اقتصاد کلان

کدام کشورها 4 روز کاری در هفته دارند؟

در دنیای پر سرعت امروز، تعادل بین کار و زندگی یک چالش همیشگی است. یک هفته کاری 4 روزه (32 ساعت با حقوق کامل) و مرخصی زیاد، رفاه و بهره وری را بهبود می بخشد و بیماری های مرتبط با استرس را کاهش می دهد.

به گزارش تلنگر؛ اکثر کشورهای جهان در هفته کاری پنج روزه کار می کنند. با این حال، ایده یک هفته کاری چهار روزه در بسیاری از کشورها و صنایع مورد توجه قرار گرفته است. تا پایان سال ۲۰۲۲، بسیاری از کشورها برنامه‌های آزمایشی را برای بررسی گزینه‌های یک هفته کاری چهار روزه اجرا می‌کنند و چندین کشور به طور رسمی گزینه‌هایی را برای هفته کاری چهار روزه دائمی معرفی کرده‌اند. داده های اولیه در مورد هفته های کاری چهار روزه در بسیاری از موارد امیدوارکننده است، زیرا کاهش میانگین طول هفته کاری به شهروندان کشورهای سخت کوش و به ویژه کشورهای با عملکرد بالا کمک می کند تا تعادل کار و زندگی، سطح استرس و به طور کلی را بهبود بخشند. شادی

بسیاری از برنامه های آزمایشی چهار روزه هفته کاری از مدل ۱۰۰-۸۰-۱۰۰ به عنوان هدف استفاده می کنند که شامل ۱۰۰٪ حقوق، ۸۰٪ ساعت کار و ۱۰۰٪ بهره وری است. برخی از قانون ۴/۱۰ پیروی می کنند که همچنان به ۴۰ ساعت کار در هفته نیاز دارد، اما آن را به جای ۵ روز کاری ۸ ساعته به چهار روز کاری ۱۰ ساعته تقسیم می کند.انواع دیگر به جای ۳۲ ساعت به ۳۸ یا ۳۶ ساعت در هفته نیاز دارند. همچنین، در حالی که بیشتر هفته‌های چهار روزه، جمعه را به آخر هفته اضافه می‌کنند، برخی از انواع، دوشنبه را یک روز تعطیل اضافی می‌سازند. حتی تعدادی از آنها از برنامه تقسیم شده استفاده می کنند، نیمی از کارگران جمعه ها و نیمی دیگر دوشنبه ها مرخصی دارند.

علاوه بر تست های چهار روزه کاری هفته که توسط دولت ها حمایت می شود، بسیاری از شرکت ها یا شهرداری ها تست های خود را انجام داده اند. بسیاری از آنها به طور دائم یک هفته کاری چهار روزه را معرفی کردند. شاید معروف ترین این آزمایش ها توسط مایکروسافت ژاپن انجام شد که در سال ۲۰۱۹ یک هفته کاری چهار روزه را آزمایش کرد و شاهد افزایش ۳۹.۹ درصدی در بهره وری بود.

بحث در مورد هفته کاری چهار روزه ابتدا با همه گیری کووید-۱۹ آغاز شد و کارگران و کارفرمایان در حال تجدید نظر در مورد اهمیت انعطاف پذیری و مزایا در محل کار هستند. ایده پشت این طرح ساده است، کارمندان چهار روز در هفته با همان مقدار کار، دریافت حقوق و مزایای یکسان کار می کنند.حامیان هفته کاری چهار روزه که از آن به عنوان آینده بهره وری کارکنان و تعادل بین کار و زندگی یاد می شود، معتقدند اجرای این طرح با رضایت کارکنان و افزایش بهره وری مرتبط است.

آیا هفته کاری چهار روزه اقتصاد را تحریک می کند؟

الکساندر دو کرو، نخست وزیر بلژیک گفت که امیدوار است این تغییر به انعطاف پذیری بیشتر بازار کار بلژیک کمک کند و تلفیق کار و زندگی خانوادگی را برای مردم آسان تر کند. وی همچنین افزود که مدل جدید باید اقتصاد پویاتری ایجاد کند. او گفت که هدف این است که مردم و شرکت ها آزادی بیشتری برای تعیین ساعات کاری خود داشته باشند.

