سلامت

شناخت انواع فوبیا رایج در جامعه + درمان

انواع فوبیا رایج در جامعه، امروزه افزایش چشمگیری داشته است. فوبیا نوعی ترسی غیر معقول است که به دلیل عوامل محیطی و ژنتیکی متفاوت به وجود می آید

به گزارش تلنگر؛ شناخت انواع فوبیا رایج در جامعه به شما کمک می کند، تا اگر با موردی مواجه شدید رفتار درست را انجام بدهید. و بتوانید شرایط را کنترل کنید. ان اختلال و اضطراب عصبی کمی آسیب دهنده است که باید درمان شود تا مشکل جدی ایجاد نکند.

فوبیا چیست؟

افراد مبتلا به فوبیا به طور مداوم از شئ یا موقعیتی که نسبت به آن هراس دارند، دوری می‌جویند یا با ترس و اضطراب شدید آن را تحمل می‌کنند. در حقیقت فوبیا نوعی اختلال اضطرابی است که انواع شایع و خاص دارد. در این دسته‌بندی هر نوع فوبیا مربوط به اشیا یا موقعیت ویژه‌ای می‌شود که می‌تواند افراد مختلفی را در نقاط مختلف دنیا با هراسی مشابه درگیر کند.

شناخت فوبیا رایج در جامعه

فوبیا انواع مختلفی دارد. که نسبت به هر چیزی افراد ممکن است فوبیا داشته باشند. در این بخش به انواع فوبیا رایج در جامعه می پردازیم.

هراس اجتماعی:

هراس اجتماعی

اکنون به عنوان اختلال اضطراب اجتماعی شناخته می شود ، این هراس با ترس از موقعیت های اجتماعی مشخص می شود که در آن فرد ممکن است مورد قضاوت یا خجالت قرار گیرد.

اگر هراس اجتماعی دارید ، در موقعیت های اجتماعی احساس ترس شدید خواهید کرد. شما اغلب سعی خواهید کرد از آنها اجتناب کنید. شما ممکن است نگران یک رویداد اجتماعی قبل، در طول و بعد از آن اتفاق افتاده است. همچنین به عنوان اضطراب اجتماعی یا اختلال اضطراب اجتماعی شناخته می شود.

بسیاری از مردم موقعیت های اجتماعی را دشوار می دانند ، یا در زمان های خاص احساس خجالتی یا ناخوشایند می کنند، این کاملا طبیعی است.

اما ترس اجتماعی می تواند شما را کاملا تحت فشار قرار دهد. ممکن است برای شما بسیار دشوار باشد که در فعالیت های روزمره مانند:

صحبت کردن به صورت گروهی
شروع مکالمات
سخنرانی عمومی
صحبت کردن با تلفن
ملاقات با افراد جدید
صحبت کردن با مقامات، مثل صحبت کردن با دکترها
خوردن و نوشیدن در مقابل دیگران
برای مثال، سفرهای منظم به مغازه ها
رفتن به محل کار

آگورافوبیا:

این فوبیا شامل ترس غیرمنطقی و شدید از بودن در مکان هایی است که فرار دشوار است. ممکن است شامل ترس از مکان های شلوغ یا حتی ترک خانه باشد.

 ترس از حشرات (انتوموفوبیا)

حشرات کوچک هستند، می‌خزند و اغلب نیش می‌زنند. بنابراین قابل درک است که چرا بسیاری از افراد از حشراتی مثل سوسک و یا عنکبوت می‌ترسند. برای مبتلایان به فوبیای خاص، تصور دیدن حشرات و عنکبوت‌های غیر واقعی و یا حتی تصور ذهنی نیز باعث ترس و واکنش شدید می‌شود.

در بعضی از افراد این علائم خفیف و در بعضی دیگر این علائم شدید است. مواجهه با عنکبوت یا حشرات باعث بروز علائم جسمانی و روانی ترس مانند بالا رفتن ضربان قلب و احساس دلهره شدید می‌شود.

 ترس از ارتفاع (آکروفوبیا)

ترس از اارتفاع

برخی از مردم از ارتفاع زیاد می ترسند. برای این افراد تصور بودن در ارتفاعات نیز باعث ایجاد اضطراب می‌شود و علائمی به صورت شناختی، حسی و جسمانی بروز می‌یابند. در مواردی حتی استفاده از پله برقی در مراکز خرید به افراد حس سرگیجه می‌دهد.

