محیط زیست

همه چیز درباره سگ دوبرمن + مشخصات و قیمت

به گزارش تلنگر؛ برعکس تصورعموم مردم که فکر می‌کنند سگ دوبرمن اصیل یک سگ خطرناک و وحشی است، دوبرمن یک سگ نگهبان شجاع، مهربان و دوست بسیار وفادار برای خانواده و صاحب خود است، اما این مهربانی تا زمانی پایدار است که خطری خانواده و صاحب او را تهدید نکند!

در این شرایط او برای محافظت از خانواده خود دست به هر کاری می‌زند. استعداد، هوش، قدرت و سرعت سگ دوبرمن قابل قیاس نیست، برای همین بیشتر برای نگهبانی و خدمت‌رسانی در ارتش و نیروی پلیس به کار گرفته می‌شود. اما حواستان باشد تا تیزهوشی این سگ را دست‌کم نگیرید و اختیار خود را به دست سگ نسپارید. در ادامه در مورد این سگ دوست‌داشتنی بیشتر صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

تاریخچه به وجود آمدن سگ دوبرمن

در سال ۱۸۹۰ آقای کارل فردریش لوئیس دوبرمن، یک مامور مالیات و نگهبان بود که دست بر قضا رابطه بسیار خوبی با سگ‌ها داشت. او تصمیم می‌گیرد تا در هنگام نگهبانی از سگی استفاده کند که علاوه بر هوش، شجاعت و جسارت توانایی بسیار بالایی نیز داشته باشد. سپس با ترکیب نژاد روتوایلر، ژرمن پینچر، شپرد تورینگین، گریهاوند سیاه، گریت دین و ویمارانر او توانست یک نژاد جدید به دست بیاورد و نام او را دوبرمن گذاشت.

آقای دوبرمن با انتخاب بهترین نژاد‌های سگ سرانجام موفق شد تا سگی باقدرت بویایی قوی، آرواره‌های مستحکم و توانایی بالا در نگهبانی را تولید کند. پس از مدت کوتاهی این نژاد به‌عنوان سگی شجاع، قابل‌اعتماد و مناسب برای شکار بر سر زبان‌ها افت.. سگ دوبرمن به دلیل کمک‌های بسیاری که در طول جنگ جهانی دوم به انسان‌ها کرد، قهرمان دوران جنگ به‌حساب می‌آید.

ناگفته نماند که پرورش‌دهنده دیگری به نام اوتو گولر نیز با مطالعات خود تأثیر بسزایی در ظاهر این سگ داشت و درنهایت در سال ۱۹۰۰ این سگ به یک نژاد مستقل تبدیل شد. این سگ‌ها در انجام امور دیده‌بانی، ردیابی، نگهبانی، امور نظامی، جستجو و نجات بسیار کارآمد هست. نترس بودن و کنجکاوی از همان ابتدا حتی در چشمان سیاه و نافذ توله‌سگ دوبرمن کاملاً مشخص است.

همه چیز درباره سگ دوبرمن + مشخصات و قیمت

چند نوع سگ دوبرمن داریم؟

به‌طورکلی دو نوع دوبرمن در دنیا وجود دارِد: دوبرمن آمریکایی و دوبرمن اروپایی که به آن دوبرمن پینچر هم گفته می‌شود.

تفاوت ظاهری دوبرمن آمریکایی و اروپایی

دوبرمن اروپایی دوبرمن آمریکایی
بزرگتره کوچکتره
عضلانی تره اندامی ظریف‌تر و خوش‌تراش‌تر
استخوان‌بندی درشت‌تری دارِد عضلات کمتر
سر و پوزه‌ای بزرگ‌تر و پهن‌تر دارِد بدنی کشیده‌تر
سینه‌ای ستبر و پهن دارِد سینه‌ای کوچک‌تر
چشم هایی تیره تر چشم‌هایی روشن‌تر
همه چیز درباره سگ دوبرمن + مشخصات و قیمت
( تصویر سمت راست سگ اروپایی – تصویر سمت چپ سگ آمریکایی)

تفاوت‌های اصلی در این است که یک سگ آمریکایی دو برمن پینچر سگی نمایشی و براق، ظریف و دارای خلق و خوی ایده آل برای استفاده به‌عنوان یک حیوان خانگی است. درحالی‌که سگ دوبرمن اروپایی سگی کمی بزرگ‌تر با نیروی حرکتی بالا و خلق و خوی مناسب‌تر برای استفاده به‌عنوان سگ کار است. بااین‌حال مطمئناً تفاوت‌ها کمی عمیق‌تر هستند؛ و دلایل بسیار خوبی وجود دارد که چرا نژاد دوبرمن به این دو نوع تقسیم‌شده است.