بر اساس داده های یورواستات برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، از هر ۱۰۰ بلژیکی در گروه سنی ۲۰ تا ۶۴ سال، تنها حدود ۷۱ نفر شغل دارند که کمتر از میانگین منطقه یورو (حدود ۷۳) و ۱۰ درصد کمتر از کشورهای همسایه است. هلند و آلمان

چشم انداز یک هفته کاری چهار روزه برای همه جذاب نیست

برخی از کارکنان تمام وقت اگر بخواهند ساعات کاری خود را کاهش دهند، روزهای بسیار طولانی کار می کنند و برخی دیگر، مانند کارگران شیفت، به سادگی انعطاف پذیری لازم را ندارند.محققان دریافته‌اند که با کاهش روزهای کاری، استرس و فرسودگی شغلی کاهش می‌یابد و تعادل بین کار و زندگی بهبود می‌یابد. اما چگونه هر کشوری یک هفته کاری چهار روزه را آزمایش یا اجرا می کند؟

استرالیا

استرالیا از آگوست ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳ آزمایشی چهار روزه در هفته را اجرا کرد. این پروژه شامل ۲۰ شرکت در استرالیا و نیوزیلند بود که شامل صنایع مختلف از بازاریابی و مالی تا فناوری و سلامت روان بود و از ۱۰۰-۸۰-۱۰۰ استفاده می کرد. ، با امید بیشتر به بهبود تأثیر آب و هوا از طریق کاهش مصرف انرژی و منابع.

بلژیک

بلژیک به فهرست رو به رشد کشورهایی می‌پیوندد که از فوریه ۲۰۲۲ یک گزینه چهار روزه در هفته ارائه می‌دهند. برخلاف اکثر هفته‌های چهار روزه، که ساعات کاری مورد نیاز را به ۳۲ ساعت در هفته (هشت ساعت در روز در چهار روز) کاهش می‌دهند، برنامه بلژیکی از این روش پیروی می‌کند. . طرح ۴/۱۰ که نیاز هفته ۴۰ ساعت را حفظ می کند، از شیفت های هشت ساعته پنج روز در هفته به شیفت های ۱۰ ساعته در چهار روز در هفته تغییر می کند. از آنجایی که کل ساعات کار ثابت باقی می ماند، کارمندان تمام وقت کاهش دستمزد را تجربه نمی کنند.کارمندان همچنین حق قانونی دارند که دستگاه های مربوط به کار را خاموش کنند و تماس های تلفنی، پیامک ها و ایمیل های ارسالی خارج از ساعات کاری را نادیده بگیرند.

کانادا

استان نوا اسکوشیا در کانادا یک برنامه آزمایشی ۹ ماهه را در طول همه‌گیری کووید-۱۹ اجرا کرد که منجر به افزایش بهره‌وری و رضایت کارکنان شد. آزمایشی ۶ ماهه دیگر شامل ۳۸ شرکت از ایالات متحده و کانادا در آوریل ۲۰۲۲ آغاز شد.

دانمارک

در حالی که هفته کاری رسمی در دانمارک ۳۷ ساعت است، در سال ۲۰۱۹ هفته کاری ۴ روزه و ۳۵ ساعته معرفی شد.

فنلاند

نخست وزیر فنلاند خواستار اجرای یک هفته کاری چهار روزه یا روز کاری ۶ ساعته در آگوست ۲۰۱۹ شد. با وجود شایعات برعکس، این یک فراخوان برای اقدام بود و تصویب واقعی یک هفته کاری چهار روزه در کشور باعث شده است. کند بوده است

آلمان

بیش از ۱۵۰ شرکت در آلمان به هفته کاری چهار روزه رفته اند و یک نظرسنجی اخیر نشان می دهد که ۷۱ درصد از شرکت های آلمانی از آن حمایت می کنند.

