سلامت

10 راه مراقبتی بعد از سوراخ کردن گوش

سوراخ کردن گوش از جمله کارهایی است که دختران از سنین بسیار پایین انجام می دادند و مردان امروزه به آن رجوع کرده اند، در این مورد شما باید دقت زیادی به خرج بدهید چرا که باعث خونریزی و عفونت می شود.

به گزارش تلنگر؛ سوراخ کردن گوش به روش های متفاوتی امروزه انجام می شود، این کار به زیبای و زینت شما اضافه می کند زیرا گوشواره ها امروزه در رنگ و شکل های متفاوتی در بازار عرضه می شوند.

قسمت های مهم برای سوراخ کردن گوش

تقریباً هر قسمتی از بدن را می‌توان به هر طریقی سوراخ کرد و همین امر در مورد گوش نیز صدق می‌کند.

دو نوع مختلف سوراخ کردن گوش وجود دارد. سوراخ کردن لاله گوش یا غضروف گوش.

غضروف گوش از فیبرهای الاستین و کلاژن ساخته شده است، بنابراین هم کشسان است و هم به گوش شکل می‌دهد. لاله گوش غضروف ندارد و از بافت همبند نرم ساخته شده است.

تفاوت زیادی بین دو قسمت گوش از نظر نوع جواهرات و مدت زمان بهبودی و مراقبت‌های بعدی مورد نیاز وجود دارد.

روش های بهداشتی برای سوراخ کردن گوش

شما برای اینکار باید به روش کاملا بهداشتی و سالم اقدام کنید و سوراخ کردن گوش خود را به هر کسی نسپارید چرا که یک خطای کوچک عواقب بدی دارد.

به وسیله تفنگ مخصوص

افراد متخصص از ابزار­های تجاری سوراخ کردن گوش استفاده می­‌کنند که در اصطلاح به آن تفنگ گوش سوراخ­‌کن گفته می­‌شود. تفنگ گوش سوراخ‌­کن به صورت خودکار سوراخی در گوش ایجاد کرده و میخ گوشواره را درون سوراخ قرار می‌­دهد.

به روش سنتی و به وسیله سوزن

در این روش، متخصص یک سوزن توخالی را در محل مورد نظر فرو می­‌کند. سپس میخ گوشواره (یا حلقه) از طرف دیگر وارد حفره­ سوزن شده و درون سوراخ قرار می‌‌گیرد. این گوشواره اولیه است و باید برای مدتی مشخص درون سوراخ باقی بماند تا زخم کاملاً بهبود پیدا کند. انجام پیرسینگ گوش با آنژیوکت به جای سوزن مخصوص هم امکان‌پذیر است.

سوراخ کردن گوش با دو سوزن

در روش سوراخ کردن گوش با دو سوزن، ابتدا یک سوزن خیلی کوچک در محل سوراخ وارد می‌­شود. سپس از طرف مقابل یک سوزن بزرگ و توخالی در راستای سوزن کوچک وارد سوراخ شده و سوزن کوچک را در بر می­‌گیرد.

در ادامه سوزن کوچک از سوراخ گوش خارج می‌­شود و مشابه تکنیک قبل میخ گوشواره (یا حلقه) از طرف دیگر وارد حفره‌­ی سوزن بزرگ شده و درون سوراخ قرار می­‌گیرد. سپس سوزن بزرگ خارج شده و میخ گوشواره درون سوراخ گوش باقی می­‌ماند. در انتها قسمت دیگر گوشواره به میخ آن وصل می‌­شود. مشابه روش قبل، این گوشواره اولیه است و باید برای مدتی مشخص درون سوراخ باقی بماند تا زخم کاملاً بهبود یابد.

پیرسینگ با آنژیوکت

پیرسینگ با آنژیوکت

در این روش باید پیش متخصص بروید چرا که این روش نیاز به مهارت دارد و کسی به غیر از پزشک نمی تواند این کار را انجام بدهد. آنژیوکت بسیار  خطرناک و تیز است و احتیاط نکردن در این روش ضضر زیادی به شما می رساند.

مراقبت بعد از سوراخ کردن گوش

هر چقدر که در زمان سوراخ کردن گوش، نظافت وسایل و دست‌ها اهمیت دارد، مهم است که بعد از آن نیز مراقبت‌هایی جهت جلوگیری از عفونت گوش انجام شود. برای این کار باید اطراف محل سوراخ شده را دو بار در روز با صابون و آب گرم یا الکل تمیز کنید.

