در متن جامعه

زندگینامه علی لاریجانی+ فعالیت های سیاسی و سوابق تحصیلی

علی لاریجانی، در طول تمام زندگی خود خدمتگذار کشور ایران بوده است و در حال حاضر به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری بعد از مرگ رئیسی انتخاب شده است.

به گزارش تلنگر؛ در این مقاله به بررسی زندگینامه علی لاریجانی و اقدامات سیاسی که در طول سال های فعالیت های خود انجام داده می پردازیم.

زندگینامه علی لاریجانی

علی لاریجانی در سال ۱۳۳۶ شهر نجف متولد شده است. وی فرزند میرزا هاشم آملی از مراجع تقلید است. همچنین از شاگردان شهید استاد مطهری و نیز داماد ایشان است، او همچنین برادر آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضاییه است.

با توجه به زندگینامه علی لاریجانی، وی داماد مرتضی مطهری و برادر زن علی مطهری است. او در سال ۱۳۵۶ و در سن ۲۰ سالگی با فریده مطهری دختر مرتضی مطهری که در آن زمان ۱۵ ساله بود ازدواج کرد. حاصل این ازدواج ۴ فرزند است؛ دو دختر به نام‌های فاطمه و سارا و دو پسر به نام‌های مرتضی و محمدرضا دارد.

سوابق تحصیلی علی لاریجانی

همچنین لاریجانی دوران دبستان خود را در مدرسه ادیب و دوره متوسطه را در دبیرستان صدر قم گذرانده است. اما برای ادامه تحصیل به تهران آمده و لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی شریف در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر دریافت کرده است.

وی پس از آن شروع به گرفتن مدرک دکتری در رشته فلسفه از دانشگاه تهران کرد. لاریجانی در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است.

سخن امام در ارتباط با فعالیت های لاریجانی در صدا و سیما

لاریجانی در همان روزهای اول پس از انقلاب با رایزنی شهید مطهری وارد صدا و سیما شد و شروع به فعالیت کرد. در دورانی که لاریجانی در صدا و سیما بود، اقدامات ارزنده ای از جمله؛ شبکه‌های استانی (از جمله شبکه رادیوئی و تلویزیونی استانی قم) رادیو معارف، شبکه قرآن، العالم، الکوثر، شبکه خبر، شبکه‌های جهانی جام جم و… انجام داده است.

همچنین سریال‌های با کیفیت نظیر ولایت عشق، درباره زندگی امام رضا علیه‌السلام، تنهاترین سردار درباره امام حسن علیه‌السلام، مردان آنجلس (اصحاب کهف)، مریم مقدس (س)، روشن‌تر از خاموشی (ملاصدرا)، شیخ بهائی و سریال های بیشتر به نام های:

کیف انگلیسی، شب دهم، در چشم باد، مختارنامه و ده‌ها فیلم و سریال دیگر، و همچنین همایش چهره‌های ماندگار، تأسیس روزنامه جام جم، توسعه فعالیت‌های چند رسان‌های شخصیت بخشی و گسترش مراکز صداوسیما در استان‌ها و… از جمله حرکت ای لاریجانی در این دوران بود.

رهبر انقلاب در مورد دوره فعالیت دکتر لاریجانی در صدا و سیما فرمودند: «این رسانه ملی در دوره ده ساله مسئولیت جناب آقای لاریجانی به ارتقاء و پیشرفت چشمگیری نائل گشت و نقش آفرین عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شد مدیریت هوشمند و پرتلاش توانست در این سازمان بزرگ تحول بیافریند.

همچنین لاریجانی توانسته آن را برای رسیدن به نقطه مطلوب آماده سازد. وظیفه خود میدانم از جناب آقای لاریجانی و همکارانی که ایشان را در این کار بزرگ یاری داده اند صمیمانه تشکر کنم».

رزومه کاری علی لاریجانی

در سال ۱۳۶۱ در دوران دفاع مقدس عضو سپاه پاسداران شد و مسئولیت معاونت سپاه و جانشینی ستاد کل را عهده دار شد. وی تا سال ۱۳۷۱ در همین سمت باقی ماند.

او مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ۲۰ مرداد سال ۱۳۷۱ تا ۲۶ بهمن سال ۱۳۷۲ بر عهده داشت، و از سال ۱۳۷۲ با حکم مقام معظم رهبری به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما منصوب شد، و تا سال ۱۳۸۳ در این سمت باقی ماند.

حضور علی لاریجانی در شورای امنیت ملی

علی لاریجانی

علی لاریجانی در سال ۱۳۸۴ با حکم احمدی نژاد به دبیری شورای عالی امنیت ملی منصوب شد. لاریجانی به مدت پنج سال یکی از دو نماینده رهبر در شورای امنیت ملی بود.

