آموزش و پرورش

آزمون یوس چیست؟

ترکیه یکی از کشور های همسایه ایران است که فرهنگ آن ها هم به آن نزدیک می باشد. این کشور زیبا موقعیت های تحصیلی زیادی دارد و دانشگاه های فوق العاده زیادی در آن وجود دارند.

اگر به دنبال تحصیل در این دانشگاه ها باشید، بی شک حداقل یک بار نام آزمون یوس به گوشتان خورده است. آزمون یوس آزمونی است که که فارغ التحصیلان مقطع دیپلم متوسطه تبعه های خارجی، جهت ورود به دانشگاه های ترکیه شرکت کنند و نمره قبولی را کسب کنند. در مقاله امروز می خواهیم این آزمون را برای شما شرح دهیم. با مقاله آزمون یوس ترکیه همراه توران آکادمی باشید.

آزمون یوس چیست؟

همانطور که کمی پیش عنوان کردیم، آزمون یوس ترکیه آزمونی است که افرادی که در مقطع دیپلم متوسطه تبعه های خارجی، برای ورود به دانشگاه های ترکیه در آن شرکت می کنند و طبق نمره و امتیازی که به دست ی آورند، مجاز به انتخاب رشته و تحصیل در دانشگاه دولتی ترکیه مورد نظر خود باشند. اکثر داوطلبان برای آمادگی و قبولی در آزمون یوس با نمره بالای ۹۰، باید کلاس های یوس به صورت حضوری یا آنلاین شرکت کنند.

-به طور کلی آزمون یوس برای حضور و پذیرش در دانشگاه های دولتی ترکیه برگزار می شوند. البته بعضی از دانشگاه های خصوصی هم با این آزمون دانشجو پذیرش می شوند.

-آزمون یوس هر سال یک بار در ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه برگزار می شود. (اگر مشکلاتی پیش بیاید مانند پاندمی و همه گیری ویروس کرونا، برگزاری امتحان یوس از طریق دانشگاه های ترکیه با تاخیر انجام خواهند شد.)

-این آزمون در روز های اعلام شده از طریق دانشگاه به صورت جداگانه و در حوزه اصلی دانشگاه مربوطه برگزار می شود. البته با توجه به بخشنامه جدید سازمان یوس ترکیه برنامه ریزی بر طبق این است که آزمون myos tryos یا یوس مرکزی برگزار می شود. تا کنون در زمان نگارش مقاله جزئیات این بخشنامه اعلام نشده لذا به محض دریافت اطلاعات بیشتر اطلاع رسانی می شود.

-زبان دفترچه سوالات آزمون یوس به دو زبان انگلیسی و ترکی استانبولی طراحی و ارائه می شود و داوطلبین هنگام ثبت نام آن ها را انتخاب می کنند. (در برخی از آزمون های یوس دانشگاه های ترکیه، تست ها به زبان فارسی نیز ارائه می شوند. اما در مجموع نود درصد عبارات و سوالا این آزمون بر مبنای اعداد و ارقام است که داوطلبین به خواندن متن نیازی ندارند.)

آزمون یوس مرکزی چیست؟

بر اساس جدید ترین اخبار و بخشنامه سازمان یوک با وجود اینکه در سال ۲۰۱۰ تا به امروز آزمون های یوس از طریق دانشگاه های ترکیه برگزار می شد، تصمیم گرفته شد که آزمون یوس از سال ۲۰۲۲ به بعد، مجددا توسط سازمان سنجس به صورت مرکزی و یکپارچه صورت بگیرند. داوطلبیان رشته پزشکی، دندان پزشکی، دارو سازی، حقوق و مهندسی موظف اند در آزمون MYOS و جدیدا با نام TRYOS شرکت کنند.

آزمون خارجی یوس آخرین بار توسط OSYM در سال ۲۰۱۰ برگزار شد و بعد از آن فرایند های جذب دانشجویان بین المللی به دانشگاه های ایران واگزار گردید. دانشگاه های ما از این وضعیت استقبال کردند و فرآیند پذیرش دانشحو از خارج از کشور توسط دانشگاه های ما با شیوه های متفاوتی انجام شد.