ایسلند

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، ایسلند هفته های کاری چهار روزه و ۳۵ تا ۳۶ ساعته را با بیش از ۲۵۰۰ کارمند یا تقریباً یک درصد از کل نیروی کار کشور آزمایش کرد.کارفرمایان شرکت کننده شامل ادارات پلیس، مدارس و شهرداری هستند و کارمندان دستمزد خود را حفظ می کنند. این آزمون یک موفقیت بزرگ در نظر گرفته شد. بهره وری ثابت می ماند یا بهبود می یابد، تعادل کار و زندگی بهبود می یابد، فرسودگی شغلی و استرس کاهش می یابد و هزینه های اداری مانند برق کاهش می یابد. در حال حاضر، تقریباً ۸۶ درصد از ایسلندی ها چهار روز در هفته کار می کنند.

با این حال، همه دولت ها در موفقیت ایسلند با هفته کاری چهار روزه سهیم نیستند. واکنش های مختلف سوئد به هفته کاری چهار روزه در سوئد، یک هفته کاری چهار روزه با حقوق کامل در سال ۲۰۱۵ با نتایج متفاوت آزمایش شد. پیشنهاد این بود که به جای هشت ساعت یک روز بدون از دست دادن دستمزد شش ساعته را امتحان کنید، اما همه از این ایده راضی نبودند.

اگرچه هفته های چهار روزه هنوز به طور رسمی توسط دولت ایرلند معرفی نشده است، اما موضوع بحث های زیادی است. در نظرسنجی مارس ۲۰۲۲ از ۱۵۰۰ متخصص ایرلندی، ۵۴ درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که هفته کاری چهار روزه در پنج سال عادی خواهد بود. آزمایشی ۶ ماهه در سال ۲۰۲۲ از مدل ۱۰۰-۸۰-۱۰۰ استفاده می کند و حداقل ۲۰ شرکت را شامل می شود.تقریباً ۶ درصد از شرکت های ایرلندی قبلاً یک هفته چهار روزه را به طور دائم یا آزمایشی اتخاذ کرده اند.

ژاپن

مایکروسافت ژاپن در سال ۲۰۱۹ یک هفته چهار روزه را آزمایش کرد و کارمندان را با حقوق یکسان اما آخر هفته سه روزه نگه داشت. بهره وری ۳۹.۹ درصد افزایش یافته است. اگرچه فرهنگ ژاپن به طور سنتی بسیار کار محور است، اما دولت ژاپن در تلاش است تا فرهنگ و تعادل اجتماعی بهتری ایجاد کند و تمایل کارمندان به خودسوزی را کاهش دهد. بنابراین، دولت ژاپن هفته های چهار روزه را از ژوئن ۲۰۲۱ ترویج می کند. تا پایان سال ۲۰۲۲، تقریباً ۸.۵ درصد از شرکت ها این مفهوم را پذیرفته اند، اما برخی دستمزدها را ۲۰ درصد کاهش می دهند.

شرکت های بزرگ ژاپنی برای دستیابی به تعادل بهتر بین کار و زندگی به سمت یک هفته کاری چهار روزه حرکت می کنند. دلایل متعددی وجود دارد که چرا این برای کشوری که کار بیش از حد باعث مرگ تعداد زیادی از مردم می شود خوب است.

لیتوانی

از سال ۲۰۲۳، لیتوانیایی‌هایی که کودکان ۳ سال یا کمتر دارند، مجاز به کار چهار روز در هفته خواهند بود.

هلند

هلند از اوایل دهه ۱۹۹۰ میانگین هفته کاری کوتاهی (۲۹ ساعت) داشته و کارگران پاره وقت زیادی دارد.نیوزلند

یک برنامه آزمایشی که از آگوست ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳ در نیوزیلند اجرا شد، شامل ۲۰ شرکت در زمینه نرم افزار، بازاریابی دیجیتال، مراقبت های بهداشتی، مالی و ساخت و ساز بود.

اسکاتلند

اسکاتلند ۱۰ میلیون پوند برای یک دوره آزمایشی هفته کاری چهار روزه از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ با استفاده از مدل ۱۰۰-۸۰-۱۰۰ اختصاص داده است. آزمایش موفقیت آمیز بود و هفته کاری کوتاه شده توسط چندین شرکت در اسکاتلند پذیرفته شد. ایده هفته های چهار روزه در میان اسکاتلندی ها از حمایت بسیار گسترده ای برخوردار است (۸۰ درصد).