خلق‌وخوی دوبرمن اروپایی

  • بسیار هوشیار، باوفا، دوست‌داشتنی و محافظ هستند
  • احتمال خیلی بالایی دارد که از نظر فیزیکی محافظت کنند
  • به ورزش و فعالیت بالایی نیاز دارند
  • به‌عنوان سگ کار گزینه‌ی مناسب‌تری هستند

خلق و خوی دوبرمن آمریکایی

  • هوشیار، وفادار دوست‌داشتنی و محافظ هستند
  • احتمال کمتری دارد که ازنظر فیزیکی محافظت کنند
  • آرام‌تر هستند و کمتر به ورزش و فعالیت نیاز دارند
  • به‌عنوان سگ خانوادگی گزینه‌ی بهتری به‌حساب می‌آیند

بیماری هایی که ممکن است سگ های دوبرمن به آن دچار شودند

چند سالی است که پرورش‌دهندگان گونه‌سفیدی از دوبرمن را پرورش و با قیمت گزافی به فروش می‌رسانند. اما باید بگوییم که این تغییر رنگ به دلیل نقص ژنتیکی آلبینیسم رخ می‌دهد و آن‌ها را دوبرمن آلبینو یا زال می‌نامند. متأسفانه این نوع از دوبرمن‌ها مستعد بیماری‌های نژادی فراوانی همچون کری مادر زادی هستند. دوبرمن آلبینو همانند انسان زال به نور حساسیت دارد و همین امر دید او را در نور کم می‌کند.

همه چیز درباره سگ دوبرمن + مشخصات و قیمت

درصورتی‌که نگهداری و غذای سگ دوبرمن به‌خوبی رعایت شود، متوسط عمر آن‌ها بین ۹ تا ۱۲ سال است. تغذیه و نگهداری اصولی از دوبرمن‌ها تأثیر بسزایی بر سلامت و طول عمر آن‌ها دارد. همچنین به دلیل وجود بافت چربی کم در بدن این حیوان، دوبرمن نسبت به نژاد‌های دیگر بیشتر احساس سرما می‌کند. در ادامه به رایج‌ترین بیماری‌های این نژاد می‌پردازیم.

  • بیماری قلبی تروپونین نژاد دوبرمن
  • کم‌کاری تیروئید
  • دیسپلازی مفصل ران
  • سندروم وابلر
  • بیماری وان ویل برند
  • کاردیومیوپاتی اتساعی یا (DCM)

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ دوبرمن

۱. مراجعه به دامپزشکی

اولین کاری که باید انجام دهید، بردن سگتان به دامپزشکی برای معاینات کامل و تزریق واکسن‌های اساسی است. به‌علاوه، چکاب‌های منظم و معاینات کامل توسط یک متخصص بسیار اهمیت دارد تا به کمک آن بتوانید رشد نرمال و طبیعی آن را پیگیری کنید. این سگ‌ها ممکن است گاهی دچار سندروم وابلر که منجر به ناهنجاری استخوان‌های مهره گردن و بیماری ماهیچه‌های قلب که منجر به بزرگ شدن قلب می‌شود، شوند. هر دو بیماری برای این نژاد از سگ‌ها طبیعی است، اما باید علائم بیماری هرچه زودتر تشخیص داده شود.

۲. تربیت صحیح

شما باید زمانی را برای تربیت سگ دوبرمنتان از سن بسیار کم آغاز کنید. آموزش رفتار خوب برای دوبرمن بسیار مهم است و باعث می‌شود رشد کرده و به یک سگ مطیع تبدیل شود. این نژاد بسیار باهوش است و درصورتی‌که به آن به‌خوبی آموزش داده شود، می‌تواند فرمان‌های شمارا (مانند فرمان بشین) متوجه شود. همه آن چیزی که به آن نیاز دارید تلاش مثبت و صبوری است.

این سگ بسیار سمج و لجوج است و شما باید تلاش زیادی برای تربیت آن انجام دهید. زمانی که یک دوبرمن به زندگی تنها عادت می‌کند و بیرون رفته و با سگ‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کند، می‌تواند به وسیله غریزه قدرتمند حفاظت طبیعی‌اش مضطرب شود. شرکت در کلاس‌های مربوطه می‌تواند از ایجاد این مشکلات جلوگیری کند؛ چراکه سگ می‌آموزد که در کنار سگ‌ها و انسان‌های دیگر نیز آرام باشد.