برای برخی دیگر، قرار گرفتن در بلندی، حتی طبقات بالای ساختمان و رفتن بر روی نردبان میتواند احساس وحشت و سرگیجه ایجاد کند و باعث شود شخص هراس و اضطراب بسیار زیادی را متحمل شود.

 ترس از طوفان (لیلاپسفوبیا)

ترس از گردباد و طوفان، می تواند به عنوان شکل شدید ترس از رعد و برق باشد. بسیاری از افراد مبتلا به فوبیای طوفان، به دنبال حفاظت از طوفان و پناهگاه هستند.

به عنوان مثال، فرد ممکن است از ترس زیاد زیر تخت پنهان شود. به زیرزمین، داخل حمام و یا حتی یک کمد پناه ببرد. یا پرده ها را بسته و تلاش کند تا صدای طوفان را مسدود کند.

  ترس از سوزن (تریپانوفوبیا)؛ فوبیای آمپول

یک قطعه نوک تیز فلزی که در بازوی شما گیر کرده است، همیشه یک فکر ناخوشایند است و بسیاری از افراد نسبت به سوزن ها ترس جدی دارند. بنابراین از آمپول زدن هم میترسند و درمواردی حتی از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند زیرا دیدن پزشک هم یادآور خاطرات تلخ آمپول های کودکی است.

ترس از مارها (افییدوفوبیا)

ترس از مار به نوعی ترس شدید و غیرمنطقی از هر نوع مار گفته می‌شود. فرد مبتلا به فوبیا در مواجهه با منبع ترس خود، واکنش‌های شدید نشان می‌دهد. در این نوع فوبیا، فرد حتی با دیدن عکس و نقاشی مار و یا تصور کردن آن در ذهن خود دچار اضطراب و استرس می‌شود.

ممکن است از موقعیت ترس‌آور فرار کند و یا علائم و نشانه‌های فیزیکی مانند تپش قلب، شوکه شدن و خشک شدن بدن، تعریق و لرزش بدن در او بروز پیدا کنند. نکته جالب در مورد مارها این است که اگر آنها را تنها بگذارید آنها شما را تنها خواهند گذاشت.

 ترس از سگ (سینوفوبیا)

ترس از سگ ها به ویژه در بین کودکان یک هراس شایع است. فرد مبتلا، ترس شدید، افراطی و مداوم از سگ دارد. برای این افراد تصور دیدن سگ‌های غیرواقعی و یا حتی تصور ذهنی نیز باعث ترس و واکنش شدید می‌شود.

فوبیای خاص:

وقتی افراد در مورد داشتن فوبیای یک شی خاص مانند مارها ، عنکبوت ها یا سوزن ها صحبت می کنند ، به فوبیای خاصی اشاره می کنند.

در حالی که جامع نیست، این لیست از فوبیا ها یک نگاه اجمالی به بسیاری از فوبیا ها ارائه می دهد که می تواند تأثیر جدی بر زندگی فرد داشته باشد. همانطور که ممکن است در حین مرور این لیست متوجه شوید، بیشتر فوبیا های خاص به یکی از چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • ترس از محیط طبیعی
  • ترس های مربوط به حیوانات
  • ترس مربوط به درمان های پزشکی یا مسائل
  • ترس های مربوط به موقعیت های خاص
  • انواع فوبیا
  • ترس های مربوط به خون ، آسیب یا مشکلات پزشکی (تزریقات ، استخوان های شکسته ، سقوط)
  • سایر (ترس از خفگی ، صداهای بلند ، غرق شدن)

علائم فوبیا رایج در جامعه

فرد مبتلا به فوبیا علائم زیر را تجربه خواهد کرد. آنها در اکثر فوبیا ها رایج هستند:

  1. احساس اضطراب غیرقابل کنترل در مواجهه با منبع ترس
  2. احساس اینکه منبع این ترس باید به هر قیمتی اجتناب شود
  3. عدم توانایی عملکرد مناسب در معرض ماشه
  4. اعتراف به اینکه ترس غیرمنطقی ، غیرمنطقی و اغراق آمیز است ،
  5. همراه با ناتوانی در کنترل احساسات

فرد احتمالا احساس وحشت و اضطراب شدید را تجربه می کند وقتی در معرض موضوع فوبیا قرار می گیرد. اثرات فیزیکی این احساسات می تواند شامل:

  • عرق کردن تنفس غیر طبیعی
  • تسریع ضربان قلب
  • لرزش
  • گرگرفتگی یا سرماخوردگی
  • احساس خفگی
  • درد قفسه سینه یا تنگی
  • پروانه ها در معده
  • پین ها و سوزن ها
  • خشکی دهان
  • سردرگمی و گمراهی
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • سردرد

درمان فوبیا

فوبیا ها بسیار قابل درمان هستند و افرادی که آنها را دارند تقریبا همیشه از اختلال خود آگاه هستند. این به تشخیص خیلی کمک می کند.