دولت اسکاتلند تأیید کرده است که حدود ۱۴۰ کارمند دولتی که برای شرکت جنوب اسکاتلند کار می کنند، ۳۲ ساعت در هفته بدون از دست دادن حقوق شروع به کار کرده اند تا آزمایش کنند که آیا می توان هفته کاری چهار روزه را در این کشور معرفی کرد یا خیر. اسکاتلند همچنین به ایسلند و نتایج قوی آن به عنوان دلیل بزرگی برای به خطر انداختن هفته کاری چهار روزه اشاره کرد.

اسپانیا

اسپانیا یک مرحله آزمایشی را آغاز کرده است، با دولت موافقت کرد که یک برنامه آزمایشی ساده را در طول هفته کاری چهار روزه در دسامبر ۲۰۲۲ راه اندازی کند. این آزمایش به شرکت های کوچک و متوسط ​​کمک می کند تا هفته کاری خود را حداقل تا نیم روز بدون کاهش کاهش دهند. دستمزد.اسپانیا ساعات کاری را برای کمک به شرکت ها برای افزایش بهره وری کاهش می دهد.

سوئد

سوئد در سال ۲۰۱۵ یک روز کاری ۶ ساعته را با نتایج متفاوت آزمایش کرد. کارکنان موجود استرس کمتری داشتند و تعادل کار و زندگی بهتری داشتند، اما کارفرما مجبور بود چند کارگر اضافی را برای جبران ساعات از دست رفته استخدام کند.

امارات متحده عربی

در ۱ ژانویه ۲۰۲۲، امارات متحده عربی یک هفته کاری کوتاه ۴.۵ روزه (۳۶ ساعت) با ساعات کاری انعطاف پذیر و گزینه هایی برای کار از خانه در روزهای جمعه معرفی کرد. یک هفته کاری کوتاه تر، دستمزد کارکنان را ثابت نگه می دارد. یک هفته کاری معمولی در امارات متحده عربی از ۷:۳۰ صبح تا ۳:۳۰ بعد از ظهر از دوشنبه تا پنجشنبه و جمعه کوتاه شده از ۷:۳۰ صبح تا ظهر خواهد بود. در حالی که شرکت های خصوصی در امارات هنوز این برنامه را اتخاذ نکرده اند، همه واحدهای فدرال بر اساس برنامه هفته کاری کوتاه شده کار می کنند.

انگلستان

یک آزمایش ۶ ماهه شامل ۷۰ شرکت و ۳۳۰۰ کارگر با استفاده از مدل ۱۰۰-۸۰-۱۰۰ در ژوئن ۲۰۲۲ آغاز شد. در اواسط سپتامبر، ۸۸ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که هفته چهار روزه خوب کار می کند.چهل و شش درصد از پاسخ دهندگان گفتند که عملکرد تقریباً بدون تغییر باقی مانده است، ۳۴ درصد بهبود جزئی و ۱۵ درصد بهبود قابل توجهی را گزارش کردند. ۸۶ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که احتمالاً هفته چهار روزه پس از آزمون را در نظر می گیرند.

شرکت‌های بریتانیایی که آزمایشی شش ماهه از هفته کاری چهار روزه را اجرا کردند، اکنون قصد دارند هفته کاری کوتاه‌تر را پس از رتبه‌بندی آزمایش به عنوان بسیار موفق، دائمی کنند.

حدود ۶۱ شرکت بریتانیایی و بیش از ۳۳۰۰ کارمند در این برنامه مشارکت داشتند که توسط محققان دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد و کالج بوستون رهبری می‌شد.

آلمان

آلمان در حال حاضر خانه یکی از کوتاه ترین میانگین هفته های کاری در اروپا است. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، میانگین کار در هفته ۳۴.۲ ساعت است. با این حال، اتحادیه ها بر کاهش بیشتر ساعات کاری اصرار داشتند. بر اساس این نظرسنجی، ۷۱ درصد از افرادی که در آلمان کار می کنند، دوست دارند تنها چهار روز در هفته کار کنند. اکثریت قابل توجهی (۷۵ درصد) معتقدند که یک هفته چهار روزه برای کارمندان مطلوب است و اکثریت (۵۹ درصد) معتقدند که باید برای کارفرمایان نیز قابل دستیابی باشد.تقریبا نیمی از کارفرمایان (۴۶ درصد) گفتند که آزمایش یک هفته چهار روزه را در محل کار خود امکان پذیر می دانند.

