سینما و تئاتر

همه چیز درباره سریال سنجر خان؛ عکس و بیوگرافی بازیگران

سریال سنجر خان به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی زنده‌یاد ضیاءالدین دری، داستان یکی از قهرمانان کرد به نام سنجرخان وزیری، مشهور به سردار اکرم را روایت می‌کند.

به گزارش تلنگر؛ این سریال تاریخی که در معاونت امور استان‌ها تولید شده و چند باری هم به دلیل مشکلات تامین هزینه در تولیدش وقفه‌ای صورت گرفت. سریال سنجر خان پس از پشت سرگذاشتن فراز و نشیب ساخت و سیر تولید توانست در سال ۱۳۹۹ مجوزهای لازم را برای شروع کار دریافت کند. نقش اصلی این سریال تاریخی را فرشید گویلی که یک بازیگر محلی کردزبان است ایفا می‌کند.

معرفی سریال سنجر خان

ایده و طرح اولیه این سریال در سال ۱۳۹۲ به وجود آمد و پس از کش و قوس‌های فراوان، پیش‌تولید آن در سال ۱۳۹۹ شروع شد و در مجموع تولید آن نزدیک به یک دهه طول کشید.

سریال سنجر خان که درباره یکی از قهرمانان کرد است، پیش‌تر ضیاء‌الدین دری کارگردان و نویسنده سریال‌های «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی»، متن آن رادر ۲۶ قسمت نوشته بود. پس از درگذشت این کارگردان، تهیه‌کننده سریال را به کارگردان دیگری واگذار کرد و این سریال به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی سعید جلالی تولید شد.

سریال سنجر خان در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای برای شبکه یک سیما ساخته شد و به روایت مبارزات کردها و معرفی قهرمانان ملی این دیار می‌پردازد.

حسین جلالی تهیه‌کننده مجموعه سنجرخان گفت: «قرار است روابط انسانی حاکم بر فرهنگ کُردی در این سریال را به تماشاچیان نشان دهیم. همگان می‌دانند کُردها از جنگ حرف نمی‌زنند بلکه از عشق و صلح حرف می‌زنند.»

جلالی درباره‌ی محل فیلمبرداری سریال گفت: «فیلمبرداری در لوکیشن‌های متعددی انجام شده که همه جزو مناطق بکر و جذاب و دیدنی سنندج‌ محسوب می‌شوند.»

بیوگرافی بازیگران سریال سنجر خان

بازیگران اصلی این مجموعه محمود پاک‌نیت، قطب‌الدین صادقی، حمیدرضا نعیمی، احمد نجفی و پیام دهکردی هستند. این سریال در مدیریت قبلی صداوسیما کلید خورده بود.

فرشید گویلی هنرپیشه نقش سنجرخان وزیریفرشید گویلی هنرپیشه سریال سنجر خان

فرشید گویلی، یکی از بازیگران شناخته‌شده استان کردستان، نقش سنجرخان را در این سریال ایفا می‌کند. او یک هنرمند از تبار سنندج است و در سال ۱۳۵۴ متولد شده است. فرشید گویلی سال‌ها در صحنه تئاتر، سینما و تلویزیون فعالیت داشته و تجربه‌های متنوعی در این زمینه‌ها به‌دست آورده است.

محمود پاک‌نیت بازیگر نقش حاکم سنندج شریف‌الدولهحاکم سنندج، محمود پاک نیت

محمود پاک‌نیت، یکی از بازیگران شیرازی سینما و تلویزیون، در تاریخ دهم دی ماه سال ۱۳۳۱ در شهر کازرون به‌دنیا آمد. او ابتدا با تئاتر آشنا شد و از سال ۱۳۴۸ کار خود را در این زمینه شروع کرد. در سال ۱۳۵۲، وی به استخدام اداره کل فرهنگ و هنر درآمد.

چند سال بعد، در سال ۱۳۶۷، محمود پاک‌نیت وارد عرصه سینما و تلویزیون شد و رتبه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌دست آورد. او که به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران مرد ایرانی شناخته می‌شود، با سریال “روزی روزگاری” در نقش حسام بیگ و با اصطلاح معروف “التماس نکن” مشهور شد. پاک‌نیت همچنین با شخصیت جدی و با ابهت خود در در نقش ارباب عزت سالاری در سریال “پس از باران” در خاطر مخاطبان قدیمی ماندگار شد.

