شهرنشینی

دلایل گرفتگی توالت و روش های رفع آن

گرفتگی توالت به عنوان رایج‌ترین نوع گرفتگی در لوله‌ها محسوب می‌شود. برای حل این مشکل، راه‌حل‌های متنوعی وجود دارد. در ادامه، به شما روش‌های مختلف باز کردن گرفتگی توالت را آموزش می‌دهیم. ولی اگر موفق به رفع گرفتگی توالت نشدید، حتما با شماره لوله بازکنی در تهران شبانه روزی تماس بگیرید.

انواع گرفتگی توالت

با توجه به اینکه توالت، پرکاربردترین بخش  ساختمان است و تمامی افراد روزانه چندین بار از آن استفاده می‌کنند، این مکان قابلیت گرفتگی بسیاری  دارد. ساختار فیزیکی لوله توالت و فاضلاب تولید شده در آن، احتمال گرفتگی را افزایش می‌دهند. به همین دلیل، گفته می‌شود که شایع‌ترین نوع گرفتگی لوله‌ها، گرفتگی توالت است.

اگرچه برخی از علل گرفتگی توالت بسیار شایع هستند، اما علل مختلفی برای گرفتگی توالت و بالا آمدن آب آن وجود دارد. این علل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گرفتگی توالت با مدفوع
  • گرفتگی توالت با نوار بهداشتی یا دستمال کاغذی
  • گرفتگی توالت با اشیاء
  • گرفتگی توالت با سنگ و خاک

این چهار مورد را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین عوامل گرفتگی توالت‌های فرنگی و ایرانی دانست، و در میان آنها، گرفتگی توالت با مدفوع شایع‌ترین نوع گرفتگی در توالت است.

گرفتگی توالت با مدفوع

گرفتگی توالت با مدفوع، معمولاً در صورتی رخ می دهد که افراد پس از چند بار استفاده از توالت، داخل سیفون آب نریزند. فضولات در سیفون روی هم جمع شده و گیر می کنند و دقیقا همین موجب انسداد کامل چاه توالت می گردد و اجازه عبور آب را نمی‌دهد. در این حالت، مشاهده می‌شود که سطح آب توالت بالا می‌رود.

می‌توان گفت که تقریباً ۹۰ درصد موارد گرفتگی توالت ناشی از مدفوع است. شاید به تابلوهایی در برخی توالت‌های قدیمی برخورد کرده باشید که می‌گویند “حتماً آب بریزید!” این یعنی اینکه آب مدفوع را پایین می برد در این صورت، مشکل گرفتگی توالت رخ نخواهد داد. اما اگر فضولات در سیفون باقی بمانند، مشکلی ایجاد می‌کنند. البته اگر گرفتگی سطحی باشد، با ریختن آب در کاسه توالت، ممکن است مشکل در چند دقیقه حل و فصل شود. اما در صورتی که گرفتگی در توالت فرنگی باشد، کشیدن سیفون کافیست. اما اگر گرفتگی سخت شده باشد، باید از روش‌های لوله بازکنی استفاده کرد.

گرفتگی و انسداد توالت به وسیله دستمال کاغذی یا نوار بهداشتی

گرفتگی توالت با دستمال کاغذی یا نوار بهداشتی، یکی دیگر از علل احتمالی است که می‌تواند منجر به مسدود شدن توالت شود. برخی افراد، دستمال کاغذی و نوار بهداشتی خود را داخل توالت می اندازند. در این صورت، ممکن است با فشار آب، گرفتگی حل شود، اما همچنین ممکن است گرفتگی در سیفون یا لوله باقی مانده و مشکل حل نشود. بنابراین، حتما زباله‌ها را به داخل سطل زباله بیندازید.

گرفتگی توالت با اشیاء


دلایل گرفتگی توالت و روش های رفع آن

گرفتگی توالت با اشیاء، یکی از علل نادری است که می‌تواند باعث مسدود شدن توالت شود. این موضوع ممکن است زمانی رخ دهد که اشیاء مانند گوشی یا کلید از جیب فرد در حین خم شدن به داخل چاه توالت سقوط کنند. اگر امکان بیرون آوردن این اشیاء وجود داشته باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد. اما در بعضی موارد، امکان خارج کردن اشیاء از توالت وجود ندارد و این اشیاء در داخل توالت باقی می‌مانند. با ریختن فاضلاب و مدفوع به داخل سیفون، گرفتگی شدت پیدا می کند و لوله به طور کامل مسدود می شود. این مشکل به خصوص در توالت‌های فرنگی بسیار مشکل‌ساز خواهد بود، زیرا سیفون توالت فرنگی از سیفون توالت ایرانی کوچکتر است. بنابراین، حتماً باید اشیاءی که به داخل توالت سقوط کرده‌اند، از داخل آن خارج شوند تا در آینده هیچ مشکلی ایجاد نشود.

