سینما و تئاتر

پروژه ساخت فصل پنجم نون خ کلید خورد

آغاز پروژه ساخت نون خ 5 در روزهای پایانی پخش فصل اول آن از شبکه آی فیلم، رسماً تایید شد. این فیلم جذاب در دست توسعه است.

به گزارش تلنگر؛ ساخت فصل پنجم سریال نون خ توسط مهدی فرجی تهیه‌کننده این سریال تایید شد. با پیگیری‌ها و تأکیدات پیمان جبلی رئیس صداوسیما مبنی‌بر ادامه روند ساخت این سریال، فصل پنجم نون خ نیز ساخته خواهد شد. این سریال مهیج که فرهنگ و آداب و رسوم مردم کردستان را نشان می‌دهد، از سال ۱۳۹۸ برای اولین بار روی آنتن رفت و از آن زمان تاکنون (به جز سال ۱۴۰۱)، هرساله در ایام نوروز از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

همچنین رئیس رسانه ملی در آیین تجلیل از عوامل و بازیگران این سریال بر ساخت مجموعه‌های تلویزیونی که اقوام در محوریت آن باشد نیز تأکید کرد. مهدی فرجی تهیه‌کننده این سریال تلویزیونی هم در برخی اظهارنظرهای خود به این نکته اشاره کرده بود که پیمان جبلی ساخت فصل جدید «نون‌خ» را سفارش داده است.

سریال نون خ را می‌توان یکی از بهترین و سرگرم‌کننده‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون دانست. سریال نون خ تاکنون در ۴ فصل ساخته شده و در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ روی آنتن رفت و از این سریال به عنوان پرمخاطب‌های تلویزیون به شمار می‌رود. در روزهای پایانی پخش فصل اول این سریال خبرهایی از ساخت فصل جدید آن به گوش رسید.

در هفته وحدت پیگیر خبری جدید از این سریال شدیم که در چه وضعیتی قرار دارد. مهدی فرجی تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی گفت: این روزها در پیش‌تولید فصل پنجم سریال «نون‌خ» هستیم و مراحل نگارش فیلمنامه و بقیه فرآیند آماده‌سازی تولید هم پیش می‌رود. ان‌شاءالله امسال سریال کلید خواهد خورد.

درباره سریال «نون‌خ» و اتفاقات و داستان‌هایی که در طول این ۴ فصل داشته صحبت‌های بسیاری مطرح شد. بسیاری این سریال را تلاشی در جهت بومی‌سازی در تولیدات نمایشی عنوان کردند که با تکیه بر ظرفیت و ظرافت فرهنگ کردی و قابلیت‌های قومی و بومی آن در بستر یک طنز خانوادگی به بازتولید شمایل محلی سبک زندگی ایرانی با مولفه‌های بومی می‌پردازد.

یکی از نکاتی که در هفته وحدت درباره‌اش صحبت می‌شود، بازنمایی اقوام است؛ «نون‌خ» از معدود آثاری به شمار می‌رود به جای قومیت‌گرایی، به قومیت‌نگاری نزدیک شده است. یعنی در مواجهه با قوم اصیل کُردها، به سراغ متن فرهنگ و زندگی روزمره این مردم رفته تا نشان دهد متن جامعه کردنشین ایران چیست.

در سریال «نون‌خ» جلوه‌هایی از فرهنگ و آداب و رسوم کُردی، ترسیم شده است. پوشش، گویش و موسیقی کُردی، در تمام لحظات این سریال دیده و شنیده می‌شود تا به واسطه پخش این سریال، مخاطبان در سراسر کشور و حتی کشورهای دیگر به سبک و شیوه زندگی قوم کُرد پی می‌برند. اتفاقی که یک اقدام راهبردی در جهت تحکیم وحدت و همبستگی ملی ایران محسوب می‌شود.

از این رو هرقدر مردم کشورمان نسبت به زیبایی‌های اقوام این سرزمین مثل قوم کُرد آگاهی پیدا کنند به طور مستقیم موجب همدلی و پیوند مردم با یکدیگر می‌شود و این تنها یک روی سکه است چون در بسیاری از موارد نسل جوان در مناطق کُرد نشین با دیدن این سریال آشنایی دقیق‌تری با فرهنگ قومشان به دست خواهند آورد.

در کل ۴ فصل پیشین سریال نون‌خ توانسته هم از طریق کمدی لحظات شاد و به یادماندنی خلق کند و هم از سوی دیگر، فضای زندگی کوردها و فرهنگ کوردی را تا حد قابل قبولی به نمایش بگذارد و به نحوی معرف آن باشد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیرین
13 روز قبل

الشتر
میوه هندوانه
موز
طلابی
پیاز
سیب زمینی
باغ
چوب
آتش
جاده
الشتر

دکمه بازگشت به بالا
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x