کتاب و فرهنگسینما و تئاترموسیقی و تجسمی

جایزه نقدی نوبل چقدر است؟

به گزارش تلنگر؛ هزاران جایزه ادبی مختلف وجود دارد. تعدادی از آنها ملی و سایرین، جهانی هستند و در سبک‌های مختلف ادبی (شعر، داستانی، غیرداستانی، داستان علمی و خیالی) به برندگان داده می‌شوند. اگر می‌خواهید ۶ جایزه ادبی که مهم‌ترین جوایز ادبی جهان به شمار می‌روند را بشناسید با گسترش‌نیوز همراه باشید.

نوبل ادبیات: یک‌میلیون و ۸۰ هزار دلار

این جایزه به یاد و افتخار آلفرد نوبل نام‌گذاری شده است؛ دانشمند و مخترع دینامیت که به رشد و پیشرفت شیمی، مهندسی و حتی کارآفرینی، کمک بسیاری کرد. گفته می‌شود که این نابغه در ۱۷ سالگی بر ۵ زبان مسلط بوده است. آکادمی سوئد بودجه جایزه نوبل ادبیات را از محل ثروت شخصی او و بنیادی که در زمان حیاتش برای همین کار، دایر کرد پرداخت می‌کند. برنده جایزه نوبل علاوه بر مدال نوبل، جایزه نقدی خود را دریافت می‌کند. مقدار این جایزه در طول زمان تغییر کرده اما درحال‌حاضر معادل یک‌میلیون و ۸۰ هزار دلار امریکاست. نوبل ادبیات از سال ۱۹۰۱ به برندگانی از کشورهای مختلف داده شده است. جالب است بدانید که نوبل ادبیات به لحاظ ارزش مالی، بزرگ‌ترین جایزه ادبی به شمار نمی‌آید. ارزش مالی هیچ جایزه ادبی به اندازه جایزه «شاعر میلیونر» نیست. ارزش این جایزه که توسط دولت امارات اعطا می‌شود چیزی حدود یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار دلار است.

بوکرمن: ۶۰ هزار پوند

این جایزه در ابتدا اسمش جایزه بوکر بود و از سال ۱۹۶۹ تا ۲۰۰۱ اعطا شد. در سال ۲۰۰۵ تامین مالی این جایزه به گروه من واگذار شد و اسم جایزه به بوکرمن تغییر یافت. این جایزه که هر دو سال یک‌بار داده می‌شود قبلا به شهروندان بریتانیای کبیر (انگلستان و ایرلند) داده می‌شد اما این رویه از سال ۲۰۱۴ تغییر یافت. بوکرمن یک جایزه بین‌المللی است و تمامی آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی به عرصه رقابت راه داده می‌شوند. برخلاف نوبل، هر نویسنده فقط یک بار می‌تواند برنده بوکرمن شود. بوکرمن به لحاظ ارزش و اعتباری که در دنیای ادبیات دارد جایگاه دوم را دارد اما ارزش مالی آن از بسیاری جوایز ادبی درجه‌دو و سه هم کمتر است. مبلغ جایزه نقدی بوکرمن ۶۰ هزار پوند انگلیس است.

جایزه بین‌المللی نئوستات: ۵۰ هزار دلار

این جایزه امریکایی توسط دانشگاه اکلاهاما اعطا می‌شود. جایزه بین‌المللی نئوستات از سال ۱۹۶۹ به برگزیدگان داده شده است و چیزی حدود نیم‌قرن قدمت دارد. برنده این جایزه لوح افتخار دانشگاه، یک قلم‌پر نقره‌ای و ۵۰ هزار دلار پول نقد دریافت می‌کند. ارزش مالی این جایزه هم زیاد نیست اما اهمیت بسیار زیادی دارد. از جایزه بین‌المللی نئوستات تحت‌عنوان «دروازه نوبل» یاد می‌شود چون بیشتر برندگان جایزه نوبل ادبیات ابتدا موفق به دریافت این جایزه شده‌اند.

پولیتزر: ۱۵ هزار دلار

اسم جایزه پولیتزر به اسم جوزف پولیتزر گره خورده است. جوزف پولیتزر (متوفی به سال ۱۹۱۱) از یک خانواده متمول بود. جایزه جهانی پولیتزر مهم‌ترین جایزه دنیای روزنامه‌نگاری است اما دنیای موسیقی را هم شامل می‌شود. فرآیند انتخاب برندگان توسط دانشگاه کلمبیا انجام می‌شود. این جایزه در ۲۱ بخش مختلف اعطا می‌شود و نفرات برتر لوح افتخار و ۱۵ هزار دلارامریکا دریافت می‌کنند. در بخش روزنامه‌نگاری و بخش «خدمات عمومی» آن، یک مدال طلا هم داده می‌شود.

جایزه ادبی کاستا

اسم این جایزه در ابتدا (۱۹۷۱) جایزه ویت‌برد بود. در سال ۲۰۰۷ کافه کاستا تامین جایزه کاستا را تقبل کرد و تاکنون آن را پرداخت کرده است. برندگان این جایزه باید شهروند انگلستان یا ایرلند باشند و اثر خود را به زبان انگلیسی نوشته باشند. این جایزه که هر دو سال یک‌بار اعطا می‌شود علاوه بر آثار ادبی برجسته و درخشان به آثار سرگرم‌کننده‌ای که فرهنگ و لذت مطالعه را تعمیق کنند هم داده می‌شود. شرح‌حال‌نویسی، رمان، کتاب‌های کودکان، رمان‌اولی‌ها و شعر از جمله مهم‌ترین زیرشاخه‌های این جایزه ادبی است.

جایزه ادبی امریکا: هیچ

این جایزه که از سال ۱۹۹۴ مقرر شده است کمک بسیاری به سبک نوشتار «بین‌المللی» کرده است. بنیان‌گذاران این جایزه در اصل خواسته‌اند که این جایزه، جایگزینی برای جایزه نوبل باشد. بودجه این جایزه توسط شرکتی به نام پروژه آموزشی هنرهای معاصر تامین می‌شود. هرسال هیات دورانی متشکل از ۶ تا ۸ منتقد ادبی، نمایشنامه‌نویس، شاعر و نویسندگان درباره برنده جایزه تصمیم‌گیری می‌کنند. جالب است بدانید که هیچ پولی به برنده این جایزه داده نمی‌شود.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x