تولید و تجارت

سوله صنعتی و کاربرد آن

سوله صنعتی سازه فولادی بزرگ است که به طور خاص برای مصارف صنعتی و تجاری ساخته می شود. هر کدام از این سازه ها باید استاندارد های مختلفی را پاس کنند تا بتوانند اجرا شوند. این سوله طیف وسیعی از کاربری های مختلف که نیاز به سازه وسیع دارند را پوشش می دهد. از جمله این کاربرد ها می توان به کارخانه ها، انبار، کارگاه های تجاری، ساختمان اداری، فروشگاه ها، سردخانه، مراکز خرید بزرگ، تعمیرگاه، آزمایشگاه، آشیانه هواپیما و حتی مدرسه و بیمارستان اشاره کرد.

استحکام سازه نه تنها شما را از رقبا پیش می اندازد بلکه امنیت کسب و کار و کارکنان شما را فراهم می سازد. افزایش بهره وری با استفاده از سوله مناسب قابل پیش بینی است.سوله از اجزای زیر تشکیل شده است: ۱- ستون ۲- رافت (قاب) ۳- تیر (پروفیل Z و C) و ۴- تکیه گاه ۵- تکیه گاه باد ۶- سگرد (میله بست) ۷- نبشی جعبه ۸- سایبان ۹ –ستون دیوار ۱۰ –پیچ و مهره.

سوله صنعتی به روش های مختلفی قابل اجرا است که هر کدام مزیت خود را دارد. در انتخاب سوله باید مواردی مانند محل نصب، کاربری و ابعاد سوله مورد نیاز را به دست آورد. سپس بر اساس آن اقدام به خرید و ساخت سوله کرد.

سوله صنعتی یا کارگاهی را میتوان بمنظور انجام: امور صنعتی سنگین (خودروسازی، تولیدات سنگین، کارگاه های تولیدی مواد غذایی و فرآورده‌های لبنی و…)، امور پرورشی، کشاورزی و دامداری، فرآوریهای پالایشگاهی و نیروگاهی، ایجاد محیط ورزشی، مراکز درمانی موقت و… بکار گرفت. در ساخت سوله کارگاهی سبک و سنگین، میتوان از چندین نوع سقف تخت، گنبدی، تمام قوسی یا شیبدار استفاده نمود. گرچه که بیشتر برای حل ددغه نزولات جوی، از سقف شیبدار استفاده میشود.

اسکلت ساختمان – ایستاسازه

سوله صنعتی و کاربرد آن

در ساخت اسکلت فلزی ساختمان های فولادی برای ساخت ستون و پل، از پروفیل فولادی و به منظور اتصال قطعات فولادی از پیچ و پرچ یا جوشکاری استفاده می‌شود. سقف این نوع سازه می‌تواند، تیرآهن، طاق ضربی، تیرچه بلوک و … باشد. از مزایای ساختمان با اسکلت فلزی، تحمل بالای بار است. مزیت دیگر این نوع اسکلت، انعطاف پذیری آن است. پروفیل‌های فولادی توانایی خمش بدون شکست و ترک خوردگی، در برابر بارهای یک سویه مانند بار باد و زلزله را دارند. به علاوه اسکلت فلزی خاصیت شکل پذیری یا ductility دارد. به این معنا که در برابر بار ناگهانی وارد شده، به یکباره دچار شکست نمی‌شود. بلکه خمیده شده و تغییر شکل می‌دهد که همین مساله در بروز سوانح به منزله هشدار برای ساکنین ساختمان برای ترک آن خواهد بود. به دلیل تمام خصوصیات ذکر شده، یک ساختمان با اسکلت فلزی بهترین رفتار را در مقایسه با سایر انواع اسکلت ساختمان در برابر زلزله دارد. کاربرد اسکلت فلزی ساختمان بیشتر در ساختمان‌های بلند است. دلیل این امر سبک بودن سازه و قدرت بالای تحمل بار است.