صحبت کردن با یک روانشناس یا روانپزشک اولین گام مفید در درمان فوبیا است که قبلا شناسایی شده است.

اگر فوبیا مشکلات شدیدی ایجاد نکند ، اکثر مردم متوجه می شوند که صرفا اجتناب از منبع ترس به آنها کمک می کند تا کنترل خود را حفظ کنند. بسیاری از افراد مبتلا به فوبیای خاص به دنبال درمان نخواهند بود زیرا این ترس ها اغلب قابل کنترل هستند.

اجتناب از عوامل تحریک کننده برخی از فوبیا ها امکان پذیر نیست ، همانطور که اغلب در مورد فوبیا های پیچیده اتفاق می افتد. در این موارد ، صحبت با یک متخصص سلامت روان می تواند اولین گام برای بهبودی باشد.

بیشتر فوبیاها را می توان با درمان مناسب درمان کرد. هیچ درمانی وجود ندارد که برای هر فرد مبتلا به فوبیا مناسب باشد. درمان باید متناسب با فرد باشد تا کار کند.

پزشک ، روانپزشک یا روانشناس ممکن است درمان رفتاری ، داروها یا ترکیبی از هر دو را توصیه کند. هدف از درمان کاهش علائم ترس و اضطراب و کمک به افراد برای مدیریت واکنش های خود به موضوع فوبیا است.

درمان فوبیا با دارو

داروهای زیر برای درمان فوبیا موثر هستند. شما می توانید زیر نظر پزشک این داروها را مصرف کنید. اگر که مشکل خاصی ندارید برای مدتی کهع پزشک تعیین کرده است. می تواند مفید باشد.

مسدود کننده های بتا

این می تواند به کاهش علائم فیزیکی اضطراب که می تواند همراه با فوبیا باشد کمک کند. عوارض جانبی ممکن است شامل ناراحتی معده ، خستگی ، بی خوابی و انگشتان سرد باشد.

داروهای ضد افسردگی

مهار کننده های جذب مجدد سروتونین (Ssri) معمولا برای افراد مبتلا به فوبیا تجویز می شوند. آنها بر سطح سروتونین در مغز تأثیر می گذارند و این می تواند منجر به خلق و خوی بهتر شود.

Ssri ها ممکن است در ابتدا باعث تهوع ، مشکلات خواب و سردرد شوند. اگر SSRI کار نکند ، پزشک ممکن است یک مهار کننده مونوامین اکسیداز (MAOI) برای فوبیا اجتماعی تجویز کند. افراد مبتلا به مائوئی ممکن است مجبور باشند از انواع خاصی از غذا اجتناب کنند. عوارض جانبی ممکن است در ابتدا شامل سرگیجه ، ناراحتی معده ، بی قراری ، سردرد و بی خوابی باشد.

همچنین مشخص شده است که مصرف یک داروی ضد افسردگی سه چرخه ای (TCA) مانند کلومیپرامین یا آنافرانیل به علائم فوبیا کمک می کند. عوارض جانبی اولیه می تواند شامل خواب آلودگی ، تاری دید ، یبوست ، مشکلات ادرار ، ضربان نامنظم قلب ، خشکی دهان و لرزش باشد.

آرام بخش ها برای درمان فوبیا رایج در جامعه

آرام بخش ها برای فوبیا رایجدر جامعه موثر هستند. بنزودیازپین ها نمونه ای از آرام بخش هستند که ممکن است برای فوبیا تجویز شود. این ممکن است به کاهش علائم اضطراب کمک کند. به افرادی که سابقه وابستگی به الکل دارند نباید داروهای آرام بخش داده شود.

در سال ۲۰۲۰ ، منبع مورد اعتماد اداره غذا و دارو (fda)هشدار خود را در مورد بنزودیازپین ها تقویت کرد. استفاده از این داروها می تواند منجر به وابستگی جسمی شود و ترک آن می تواند تهدید کننده زندگی باشد. ترکیب آنها با الکل، مواد مخدر و سایر مواد می تواند منجر به مرگ شود. رعایت دستورالعمل های پزشک هنگام استفاده از این داروها ضروری است.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x