اجتماعی

بررسی اهمیت و ارزش تولد حضرت معصومه، روزدختر در اسلام

اهمیت و ارزش تولد حضرت معصومه، روزدختر در اسلام بسیار زیاد است. در ادامه به بررسی زندگی نامه حضرت معصومه و علت نام گذاری این روز در ایران می پردازیم.

به گزارش تلنگر؛ تولد حضرت معصومه، روزدختر  هر ساله در کشور ما یادآوری می شود. همچنین در این روز تمام مردم به احترام و ارزشی که برای دختران خود قائل هستند. مراسمات ویژه ای را برگذار می کنند.

بررسی زندگی نامه و تولد حضرت معصومه، روزدختر

حضرت معصومه(س) دختری ممتاز در خاندان عصمت و طهارت بود. شیعیان فاطمه معصومه(س) را بسیار بزرگ می دارند و برای زیارت ایشان در قم اهمیت بسیاری قائل هستند. در روایاتی که درباره حضرت معصومه(س) نقل می کنند از شفاعت وی برای شیعیان سخن گفته شده و بهشت را پاداش زیارت او دانسته اند.

تولد حضرت معصومه در اول ذی القعده سال ۱۷۳ ه.ش است. این حضرت در مدینه متولد شد. پاکدامنی حضرت معصومه به حدیزیاد است که به بیت وحی و امامت نسبت داده شده اند. همچنین ایشان «بنت » رسول الله صلی الله علیه و آله و «بنت » ولی الله و «اخت » ولی الله و «عمه ولی الله » است.

حضرت معصومه و بردارش از همان کودکی دچار مصیبت های زیادی بودند. این دو فرد بزرگوار هیچ گاه تکیه گاه پدر را بر بالای سر خود حس نکردند. زیرا پدرشان در زندان هارون الرشید به شهادت رسی. پدر این دو فرزند  حضرت موسی بن جعفر(ع) و مادرش «نجمه خاتون » مادر امام رضا (ع) است.

معرفی انواع لقب های حضرت معصومه

به مناسبت تولد حضرت معصومه، روزدختر به معرفی لقب های ایشان می پردازیم. نام حضرت معصومه(ع) «فاطمه کبری » بود؛ زیرا حضرت کاظم(ع) سه دختر به نام فاطمه داشتند و حضرت معصومه(ع) بزرگتر از آنها بود. اسامی و لقب هایی که برای حضرت معصومه (س) در دو زیارت نامه غیر مشهور ذکر شده که به قرار ذیل است:

  • طاهره (پاکیزه)
  • مرضیّه (مورد رضایت خدا)
  • رضّیه (خشنود از خدا)
  • بِرّه (نیکوکار)
  • تقّیه (پرهیزگار)
  • سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)
  • حمیده (ستوده)
  • سیده رضیّه مرضّیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)؛
  • رشیده (حد یافته)
  • سیدهُ نساء العالمین (سرور زنان عالم)
  • هم چنین محدثّه و عابده از صفات و القابی است که برای حضرت معصومه (س) عنوان شده است.

بررسی چند مورد از خصوصیات برجسته حضرت معصومه

حضرت معصومه خصوصیات و القاب ویژه ای داشتند. بنا بر همین دلیل همیشه گفته اند که بهشت بر زیر پای این حضرت است. از آنجایی که شدت پاکدامنی این حضرت بسیار زیاد بوده به اهل بیت و امامت نسبت داده اند. منسوب شده به بنت است.

پیشگویی ولادت از اولین خصوصیات حضرت معصومه

به این معنا که هرچند در بین معصومین علیهم السلام پیشگویی ولادت آنان مسبوقه به سابقه است، چرا که در چگونگی ولادت امام باقر علیه السلام روایت شده است که پنجاه سال پیش از ولادت شأن، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله خطاب به جابربن عبدالله انصاری فرمودند:
“ای جابر تو زنده می‌مانی تا آنکه فرزندم «محمد بن علی بن الحسین علیه‌السلام» را که در تورات به «باقر» معروف است ملاقات کنی، چون وی را ملاقات کردی سلام مرا به او برسان. ”
جابر پس از رحلت رسول خدا (ص) در مسجد پیغمبر (ص) می‌نشست و به امید دیدار پیشوای پنجم (ع) و در انتظار رسیدن آن لحظه‌ی موعود برای رساندن سلام رسول اکرم (ص) فریاد برمی‌آورد: «یا باقر العلم» «یا باقر العلم» ای شکافنده‌ی علم، ای شکافنده‌ی دانش. مردم مدینه که به این راز آگاه نبودند می‌گفتند: جابر (بر اثر پیری و ضعف نیروی اندیشه) هذیان می‌گوید.
جابر در پاسخ آنان می‌گفت: نه به خدا هذیان نمی گویم و لیکن از رسول خدا (ص) شنیدم که می‌فرمودند:
“تو به زودی مردی از خاندان مرا درک خواهی کرد که نام او نام من و شمایل او شمایل من است، علم و دانش را می‌شکافد”