احمد نجفی بازیگر نقش فرمانده قوای روساحمد نجفی

در سریال سنجر خان، احمد نجفی در نقش فرمانده قوای روس به ایفای نقش می‌پردازد. نجفی، مجری و بازیگر برجسته کشورمان، در سال ۱۳۲۷ در شهر خرمشهر به دنیا آمد. او به‌عنوان یکی از بازیگران برجسته کشورمان شناخته می‌شود و در کنار بازیگری، به حرفه مجری‌گری هم پرداخته است. او مدت زمان زیادی، مجری برنامه “صندلی داغ” شبکه دوم سیما بود. وی چهره‌ای جذاب و صدایی گرم دارد.

فعالیت احمد نجفی در صنعت سینما با دستیار کارگردانی و همکاری در تدارکات و دکور فیلم “غزل” به کارگردانی مسعود کیمیائی در سال ۱۳۵۵ آغاز شد. همچنین او با بازی در این فیلم سینمایی ایرانی وارد عرصه سینما شد. در ابتدای فعالیتش، بازی او در فیلم “دندان مار” به موفقیت چندانی نرسید و بسیاری از منتقدان بازی او را یکی از ضعف‌های فیلم تلقی کردند. همچنین، او در سال ۱۹۷۶ شرکت پخش فیلمی را در آمریکا تأسیس کرد.

جلیل فرجاد بازیگر نقش آیت‌الله شریعتمدار (یکی از روحانیون سنی منطقه)جلیل فرجاد در نقش روحانی

جلیل فرجاد، یکی از بازیگران پرسابقه سینما و تلویزیون، در تاریخ ۱۸ اسفند سال ۱۳۳۰ در شهر مرند، یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی، به دنیا آمد. در شش سالگی به‌دلیل مهاجرت خواهر و برادرش، به تهران نقل مکان کرد.

جلیل فرجاد در سال ۱۳۶۱ با بازی در فیلم “بازداشتگاه” به کارگردانی کوپال مشکوت، که موضوع آن مربوط‌به دفاع مقدس بود، به صحنه سینما وارد شد و نقش یک رزمنده نابینا را در آن فیلم بازی کرد. اولین فیلمی که جلیل فرجاد نقش اصلی را در آن ایفا کرد، فیلم “توهم” به کارگردانی سعید حاجی میری بود که توسط کمال تبریزی فیلمبرداری شد.

پیام دهکردی بازیگر نقش خلیل‌خان برادر سنجرخانپیام دهکردی

پیام دهکردی فارغ‌التحصیل رشته تئاتر در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران است. قبل‌از این، در رشته ادبیات دراماتیک (نمایشی) از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک مدرک کارشناسی را دریافت کرده بود.

پیام دهکردی در زمان تحصیل، کلاس‌های آموزش بازیگری را تحت نظارت استاد حمید سمندریان گذرانده و فعالیت هنری خود را با تئاتر آغاز کرده است. تجربه بازیگری در تلویزیون را با سریال “باغ بلور” به کارگردانی رامبد جوان آغاز کرد. همچنین، فیلم “یک تکه نان” به کارگردانی کمال تبریزی، یکی از بهترین کارگردانان ایران، اولین تجربه سینمایی پیام دهکردی بود.

علی اوسیوند هنرپیشه نقش پیشکار حاکم سنندج (آصف دیوان)علی اوسیوند بازیگر سریال سنجر خان

در ادامه مقاله بیوگرافی بازیگران سریال سنجر خان، به بیوگرافی علی اوسیوند در نقش پیشکار حاکم سنندج می‌پردازیم. علی اوسیوند، بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون، در تاریخ ۱ آذر ۱۳۳۶ در شهر مسجد سلیمان به‌دنیا آمد. او دارای مدرک فوق لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشکده تربیت مدرس تهران است.

علی اوسیوند، علاوه‌بر مدرک لیسانس بازیگری، فوق‌لیسانس کارگردانی تئاتر را نیز از دانشکده تربیت مدرس دریافت کرده است. او فعالیت هنری خود را با دستیار تهیه و دستیار کارگردان در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد و با بازی در فیلم “بازداشتگاه” در سال ۱۳۶۲ به بازیگری پرداخت. در سال ۱۳۷۸، علی اوسیوند با حمیرا ریاضی ازدواج کردند و حاصل این ازدواج یک دختر به نام یاسمین است. این زوج، یکی از زوج‌های هنری و بی‌حاشیه کشورمان هستند.

فاطمه شکری بازیگر نقش ندیمه زن سنجرخانفاطمه شکری بازیگر نقش ندیمه زن سنجرخان

فاطمه شکری بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی است که در ۲۱ شهریور ۱۳۳۷ به دنیا آمد و سال ۱۳۶۹ فعالیت هنری خود را آغاز کرد. فاطمه شکری سابقه حضور در آثاری همچون دامادی به نام صفر، تایماز موتوری، آتیش بازی، سه درجه تب، بی عنوان، عشق پول و اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند را در کارنامه هنری خود دارد.

