خانواده

طرز تهیه انواع بورانی، نکات طلایی برای خوشمزه شدن بورانی

تهیه انواع بورانی برای اکثر افراد لذت بخش است. بورانی تاریخچه طولانی دارد. که در کشورهای مختلف نیز تهیه و سرو می شود. ماست جز اصلی بورانی می باشد. در ادامه همراه ما باشید تا با انواع بورانی و نکات خوشمزه شدن را در اختیارتان قرار بدهیم.

به گزارش تلنگر؛ انواع بورانی شامل: بورانی بادمجان، کدو، اسفناج، کنگر و غیره می باشد. ما سعی کردیم معروف ترینبورانی را در این مقاله معرفی کنیم تا بتوانید در میهمانی های خود همیشه بدرخشید و یک کدبانو باشید.

تاریخچه بورانی

درباره تاریخچه بورانی باید گفت در زمانهای دور و زمان شاه عباس صفوی در بورانی گوشت بره کباب شده استفاده می شده و بر سر سفره های شاهانه قرار می دادند. در تاریخ ایران بورانی همراه گوشت بسیار سلطنتس بوده که عوام از مواد دیگری استفاده می کردند.

انواع بورانی: بورانی بادمجان

در این بورانی از بادمجان های تازه و بدون دون معمولا استفاده می شود. عاشقان بادمجان امکان ندارد این پیش غذای خوشمزه را بخورند ودوست نداشته باشند.

مواد لازم:

بادمجان کباب شده    ۲ عدد
ماست ۲ لیوان
سیر ساطوری شده  ۲حبه
نمک به مقدار لازم

طرز تهیه بورانی بادمجان

  • هنگام تهیه بورانی بادمجان ابتدا بادمجان‌ها را که کباب شده‌اند پوست بگیرید و به صورت پوره درآورید.
  • سپس سیر تازه را با آن‌ها مخلوط و ماست را اضافه کنید.
  • بادمجان‌ها را حتماً کباب کنید و از سرخ کردن آن‌ها بپرهیزید. یادتان باشد طعم بادمجان کباب شده در طعم بورانی تأثیر بسزایی خواهد داشت.
  • و در اخر همه را باهم مخلوط کنید و نوش جان بفرمایید.

انواع بورانی : بورانی کدوحلوایی

اگر طرفدار کدو حلوایی باشید این پیش غذا برای شما انتخابی خوب است. چرا که کدوحلوایی معمولا به طعم شیرین می زند و بسیار خوشمزه می باشد. در این قسمت تهیه اصولی بورانی کدو حلوایی را خواهیم گفت.

مواد لازم

کدوحلوایی پخته ۱ لیوان
کره  ۱ قاشق مرباخوری
زعفران     به میزان دلخواه
ماست خامه‌ای ۲ لیوان

طرز تهیه بورانی کدو حلوایی

  • برش‌های کدو حلوایی پخته را در ظرفی به صورت پوره درآورید و در کره به مدت ۵ دقیقه تفت دهید.
  • سپس زعفران را اضافه کنید و ماست را به این مخلوط بیفزایید. به این ترتیب بورانی شما آماده خوردن خواهد بود.
  • سعی کنید کدو حلواییتازه باشد تا طعم خوبی به بورانی شما بدهد و حواستان باشد که هنگام پخت کدوحلوایی نسوزد تا بوی سوخته به بورانی بدهد.

انواع بورانی : بورانی کنگر

بورانی کنگر نیز قوی و خوشمزه می باشد. در تهیه این بورانی شما دردسری ندارید چرا که خیلی راحت و آسان درست می شود. کنگر برای افرادی که گرم مزاج هستند توصیه می شود و برای بدن این افراد فواید زیادی دارد.

مواد لازم

کنگر ۱ کیلو
روغن ۱۰۰ گرم
ماست سفت  ۱ کیلو
نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهبه بورانی کنگر

  • کنگر را تمیز کرده شسته و در قابلمه  می ریزیم و با مقداری آب روی شعله  قرار داده و می گذاریم  تا با حرارت ملایم بپزد و نرم شود.
  • بعد کنگر را در صافی می ریزیم تا آب آن گرفته شود.
  • آنگاه کنگر را با روغن سرخ می کنیم و در ظرف می ریزیم و با ماست و کمی نمک و فلفل مخلوط می کنیم و روی کنگر را با ماست می پوشانیم. دقت کنید که اندازه کنگر و ماست به یک اندازه باشد تا طعم بهتری رابه شما بدهد.

انواع بورانی : بورانی اسفناج

اسفناج بسیار مقوی و خوشمزه است. این بورانی خونساز و سرشار از کلسیم می باشد و حتما از این بورانی در غذاهای خود استفاده کنید تا لذت آن را ببرید.