ساختمان با اسکلت بتنی یکی از متداول‌ترین نوع ساختمان‌های مدرن است. به اجزای افقی اسکلت بتنی “تیر” و به اجزای عمودی آن “ستون” اطلاق می‌شود. به علاوه صفحه بتنی که طبقات را از همه جدا می‌کند دال نامیده می شود. ستون ها مهمترین جز اسکلت بتنی هستند و وظیفه تحمل بار مرده و زنده ساختمان را به عهده دارند. اگر به دال یا تیر نیرویی ناگهانی وارد شود، تنها یک طبقه آسیب می‌بیند اما در صورتی که به ستون آسیبی وارد شود خطر ریزش کل ساختمان وجود دارد.

اسکلت بتنی – شرکت ایستاسازه

سوله صنعتی و کاربرد آن

در ساخت بسیاری از ساختمان‌ها اسکلت بتنی استفاده می‌شود. به ویژه امروزه که در بسیاری از پروژه‌ها مزایا و معایب اسکلت بتنی را مد نظر قرار داده و در ساخت ساختمان‌های مدرن هم از اسکلت بتنی بهره گرفته می‌شود. از اسکلت بتنی به صورت معمول در جهت مقاوم سازی ساختمان استفاده می‌شود چرا که استفاده از آن استحکام سازه را در برابر زلزله و اتفاقات دیگر بالا می‌برد. تصمیم گرفتن در مورد انتخاب اسکلت مناسب به فاکتورهای زیادی وابسته است. از جمله این فاکتورها می‌توان به شرایط آب و هوایی، رطوبت و بارندگی، خشکی و گرما، زلزله خیز بودن منطقه جغرافیایی، درخواست کارفرما و… اشاره کرد. در ادامه به معرفی این نوع سازه‌ها و مزایا و معایب آن‌ها خواهیم پرداخت.

کاربرد اسکلت بتنی در سازها متفاوت است اما متداول‌ترین کاربرد آن‌ها عبارتند از:

  • قابل استفاده در مناطق رطوبت بالا از جمله دیواره‌های ساحلی، اسکله‌ها و…
  • استخرها و تانکرهای زیرزمینی و همچنین پل‌ها، ستون‌ها، دیوارهای حائل و سدهای مستحکم
  • ساختمان‌های مسکونی و تجاری
  • کارخانه‌های بزرگ و ساخت باند فرودگاه وسوله‌های نگهداری هواپیما

مزایا اسکلت بتنی

در این قسمت برخی از مزایا و معایب اسکلت بتنی را به طور مختصر شرح می‌دهیم، اما دقت داشته باشید که این مزیت‌ها و معایب فقط در برخی سازه‌های بتنی وجود دارد. که برخی از مزیت‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  • بتن مقاومت فشاری قابل قبولی در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی دارد و همه اجزای بتن به عنوان مصالح محلی و ارزان قیمت محسوب می‌شود.
  • بتن را می‌توان به هر شکل دلخواه با قالب مناسب ساخت و مقاطع سازه‌ای را از بتن آرمه تولید کرد.
  • بتن مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارد. یک ساختمان بتنی می‌تواند ساعت‌ها در برابر آتش سوزی مقاومت کند بدون آنکه ساختمان فرو ریزد. این مزیت سبب شده که فرصت کافی برای مهار آتش و تخلیه ساختمان از افراد و اموال را فراهم کند.
  • بتن مقاومت خوبی در برابر رطوبت و آب دارد. اگر آب حاوی یون سولفات و یون کلرور نباشد برای بتن و حتی میلگرد موجود در بتن مشکلی به وجود نمی‌آید. در هنگام وزش شدید باد و یا تحرک در طبقات بالا لرزه‌ای احساس نمی‌شود که به علت بالا بودن صلبیت اجزای بتن می‌باشد.
  • بتن در طول زمان نه تنها کاهش مقاومت ندارد، بلکه با گذشت زمان سیمان هیدراته شده تحکیم بیشتری می‌یابد که در نهایت موجب افزایش مقاومت خواهد شد.
  • از مهم‌ترین مزایای اسکلت‌ بتن آرمه نیاز تدریجی آن به سرمایه جهت ساخت است که سبب شده در بین سازندگان ساختمان بازخورد قابل توجهی داشته باشد.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x