حمیدرضا نعیمی بازیگر نقش رضا خانحمیدرضا نعیمی

حمیدرضا نعیمی، نویسنده، کارگردان و بازیگر، در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۵۳، در شهر سرپل ذهاب به دنیا آمد. او در شهرستان اسلام‌آباد غرب با تئاتر دانش‌آموزی در دوران جنگ، به هنر پا گذاشت. پس‌از حمله عراق به ایران و تصرف شهرهای مرزی، او به همراه خانواده به شهرستان اسلام‌آباد غرب مهاجرت کرد و در آن‌جا سکونت یافت.

از سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۹، او با گروه‌های نمایشی مختلف، به‌ویژه دانش‌آموزی، در تئاتر و بازیگری فعالیت کرد. شایان ذکر است که حمیدرضا نعیمی مدرک کارشناسی نمایش با گرایش بازیگری و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشکدهٔ هنر و معماری را دریافت کرده است. همچنین، در سال ۱۴۰۰، موفق‌به دریافت نشان درجه یک هنری (معادل دکتری) شد. از آثار مهم نعیمی در زمینه کارگردانی می‌توان به نمایش‌های “روزنه”، “وعده‌گاه نهنگ‌ها”، “زمانی برای زندگی” و “دختری با شنل ارغوانی” اشاره کرد.

قطب‌الدین صادقی بازیگر نقش سردار رشید

قطب‌الدین صادقی در نقش سردار رشید، فیلم‌نامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس و بازیگر سینما و تلویزیون است که در تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۳۳۱ در سنندج به‌دنیا آمد. وی در سال ۱۳۵۴ مدرک کارشناسی خود را در رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرد.

سپس دوره کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۳۵۷ و دکترا در زمینه مطالعات هنرهای نمایشی در سال ۱۳۶۴ در دانشگاه سوربن در فرانسه به‌پایان رساند. پس‌از اتمام تحصیلات، علاوه‌بر تدریس در دانشگاه‌های مختلف، به فعالیت‌های هنری، ادبی و نگارش نمایشنامه و اجرای تئاتر نیز می‌پردازد.

زاهد زندی بازیگر نقش برادر دیگر سنجرخانعلی زندی

زاهد زندی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر متولد سنندج می باشد. وی دارای مدرک کاردانی الکتروتکنیک و دارای مدرک کارشناسی کارگردانی می باشد. وی در آثاری همچون فیلم‌های زاوالا، دم صبح، ژوان، دلتای صلح و همچنین در سریال‌هایی نظیر سنجرخان، گه وره مال، عضو جدید اوپک، خواستگاران، مرواری به ایفای نقش پرداخته است.

تارا قبادی بازیگر نقش زن دوم سنجرخان

تارا قبادی بازیگر جوان و نوظهور سینمای ایران است. او متلود ۱۵ دی‌ماه ۱۳۸۱ می‌باشد.

دیگر بازیگران سریال  سنجر خان

در سریال سنجر خان علاوه‌بر بازیگران نقش اصلی، بازیگران دیگری هم مانند حسن ترقی، شیما ملایی و سودا قنبری به ایفای نقش پرداخته‌اند و بازی منحصربه‌فرد خود در پیشبرد بهتر داستان کمک کرده‌اند.

  • حسن ترقی در نقش فیض‌الله خان
  • شیما ملایی در نقش زن سنجرخان
  • لیلی سعیدی در نقش زن خلیل‌خان
  • سودا قنبری در نقش زن برادر سنجرخان

خلاصه داستان سریال سنجر خان

در خلاصه داستان سریال سنجر خان آمده است: «سنجرخان وزیری، مشهور به سردار اکرم، در زمانی که روس‌ها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال کرده بودند، با آگاهی از عمق بحران و فشارهای زیاد اشغالگران، ابتدا با فرستادن نامه‌هایی به حاکم سنندج و کسب اجازه، درخواست اذن جنگ کرد و بعد از ناامید شدن از حمایت آن‎ها، در آغاز کار، به جنگ با قشون انگلستان برخاست و با شکست انگلیسی‌ها، راه جنگ با روس‌ها برای او هموارتر شد. او با اتکا به نیروهای مردمی روستاهای اطراف سنندج، راهی میدان نبرد با روس‌ها شد.»

وی از مبارزان و آزادی‌خواهان کرد و از فعالان انقلاب مشروطه بود که در برابر حضور نیروهای انگلیسی و روسی در منطقه کردستان به مبارزه علیه آنان پرداخت. او در دهم محرم ۱۳۳۹ قمری توسط برادرخوانده‌اش کشته شد.