اسفناج خردشده   ۸ لیوان
سیر ساطوری شده ۲ حبه
روغن زیتون   ۱ قاشق مرباخوری
ماست ترش و کمی سفت     ۳ لیوان

طرز تهیه بورانی اسفناج

  • اسفناج را با مقدار کمی آب و نمک در قابلمه می ریزیم و بر روی آتش ملایم قرار می دهیم تا پخته شود. تجازه می دهیم آب آن گرفته شود یا در صافی می ریزیم.
  • سپس آن را با گوشت کوب له می کنیم. اسفناج را با پیاز داغ و سیر و کمی روغن را در تابه تفت می دهیم. از روی آتش برمی داریم.
  • زمانی که سرد شد، ماست را داخل اسفناج می ریزیم و خوب به هم می زنیم.  بورانی اسفناج را در ظرف ریخته و سر میز می گذاریم.

بورانی لبو

بورانی لبو یکی از انواع پیش غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می شود. در ادامه همراه ما باشید با تهیه این بورانی آشنا شوید.

لبو ۲ عدد
ماست چکیده ۱ کاسه
سیر ۲ حبه
نعنا خشک ۱ قاشق مرباخوری
کنجد ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

طرز تهیه بورانی لبو

  • برای تهیه بورانی لبو خوشمزه ابتدای کار لبو را می شوییم، سپس درون یک قابلمه مناسب قرار می دهیم. در ادامه تا اندازه ای که روی لبو ها را بگیرد آب اضافه می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم.
  • حالا اجازه می دهیم لبو به مدت ۴ تا ۵ ساعت درون آب جوش بماند تا کاملا بپزد. در ادامه پس از گذشت این زمان لبو را از قابلمه خارج می کنیم، سپس پوست آن را جدا می کنیم و با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم.
  • در این مرحله اجازه می دهیم لبو کاملا خنک شود. در ادامه پوست سیر را جدا می کنیم، سپس با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم. در ادامه ماست را به همراه سیر رنده شده درون یک کاسه مناسب می ریزیم.
  •   حالا لبو رنده شده را به مخلوط ماست و سیر اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا لبو درون ماست پخش شود و رنگ ماست تغییر کند. در ادامه نمک را به همراه فلفل سیاه، کنجد و نعنا درون بورانی می ریزیم.

انواع بورانی: بورانی قارچ

قارچ در بین همه محبوب است و کم تر کسی پیدا می شود که قارچ را دوست نداشته باشد. این پیش غذا را حتما امتحان کنید و مظمئن باشید که هر گز پشیمان نخواهید شد.

مواد لازم

قارچ خرد شده یک پیمانه
هویج خرد شده یک پیمانه
ماست یک پیمانه
نعنا خشک (جعفری تازه) ۲ قاشق سوپ خوری
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه بورانی قارچ با طعم عالی

  • قارچ ها را خوب شسته و خرد کنید، سپس در داخل تابه قرار داده و بگذارید تا با آب خودش کمی بپزد.
  • هویج رنده شده را به همراه جعفری ساطوری شده و یا نعنا خشک اضافه کنید و هم بزنید،
  • بعد نمک و فلفل را بریزید و دوباره خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شده و غذا جا بیفتد،
  • زمانی که آب قارچ تبخیر شد، می توانید مواد را با ماست مخلوط کرده و بعد از تزیین در ظرف مورد نظرتان، آن را سرو نمایید.
  • همچنین می توانید، همه مواد طبخ شده را داخل ظرفی ریخته و از ترکیب ماست و زعفران برای تزیین آن استفاده کنید. استفاده از ماست کاملا چکیده و ترش مزه در ترکیب بورانی به خوش طعم و لذیذ تر شدن غذا کمک زیادی خواهد کرد.

نکات طلایی برای خوشمزه شدن انواع بورانی

در مرحله اول برای خوشمزه شدن انواع بورانی  باید به تازگی مواد دقت کنید. همیشه سعی کنید از مواد اولیه تازه استفاده کنید تا طعم خوبی داشته باشد.

دومین نکته ماست این بورانی است. از هر ماستی استفاده نکنید اگر به لبنیاتی دسترسی دارید، بهتر است که  ماست محلی و گوسفندی باشد تا بورانی شما غلیظ و خوشمزه باشد.

و نکته بعدی در مقادیر لازم است که نسبت ماست و مواد را باید به طور مساوی بریزیرد تا هم ماست را حس کنید و هم بقیه مواد را به خوبی در دهان خود حس کنید.

آخرین نکته ای که در انواع بورانی باید در نظر گرفت. سازگار بودن مواد داخلی هر یک با بدن شما است. دقت کنید که به موادی حساسیت یا آلرژی نداشته باشید، مانند حساسیت به بادمجان.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x