤثرتر هستند.

● مقرون به صرفه

یکی از مزایای قابل توجه عصاره گیاهی مقرون به صرفه بودن آن است. این عصاره ها ارزان، جیب پسند و بدون نسخه در دسترس هستند.

● به راحتی در دسترس است

برخی از عصاره های گیاهی به عنوان داروهای بدون نسخه در دسترس هستند که نیازی به نسخه ندارند. گفته می شود مکمل های ساخته شده از نعناع، ​​بابونه، ریحان، زردچوبه، عسل، سیر، جینسینگ، آملا و شیرین بیان مکمل های بسیار معروف و سریعی هستند که ممکن است به درمان سرفه، سرماخوردگی، آنفولانزا، التهاب، درد و غیره کمک کنند.

● شرایط مزمن را درمان می کند

برخی از عصاره های گیاهی به طور گسترده توصیه می شود که ممکن است به درمان مشکلات ناباروری کمک کند، فلفل سفید و شنبلیله ممکن است به کنترل قند خون کمک کنند.

● قدرت

بزرگترین مزیت دیگر این است که فیتوکمیکال ها قوی و بسیار قابل جذب هستند. گیاهان همیشه دارای خواص درمانی قوی بوده اند، به همین دلیل است که رژیم غذایی سرشار از انواع سبزیجات رنگارنگ، میوه ها و گیاهان تازه بریده شده برای بسیاری از افراد مبتلا به بیماری مزمن مفید بوده است.

● تطبیق پذیری

تنتورهای مایع ماهیتا همه کاره هستند. می توان آنها را مستقیماً از بطری با استفاده از قطره چکان برداشت، به غذاها یا نوشیدنی ها اضافه کرد و همچنین می توان آنها را با سایر عصاره های گیاهی ترکیب کرد تا اکسیرهای شفابخش، شربت ها، چای، مرهم، اسانس ها و غیره ایجاد کند.

● شفای هدفمند

برخی گیاهان دارویی رویکردی بسیار قابل تنظیم و هدفمند برای سلامتی ارائه می دهند. این عصاره ها ممکن است خواص درمانی هدفمندی را برای نگرانی های خاص سلامتی ارائه دهند و محصولات مختلف را برای بهبودی بهینه ترکیب کنند.

عرقیات گیاهی برای معده درد

عرقیات گیاهی برای معده درد

عرقیات گیاهی خواص و کاربردهای بسیار متنوعی دارند. از جمله این کاربردها، استفاده از عرقیات گیاهی برای معده و رفع انواع مشکلات آن است. متأسفانه مشکلات گوارشی در بین مردم بسیار شایع است و تحمل آن بسیار آزاردهنده و سخت است.

از طرفی نمی‌توان برای هرکدام از این مشکلات به پزشک مراجعه کرد؛ زیرا اگرچه باعث آزار می‌شوند، اما چندان حاد نیستند. در چنین مواردی می‌توان از عرقیات گیاهی برای معده استفاده نمود. بیماری‌ها و مشکلات معده انواع مختلفی دارد و برای هر یک، عرق گیاهی خاصی را می‌توان استفاده کرد.

عرق گلاب

 از عصاره گل محمدی گرفته می‌شود و عطر و طعم آن بی‌نظیر است. گلاب تقویت‌کننده مغز است و برای آرامش اعصاب استفاده می‌شود. در مقاله خواص شربت گل سرخ، فواید آن را به‌طور کامل شرح دادیم.

عرق نعنا

 برای سیستم گوارشی بسیار مفید است. عطر و طعم غلیظی دارد و برای درمان نفخ، دل‌پیچه، دل‌درد، گرمازدگی و رفع سکسکه استفاده می‌شود. عرق نعنا مناسب معده‌های اسیدی نیست و طبع آن گرم است.

عرق کاسنی 

طبع سردی دارد، برای تصفیه خون مفید است و فشار خون را پایین می‌آورد. نوشیدن نصف فنجان عرق کاسنی باعث تقویت کلیه و کبد می‌شود. عرق کاسنی سرشار از ویتامین سی است و پوست صورت را شفاف می‌کند.

اگر تمایل دارید با عرقیاتی که طبع آن‌ها سرد است، آشنا شوید، به مقاله‌‎ی عرقیات با طبع سرد سر بزنید.

عرق شوید 

به درمان اختلال قاعدگی کمک می‌کند و چربی خون را کاهش می‌دهد. عرق شوید برای دوران بارداری مناسب نیست، اما در دوران شیردهی میزان شیر مادر را افزایش می‌دهد.

عرق شاتره 

طبع معتدلی دارد و برای بیشتر افراد مناسب است. گیاه شاتره، ادرارآور است و تب بدن را کاهش می‌دهد. این گیاه به تقویت کبد، پوست و لثه‌ها کمک می‌کند.

عرق زیره 

به هضم غذا کمک می‌کند و برای تقویت معده توصیه می‌شود. داروی ضد یبوست است و در دوران شیردهی برای افزایش شیر مادر مصرف می‌شود. نوشیدن عرق زیره برای پیشگیری از تنگی نفس مفید است.