حواشی سریال سنجر خان

سریال تاریخی سنجرخان به نویسندگی زنده‌یاد ضیاءالدین دری و کارگردانی محمدحسین لطیفی آماده پخش شده است. این سریال تلویزیونی که تولید آن نزدیک به یک دهه به طول انجامیده، بعد از سال‌ها توقف‌های پی‌ در پی و مشکلات فراوان کرونایی و بودجه‌ای روی آنتن خواهد رفت.

کارگردان سریال سنجر خانمحمد حسین لطیفی در آیین آغاز تولید سریال سنجر خان

محمدحسین لطیفی کارگردان سریال سنجر خان، در بیست‌وپنجم اسفند ماه سال ۱۳۴۱ در تهران به دنیا آمده است. وی کار هنری خود را با نقاشی و مجسمه‌سازی آغاز کرد. لطیفی با نقاشی متحرک به فعالیش ادامه داد و پس از آن وارد عرصه فیلمسازی شد. ایشان از اعضاء فعال مرکز سینمای تجربی و نیمه حرفه‌ای بود که توسط محسن مسعودشاهی راه‌اندازی شده بود.

وی به عنوان مشاور کارگردان در چندین پروژه‌ حضور داشته و در سال ۱۳۷۵ فیلم سرعت را ساخته است. لطیفی در سال ۷۸ فیلم عینک دودی را روی پرده سینما برد و با سریال کت جادویی به شهرت رسید. او برای ساخت فیلم روز سوم، سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دریافت کرد. از جمله فیلم‌ها و سریال‌هایی که محمدحسین لطیفی کارگردانی کرده است عبارتند از فرار بزرگ، وفا، صاحبدلان، دودکش، تنهایی لیلا، سر دلبران و سریال‌های شبکه خانگی قلب یخی و ساخت ایران.

محمدحسین لطیفی درباره‌ی علاقه‌اش به ساخت سریال سنجر خان گفت: «من پیشنهاد‌های بسیار بالاتر از هزینه دستمزد کار فعلی‌ام داشتم؛ اما ترجیح دادم تا بر روی این پروژه برای قهرمان ملی فعالیت کنم. باید با کمک یکدیگر منطقی را در سینما حاکم کنیم.»

نظر کارگردانی درباره سریال سنجر خانمحمد حسین لطیفی کارگردان سریال سنجر خان

محمدحسین لطیفی کارگردان سریال سنجر خان گفت: «سریال سنجر خان درباره زندگی یک قهرمان ملی کُرد است. روایتگران تاریخ درباره شخصیت سنجرخان کوتاهی کرده‌اند. سنجرخان قهرمان ملی کرد با میرزا کوچک خان هم دوره است و روس‌ها را در تپه روسی کردستان در آخرین روز‌های حکومت احمدشاه شکست داده است. این سریال درام بر پایه فداکاری‌ها و غیرت سنجرخان کرد ساخته خواهد شد.»

عوامل سریال سنجر خانعوامل سازنده سریال سنجر خان

  • کارگردان: محمدحسین لطیفی
  • تهیه‌کننده: حسین جلالی
  • نویسنده: زنده‌یاد ضیاءالدین دری
  • سرپرست گروه کارگردانی: امیرعباس لطیفی
  • طراح صحنه: مجید علی اسلام
  • مدیر صدابرداری: روح‌الله جعفر بیگلو
  • مدیر فیلمبرداری و نورپردازی: اکبر شهبازی
  • مدیر تولید: مهدی مددکار
  • تدوین: کاوه ایمانی
  • جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمدرضا نجفی امامی
  • منشی صحنه: شیرین شاهین
  • چهره‌پرداز: محسن بابایی
  • ناظر کیفی پروژه: قطب‌الدین صادقی

سوالات متداول

کدام بازیگرها در سریال سنجر خان نقش‌آفرینی کرده‌اند؟

در این سریال فرشید گویلی، محمود پاک‌نیت، احمد نجفی، جلیل فرجاد، پیام دهکردی، علی اوسیوند، فاطمه شکری، حمیدرضا نعیمی، قطب‌الدین صادقی، حسن ترقی، شیما ملایی، لیلی سعیدی، سودا قنبری، زاهد زندی و تارا قبادی نقش‌آفرینی کردند.

سریال سنجر خان چند قسمتی است؟

این سریال در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای، به کارگردانی محمدحسین لطیفی ساخته شده است.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳ / ۵. تعداد آرا: ۲

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سودابه ،امیراحمدی
1 ماه قبل

لطفا از اسامی شاهنامه برای نقش منفی استفاده نکنین ناراحت شدم📚📚📚🙏

دکمه بازگشت به بالا
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x