سوالات آزمون YOS

این آزمون دارای دو بخش اصلی است. بخش اول هوش، دانش ریاضی و هندسه شما را مورد ارزشیابی قرار می دهد. بخش دوم سوالاتی در حوزه زبان ترکی می باشد. زبان دفترچه سوالات به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است و هر داوطلب به زبانی پاسخ می دهد که هنگام ثبت نام آزمون یوس مشخص کرده است.

نمره این آزمون از ۱۰۰ محاسبه شده و در صورتی که ۴ سوال را غلط جواب دهید، یک جواب درست حذف خواهد شد. البته لازم به ذکر است حتی دانش آموزانی که با معدل دیپلم متوسط از مدارس ایران فارغ التحصیل شده اند، به راحتی می توانند سوالات هوش و ریاضی این آزمون را پاسخ دهند.

بخش دوم سوالات که به سوالات مربوط به زبان ترکی مرتیط است، تنها برای کسانی اهمیت دارد که تصمیم به تحصیل به زبان ترکی دارند. در صورتی که می خواهید از طریق ارائه مدرک زبان تافل با آیلتس از دانشگاه های ترکیه پذیرش بگیرید دیگر لازم نیست به بخش سوالات زبان ترکی پاسخ دهید.

آزمون یوس چیست؟

زمان ثبت نام و برگزاری آزمون یوس

همانطور که اشاره کردیم، در حال حاضر آزمون یوس از طریق دانشگاه ها و به صورت جداگانه برگزار می شود. همچنین هر دانشگاهی هم در یک زمان مجزایی آزمون یوس را برگزار می کند. اما معمولا در ماه فروردین یا همان آپریل میلادی زمان ثبت نام این آزمون در دانشگاه های مختلف بوده و دانشگاه های مختلف آزمون یوس را در بازه زمانی میان اردیبهشت ماه تا تیر ماه برگزار می شود. بر اساس دانشگاهی که در آن آزمون یوس را ثبت نام و شرکت کرده اید، نتیجه آن معمولا دو هفته بعد از برگزاری آزمون در سایت دانشگاه برگزار کننده، انتشار می یابد.

هزینه ثبت نام آزمون یوس ترکیه

از آنجایی که شیوه برگزاری آزمون یوس هر دانشگاه

ترکیه با دانشگاه های دیگر متفاوت است و حتی امکان دارد سطح سوالات آزمون YOS یک دانشگاه بالاتر یا پایین تر از دانشگاه دیگر باشد و یا دانشگاه دیگر آزمون یوس را در چند مرحله برگزار می کند. از همین رو هزینه ثبت نام این آزمون در دانشگاه های مختلف به یک شکل نمی باشد. در ادامه هزینه های ثبت نام این آزمون را در چند دانشگاه مختلف با هم مقایسه می کنیم.

دانشگاه الوداغ: ۴۰۰ لیر

دانشگاه جراح پاشا: ۵۰۰ لیر

دانشگاه قاضی آنتپ: ۳۰۰ لیر

دانشگاه ارجیس: ۳۷۵ لیر

دانشگاه هارران: ۱۵۰ لیر

دانشگاه کاردانیز تکنیک: ۴۰۰ لیر

دانشگاه مایس سامسون: ۴۰۰ لیر

سر فصل هایی که برای آزمون یوس باید مطالعه کنید:

-اعداد گویا و اعشاری

-توان و رادیکال

-نسب و تناسب

-معادلات و نامعادلات

-قدر مطلق

-منطق

-تابع ها

-مجموعه ها

-چند جمله ای

-مثلثات

-مشتق

-لگاریتم

-سری و دنباله

-تابه درجه دو و سهمی

-اصول شمارش

-توابع خاص

-انتگرال و کاربرد آن

-سری های اعداد

-یافتن روابط شکل ها

-دوران، تقارن، قیچی

-تاس

-اپراتور و جدول های اپراتوری

-ترازو

https://touran.academy/yos/

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x