عرق رازیانه 

هم طبع گرمی دارد و به تنظیم قاعدگی خانم‌ها کمک می‌کند. استفاده از این عرق موجب افزایش شیر مادر می‌شود و نفخ و درد معده را بهبود می‌بخشد.

عرقیات گیاهی برای معده عصبی

همانطور که گفته شد عرقیجات مختلفی وجود دارد که هر کدام برای یک نوع بیماری و درد مزمن تجویز می شود.

عرق بیدمشک 

مقدار زیادی تانن دارد که به تسکین معده کمک بسیاری می‌‎کنند و از اختلال‌های دستگاه گوارش پیشگیری می‎کند. این عرق برای افرادی‌که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند، بسیار مناسب است. اگر معده ‌عصبی دارید و معمولا ناراحتی معده یا معده درد دارید، عرق بیدمشک را در برنامه غذایی خود بگذارید. استرس، اضطراب، دل‌شوره، حالت تهوع و … باعث ایجاد معده‌درد عصبی می‎شوند و برای رفع آن‌ها، با مشورت با پزشک خود، می‌توانید از این عرقیات گیاهی کمک بگیرید.

عرق گل گاو زبان

 طبع گرمی دارد و تقویت‌کننده‌ی قلب و اعصاب است و به رفع حالت تهوع، درد سینه، مشکلات مثانه کمک بسیاری می‎کند. همچنین این عرق در بهبود عملکرد سیستم گوارش نقش بسیاری دارد و مصرف آن برای افرادی که معده‎ی عصبی دارند، مناسب است. هر بار یک فنجان پیش از غذا از این عرق بخورید.

عرق بادرنجبویه

به گزارش رویداد۲۴ بادرنجبویه (Melissa officinalis) نام علمی یکی از پیشروترین و قدیمی ترین دارویی است که در طب سنتی استفاده شده است. علاوه بر خصوصیات ضد استرس و آرامبخش کارآمدی در درمان سیستم عصبی، خصوصیات دیگری نظیر: ضد التهاب، ضد نفخ، ضد تشنج، ضد درد، ضد قارچ و … دارد. عرق بادرنجبویه با تسکین التهاب پوشش داخلی معده و کاهش تولید اسید معده به بهتر شدن حالتان کمک می‌کند.

عرق زنیان

عرق زنیان یکی از عرقیات گیاهی بسیار موثر برای معده درد است. اگر به مدت طولانی مقداری از آن را مصرف کنید، معده شما تقویت می‌شود و کمتر به درد معده دچار می‌شوید. در بین عرقیات گیاهی یکی از موثرترین‌ها محسوب می‌شود.

عرق زنیان در واقع از گروه گیاهان چتری، علفی و بوته‌ای محسوب می‌شود. مهم‌ترین خاصیت عرق زنیان خاصیت میکروب کشی آن است. در واقع در زنیان مقدار زیادی تیمول وجود دارد که به خاصیت آنتی اکسیدانی آن منجر می‌شود. خواص آن شامل بادشکن و تقویت معده، ضد درد و ضد اسپاسم، دفع کننده سموم بدن، ضد استفراغ و تهوع و.. است.

عرق اسطوخودوس

عرق اسطوخودوس می‌تواند به بهبود مشکلات گوارشی مانند استفراغ، حالت تهوع، گاز روده، ناراحتی معده و تورم شکم کمک کند. از جمله خواص اسطوخودوس در طب سنتی کمک به مشکلات گوارشی، همچنین تسکین درد ناشی از سردرد، رگ به رگ شدن، دندان درد و زخم است. بسیاری از افرادی که معده درد دارند از عرق اسطوخودوس نیز برای تقویت معده و تسکین مشکلات گوارشی استفاده می‌کنند.

بابونه

بابونه گیاهی است که خواص ضد التهاب، ضد اسپاسم، ضد نفخ و ضد تهوع دارد. عرق بابونه با تسکین التهاب پوشش داخل معده، کاهش تولید اسید معده و رفع اسپاسم‌های عضلانی، به درمان گاستریت، سوء هاضمه، نفخ و درد معده کمک می‌کند. علاوه بر این، عرق بابونه با خاصیت آرام‌بخش خود، استرس را کاهش داده و به بهبود علائم ناشی از استرس مثل سوزش معده و رفلاکس معده کمک می‌کند.

برای استفاده از عرق بابونه، می‌توانید هر روز ۲ تا ۳ فنجان (۱۵۰ تا ۲۲۵ میلی‌لیتر) از آن را نصف ساعت قبل از غذا یا هنگام خواب بنوشید. همچنین می‌توانید با استفاده از پودر بابونه، خودتان دمنوش بابونه تولید کنید. برای این کار، نصف قاشق چای‌خوری بابونه را در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب جوش حل کنید و به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت نگه دارید. سپس صاف کنید و به صورت گرم یا سرد بنوشید.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x