همچنین برخی مواقع پزشکی که گوشتان را سوراخ کرده، یک پاک‌کننده خاصی را توصیه می‌کند تا برای جلوگیری از عفونت از آن استفاده کنید. یکی دیگر از روش‌ها برای جلوگیری از عفونت پوستی، استفاده از یک پماد آنتی‌بیوتیک در اطراف منطقه است که برای این کار پیشنهاد می‌کنیم از پیش با پزشکتان مشورت کنید.

درمان عفونت گوش

عفونت سوراخ گوش یکی از شایع‌ترین عوارض پیرسینگ است. اما توجه داشته باشید که در زمان عفونت پیرسینگ نباید حلقه را از محل سوراخ خارج کنید. این کار باعث بسته شدن سوراخ و باقی ماندن عفونت می‌شود که می‌تواند خطرناک باشد. با در نظر داشتن این نکته به روش‌های زیر برای درمان عفونت سوراخ گوش توجه کنید.

مصرف آنتی‌بیوتیک‌

برای درمان عفونت گوش و غضروف می‌توانید با مشورت پزشک آنتی‌بیوتیک‌ مصرف کنید. فقط توجه‌داشته باشید که آنتی‌بیوتیک‌های معمولی برای درمان عفونت پیرسینگ گوش و غضروف چندان مفید نیستند.

به همین خاطر اگر محل پیرسینگ دچارعفونت شده، لازم است از آنتی‌بیوتیک‌های بسیار قوی استفاده کنید. به طور مثال، سیپروفلاکساسین یکی از رایج‌ترین داروهای آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت پیرسینگ گوش و غضروف است؛ اما کودکان به هیچ عنوان نباید از آن استفاده کنند.

پماد تتراسایکلین

پماد تتراسایکلین (Tetracycline) یکی از گزینه‌های درمانی مناسب است که برای سوراخ کردن گوش و عفونت احتمالی پس از آن تجویز می‌شود. برای درمان عفونت پیرسینگ گوش باید از پماد تتراسایکلین ۳ درصد استفاده کنید. با این وجود نباید به صورت خودسرانه پماد آنتی بیوتیک مصرف کنید.

طریقه مصرف دارو به این شکل است که ابتدا باید گوش عفونی را با محلول آب و نمک شستشو داده و چرک‌ها و آلودگی‌های اطراف سوراخ گوش را پاک کنید. سپس گوش را با یک پارچه یا گاز استریل خشک کنید. بعد به اندازه سر انگشت از پماد را روی سوراخ گوش بمالید. این کار روزانه یک تا ۳ مرتبه (با نظر پزشک) تکرار کنید تا عفونت به سرعت برطرف شود.

پماد جنتامایسین

جنتامایسین (Gentamicin) یک داروی آنتی بیوتیکی است که برای از بین بردن عوامل باکتریایی تجویز می‌شود. معمولاً برای درمان عفونت گوش سوراخ شده باید روزانه ۳ یا ۴ مرتبه (با نظر پزشک) از پماد جنتامایسین استفاده شود.

روش مصرف دارو به این ترتیب است که ابتدا باید دست‌ها را بشویید. سپس گوش عفونت کرده را به کمک محلول آب و نمک و دستور ذکر شده در قسمت بعدی شستشو دهید و آلودگی‌های اطراف زخم را به آرامی پاک کنید. سپس گوش را به کمک یک گاز استریل به آرامی خشک کنید. بعد مقدار کمی از پماد را اطراف سوراخ گوش بمالید و در نهایت دست‌ها را ضد عفونی کنید.

آسپرین

آسپرین برای درمان عفونت پیرسینگ گوش و غضروف نیز بسیار موثر است. ثابت شده که آسپرین می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند. برای انجام این درمان ابتدا یک قرص آسپیرین بردارید و آن را داخل یک کاسه قرار بدهید.

هنگامی که قرص آسپرین را له می‌کنید، چند قطره آب هم به آن اضافه کنید. خمیر به‌دست‌آمده را مستقیماً روی منطقه‌ی آسیب‌دیده بمالید و اجازه دهید به مدت حدود ۱۰ دقیقه بماند. سپس آن را با دستمال تمیز و خشک کنید. بهتر است این کار را حداقل ۲ بار در روز انجام دهید.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x