نشان دهنده شخصیت زن در اسلام

از دیگر خصوصیا این حضرت که تجلی گر شخصیت زنان در اسلام است به این مورد اشاره می کنیم. زیرا همچنان در تعریف زن افراط و تفریط بسیاری وجود داشته است.

  • یک نظر بسته و متحجرانه بر این است زن در نظام هستی افریده شده تا تولید مثل کند و هیچ حق اجتماعی ندارد و نبایست از چهاردیواری خانه خارج شود.
  • در مقابل روشنفکر مابانه متأثر از قرائت غربی‌ها است و آن اینکه زن آزاد کامل است و می‌تواند تا مرز برهنگی در صحنه اجتماع حضور پیدا کند.

اما این حضرت به تمام دنیا نشان داد. زن اگر د رجامعه هم حضور پیدا کند همچنان عفت و پاکدامنی خود را حفظ می کند. زن چیزی بی شتر از راهبر و مدبر است. همچنین در کنار مدیریت می تواند کدبانویی تمام کمال باشد.

از اصلی ترین خصوصیات به ولایت مداری این حضرت می پردازیم

به مناسبت تولد حضرت معصومه، روزدختر  به خصوصیت عرشی حضرت معصومه سلام الله علیها که می‌تواند الگو و اسوه برای همه پویندگان روش و منش آن حضرت در هر عصر و زمانه‌ای باشد ((ولایت مداری وتعبدبه امام زمانش)) است.

به این معنا که در شرایطی بس سخت که حضرت رضا علیه السلام از چند جبهه مورد تهاجم قرار گرفته بودند، که از یک سو واقفیه به بهانه اینکه ۴۲ سال از عمر امام علیه السلام می‌گذشت ولی صاحب فرزند نشده بودند؛ درحالی که امامت بایست از نسل امام استمرار پیدا کند؛ منکر امامت امام شده بودند،

و برخی دیگر از بستگان امام علیه السلام با القا شبهه واقفیه که امام جواد علیه السلام چهره اش گندمگون است و هیچ امامی چنین چهره‌ای نداشتند منکر فرزند بودن امام بودند که با آوردن عالم قیافه شناس و شهادت وی این فتنه پایان یافت،

و از طرف سوم برادر دیگر امام “زید النار” با متهم کردن امام به کندر وی و سازش با خلیفه بنی العباس قیام خشونت زایی به راه انداخته بود و در مقام رقابت با آن حضرت قرار داشت، و مأمون هم نیز با متهم کردن امام علیه السلام به قیام در مقام احضار آن حضرت به مرو بود، در این میان شک و تردید حضرت معصومه سلام الله علیها از جمله طلایه داران تعبد به ولایت حضرت رضا علیه السلام است به گونه‌ای بی قرار ایشان بودند که فراق شأن را تحمل نکردند و پیمودن راه سخت چند هزار کیلومتری مدینه تا مرو را در پیش گرفتند تا به امام زمانش برسند و در حضورشان مشرف شوند.

تاریخچه برگذاری روز دختر در ایران باستان

زن و دختر همیشه در ایران باستان مورد ستایش بود. روز دختر را در ایران باستان به نام سپندارمذ نام الهه باروری نام گذاری شده است. اگر به تاریخ و نقاشی های تاریخی نگاهی بی اندازید متوجه ارزش و اهمیت بانوان در ایران خواهید شد. زنان همیشه موردتوجه خاصی بودند و هیچ گاه در طول تاریخ ایران باستان از ارزش و جایگاه زن چیزی کم نشده است.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x