ایالات متحده

دولت‌های ایالتی و محلی مختلف برنامه‌هایی را امتحان کرده‌اند و ده‌ها شرکت فردی هفته کاری چهار روزه را اتخاذ کرده‌اند. یک آزمایش ۶ ماهه شامل ۳۸ شرکت از ایالات متحده و کانادا در آوریل ۲۰۲۲ آغاز شد.

چهار روز کاری در هفته لزوماً به معنای کاهش ساعات کار در هفته نیست. به عنوان مثال، کارگران بلژیک می توانند یک هفته پنج روز با ۸ ساعت در روز یا یک هفته چهار روز با ۱۰ ساعت در روز کار کنند.

به گفته WordPolish، برخی از ایالت های فهرست شده هفته کاری چهار روزه را آزمایش کرده اند، اما هنوز به طور رسمی آن را در سراسر کشور اتخاذ نکرده اند. برخی دیگر به طور رسمی هفته کاری ۴ روزه ندارند، اما میانگین هفته کاری کمتر از پنج روز است.

تعطیلات ترجیحی

توجه به روزهایی که شرکت ها تعطیلات خود را انتخاب می کنند بسیار جالب است.

۷۹ درصد از شرکت ها ترجیح می دهند روز جمعه تعطیل شوند. این سبک آخر هفته طولانی یک انتخاب محبوب است که به خوبی با آخر هفته های شنبه و یکشنبه جفت می شود.۱۷ درصد از شرکت ها انعطاف پذیری ارائه می دهند و به کارمندان اجازه می دهند روزهای مرخصی بگیرند. این انعطاف پذیری نیازهای مختلفی را برآورده می کند، از مراقبت از کودک گرفته تا ترجیحات شخصی.

قوانین تعطیلات از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است. برخی از کشورها مانند ایالات متحده طبق قانون نیازی به مرخصی با حقوق ندارند، در حالی که برخی دیگر مانند فرانسه شرکت ها را ملزم می کنند تا ۳۰ روز مرخصی با حقوق را برای کارکنان خود در نظر بگیرند.

برخی از کشورها در ارائه یک برنامه متعادل کار و زندگی با اوقات فراغت سخاوتمندانه برتر هستند. این مکان‌ها از هفته‌های کاری کوتاه‌تر تا فرصت‌های کار نیمه‌وقت فراوان و شیوع بیشتر شرکت‌هایی که هفته‌های کاری ۴ روزه را می‌پذیرند، متغیر است.

مزایا و معایب هفته کاری چهار روزه

برنامه ها و آزمایش های آزمایشی طیف گسترده ای از مزایای بالقوه را هم برای کارمند و هم برای کارفرما نشان داده اند. برای کارمندان، هفته کاری چهار روزه استرس و ناراحتی ناشی از استرس را کاهش می دهد، تعادل کار و زندگی و کیفیت کلی زندگی را بهبود می بخشد و منجر به رضایت بیشتر می شود.منتقدان هفته کاری چهار روزه استدلال می کنند که این کار می تواند فشار غیرقابل تحملی را بر امور مالی کارفرما وارد کند. به عنوان مثال، در یک دوره آزمایشی ۶ ساعته در روز (مفهومی مربوط به هفته های چهار روزه) در یک مرکز بهداشتی درمانی سوئد، ۶۸ پرستار استرس کمتر و کیفیت زندگی بهتری داشتند، اما این مرکز مجبور به استخدام ۱۷ پرستار بود.

به طور کلی، به نظر می رسد هفته کاری چهار روزه به آرامی اما مطمئناً در سرتاسر جهان فراگیر می شود، اما اینکه آیا دولت ها بالاخره این ایده را خواهند پذیرفت، باید دید.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x