گرفتگی توالت با سنگ و خاک

گرفتگی توالت با سنگ و خاک، در صورتی که در ساختمان ساخت و ساز و تعمیرات در حال انجام باشد، ممکن است رخ دهد. از آنجا که دهانه توالت بسته نیست و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند، ورود سنگ و خاک به لوله‌ها رایج و متداول است. این مواد شامل خاک، کچ، سیمان، سنگ و آجر می‌شوند و وارد لوله توالت می‌شوند و در آنجا باقی می‌مانند. ورود این مواد به سیفون باعث سخت شدن آنها می‌شود و در نهایت باعث گرفتگی لوله می‌شوند.

روش های باز کردن گرفتگی توالت

روش‌های متعددی برای رفع گرفتگی لوله‌ها وجود دارد که هر کدام از آنها برای موارد خاصی کاربرد دارد. برخی از این روش‌ها ساده هستند و می‌توانید آنها را در خانه انجام دهید، در حالی که برخی دیگر تخصصی هستند و نیاز به تکنسین‌های لوله‌بازکنی دارند. ولی قبل از همکاهنگی، حتما نرخ اتحادیه لوله بازکنی سال ۱۴۰۲ را استعلام کنید.

  • باز کردن توالت با آب
  • باز کردن توالت با محلول
  • باز کردن توالت با چاه‌بازکن
  • باز کردن توالت با فنر دستی
  • باز کردن توالت با فنر لوله‌بازکنی (برقی)

البته هر چند که، لوله‌بازکنی، روش‌های دیگری نیز دارد. اما روش‌هایی که در بالا ذکر شد، رایج‌ترین و معمول‌ترین روش‌های باز کردن گرفتگی توالت می‌باشند که در ادامه به طور مفصل به آن ها می پردازیم:

باز کردن توالت با محلول

محلول‌های لوله‌بازکنی می‌توانند تاثیر خوبی در رفع گرفتگی لوله‌ها داشته باشند. این محلول‌ها به دو نوع خانگی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. محلول‌های خانگی بدون هیچ ضرری هستند و می‌توانید در هر موردی از آنها استفاده کنید، اما باید توانایی رفع گرفتگی را داشته باشند. اما محلول‌های لوله‌بازکن شیمیایی خطرناک هستند و باید استفاده از آنها محدود شود. ضمنا هر نوع از انواع گرفتگی را نمی‌توانند رفع کنند. برای گرفتگی‌های ناشی از دستمال کاغذی، مو، آشغال و غیره ممکن است استفاده از آنها موثر باشد.

باز کردن توالت با فنر برقی لوله بازکنی


دلایل گرفتگی توالت و روش های رفع آن

اگر گرفتگی ناشی از سنگ و خاک بسیار باشد و یا با روش‌های ذکر شده قابل حل نباشد، نیاز به استفاده از فنر برقی لوله بازکنی وجود دارد. این دستگاه مانند فنر دستی است، با این تفاوت که دارای چرخش خودکار با استفاده از موتور است. این ویژگی قدرت رفع گرفتگی را بسیار بالاتر می برد و هر نوع گرفتگی با استفاده از این دستگاه رفع می شود. در مقابل روش‌های قبلی، این روش بسیار تخصصی است و نیازمند دستگاه خاصی است. به همین دلیل، شما قادر به انجام آن نیستید و حتما باید تکنسین لوله بازکنی نظیر لوله بازکنی شهرک غرب شبانه روزی و ارزان از این دستگاه استفاده کند.

 باز کردن توالت با تلمبه دستی

استفاده از تلمبه دستی یکی از روش‌های رایج برای باز کردن لوله‌های گرفته شده است. این وسیله ساده در بسیاری از خانه‌های قدیمی وجود دارد و برای رفع هر نوع گرفتگی استفاده می‌شود. با استفاده از تلمبه دستی ، گرفتگی‌های ناشی از مدفوع، دستمال کاغذی، آشغال و غیره می تواند برطرف شود. کافیست دهانه تلمبه را به دهانه لوله چسبانده و فشار دهید. با انجام چند باره  این کار، ممکن است گرفتگی‌های ساده برطرف شود.

باز کردن توالت با فنر دستی

اگر گرفتگی توالت ناشی از مدفوع باشد و به مرور زمان سخت شده باشد، استفاده از فنر دستی بسیار موثر است. همچنین، فنر دستی می‌تواند برای باز کردن گرفتگی‌های دیگر مانند آشغال و خاک نیز مفید باشد. یک فنر بلند با سر تیز می‌تواند با برخورد با گرفتگی‌ها، آنها را باز کند. این وسیله که بسیار ساده و در عین حال بسیار کاربردی می باشد می تواند در رفع انواع گرفتگی‌ها موثر و مفید واقع شود. استفاده از فنر دستی برای رفع گرفتگی در توالت فرنگی نیز بسیار مفید است و هیچ خسارتی به کاسه توالت وارد نمی‌کند.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x