وی از سال‌ها پیش نسبت به برخی سیاست‌های هسته‌ای انتقاد داشت و جمله مشهور او پس از معاهده پاریس (هیچ آدم عاقلی در غلطان را با آب‌نبات عوض نمی‌کند) در خاطره‌ها مانده است.

با مسئولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی، هدایت پرونده اتمی ایران به عهده او قرار گرفت. پیگیری منویات رهبری برای تحقق اراده ملی در زمینه دانش هسته ای، یکی از محور‌های اصلی فعالیت او در این جایگاه بوده است.

لاریجانی معتقد بود: «مسئله هسته‌ای ایران را باید از نظر اهمیت استراتژیک با ملی شدن صنعت نفت مقایسه نمود».

همچنین تئوری لاریجانی در ارتباط با موضوع پرونده هسته ای بر سه رکن اساسی استوار بود. که شامل:

  • ایجاد فضای اجماع ملی در کشور با پرهیز از مناقشات داخلی)
  • مقاومت هوشمندانه دیپلماتیک با بهره گیری از ظرفیت‌های مختلف دیپلماتیک (اعم از دیپلماسی رسمی، دیپلماسی پنهان و دیپلماسی مسیر دو و دیپلماسی عمومی)
  •  حرکت فعال در صحنه موضوعات منطق‌های و بین‌المللی و ایجاد همگرایی بیشتر

همچنین لاریجانی در راستای این پرونده هسته ای هم‌زمان با مذاکره با آژانس و نماینده ۱+۵ و با روسای کشور‌های مهم منطقه، نظیر (رئیس جمهور سوریه)، (پادشاه عربستان)، (رئیس جمهور الجزایر)، (نخست وزیر عراق.) روسای کشور‌های خلیج فارس و نیز روسای جمهور ترکیه، پاکستان، تئوری همگرائی منطق‌های را در جهت خنثی کردن ماجرا جوئی‌های آمریکا در منطقه دنبال نمود.

تلاش علی لاریجانی برای ورود به مجلس

علی لاریجانی بارأی مردم قم وارد مجلس هشتم شد و با نظر اکثریت نمایندگان مجلس هشتم با ۲۳۰ رأی به‌عنوان ریاست مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم انتخاب شد. لاریجانی در مجلس نهم و دهم نیز موفق شد ضمن کسب اکثریت رأی مردم قم وارد مجلس شورای اسلامی شود و ریاست این مجلس را بر عهده بگیرد.

علی لاریجانی در کدام حذب است؟

علی لاریجانی به عنوان عضو جمعیت موتلفه اسلامی در دولت پنجم حضور داشت. پیام محسنی پژوهشگر اندیشکده بلفر، لاریجانی را در کنار سید محمود هاشمی شاهرودی و محمدرضا مهدوی کنی از چهره‌های شاخص جناح راست مذهبی برشمرده است.

او یکی از رهبران ائتلاف فراگیر اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم و نیز جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم بوده و در مجلس نهم، هدایت فراکسیون رهروان ولایت را بر عهده داشت.

جامعه مدرسی حوزه علمیه قم در جریان انتخابات مجلس دهم، از لاریجانی حمایت کرد. اما نام او در فهرست انتخاباتی ائتلاف بزرگ اصولگرایان قرار نگرفت. همچنین از سوی فهرست امید مورد حمایت قرار گرفت، اما خود را مستقل یاد کرد.

علاوه بر این مرتضی حاجی معتقد است، حمایت لاریجانی از دولت روحانی و برنامه جامع اقدام مشترک باعث تضعیف جایگاه وی نزد اصولگرایان شده است.

با این حال لاریجانی همچنان خود را یک اصولگرا می‌داند. از وی با تعابیری نظیر «اصولگرای اعتدالی» و «یک سیاستمدار راست میانه که به آرامی در حال فاصله گرفتن از اردوگاه اصولگرایان می باشد» نیز یاد شده است.

تألیفات علی لاریجانی

لاریجانی دو کتاب علمی با عناوین متافیزیک و علوم دقیقه در فلسفهٔ کانت و روش ریاضی در فلسفهٔ کانت و کتابی دیگر با عنوان دولت مدرن؛ پیمانی با مردم و همچنین پانزده مقالهٔ پژوهشی در موضوعات مختلف علمی نگاشته است.

روش ریاضی در فلسفه کانت، علی لاریجانی، تهران: دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ، ۱۳۸۳، متافیزیک و علوم دقیقه در فلسفه کانت، علی لاریجانی، تهران: امیرکبیر، ۱۳۸۳، شهود و قضایای تألیفی ماتقدم در فلسفه کانت، علی لاریجانی، تهران: هرمس، ۱۳۸۳، هوای تازه، علی لاریجانی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۴ و دولت مدرن؛ پیمانی با مردم، علی لاریجانی از جمله کتاب‌های اوست.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

کرمان موتور

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x