همه چیز درباره سگ دوبرمن + مشخصات و قیمت

۳. ورزش کافی

برای نگهداری و تربیت سگ دوبرمن خود، باید به او تمرین دهید تا روی فرم بماند. شما باید سعی کنید حداقل چند بار در روز سگتان را ورزش دهید. اگرچه پیاده‌روی طولانی عالی است، اما باید فضایی را فراهم کنید که سگتان بتواند بدود و انرژی‌اش را تخلیه کند. برای تمرین سگ از توپ و یا اسباب‌بازی که دوست دارد استفاده کنید. اگر شما به دویدن یا دوچرخه‌سواری علاقه‌مند هستید، می‌توانید سگتان را هم شریک کنید.

۴. حمام و شستشو

حمام و شستشو برای این نژاد کار سختی نیست. اگر دوبرمن‌ها شستشو شوند و غذای باکیفیتی به آنان داده شود، نیازی به استحمام مکرر ندارند. شما برای نگهداری و تربیت دوبرمن خود، باید آن را ماهی یک‌بار استحمام کنید و نه بیشتر. زیرا ممکن است پوست سگتان به دلیل خارج شدن روغن‌های طبیعی خشک شود. برای شستن دوبرمن خود از یک صابون ملایم استفاده کنید و سپس به‌خوبی آن را بشویید.

اگر بوی نامطبوع تندی از سگ شما خارج شود، دلیل آن غذای نامناسب است نه این‌که سگ شما کثیف بوده است. اگر شاهد قرمز شدن و خشک شدن پوست سگتان بودید و دیدید که پوستش نازک شده است، سریعاً به دامپزشکی مراجعه کنید تا تشخیص داده شود که آیا مشکل از بیماری خاصی مانند پرکاری تیروئید نشأت می‌گیرد یا خیر. برای داشتن یک‌پوست نرم در سگتان شما به فعالیت خاصی نیاز ندارید و به‌راحتی باید آن را تمیز کنید و باید بدانید حتی یک‌بار در هفته نیز بیش از نیاز اوست.

همه چیز درباره سگ دوبرمن + مشخصات و قیمت

۵. حفظ سلامت دندان

یکی دیگر از جنبه‌های مهم مراقبت، نگهداری و تربیت دو برمن، سلامت دندان‌های اوست. یک رژیم غذایی خوب کلید سلامتی دندان‌ها و لثه‌هاست که نتیجه آن تنفس دلپذیر است. همچنین پیشنهاد می‌شود از اسباب‌بازی‌های جویدنی استفاده کنید.

درواقع استفاده از استخوان گوشت، یک‌راه بسیار عالی برای تمرین دادن و قدرتمند نگه‌داشتن و نیز تمیز و سالم حفظ کردن دندان‌های این نژاد از سگ‌ها است. علاوه بر این شما باید سگتان را به مسواک زدن دندان‌هایش از سنین کم عادت دهید. از مسواک‌های مخصوص استفاده کنید و از سن پایین این کار را آغاز کنید تا از ایجاد مشکلات در آینده جلوگیری شود.

۶. کوتاه کردن ناخن ها

کوتاه کردن ناخن‌های سگ دوبرمنتان را فراموش نکنید. پا‌های دوبرمن بلند هستند و مهم است که ناخن‌هایش زیاد بلند نشوند و از فرمشان خارج نگردند. راه‌حل این موضوع این است که ناخن‌ها را پیش‌ازاین که زیاد بلند شوند یک‌بار در هفته و بسیار آرام بچینید. این کار باید از سن کم و به‌صورت مکرر انجام شود.

همچنین می‌توانید برای کمک گرفتن به دامپزشک مراجعه کنید. از ناخن‌گیر‌های مخصوص سگ‌ها استفاده کنید و درعین‌حال، ناخن‌هایش را تمیز نگه‌دارید. با گرفتن هر ناخن، یک جایزه برای رفتار خوب سگتان در نظر بگیرید و به او بدهید. همچنین حواستان باشد که ناخن را خیلی نازک نکنید چراکه این کار می‌تواند برای سگتان عملی دردناک باشد.

همه چیز درباره سگ دوبرمن + مشخصات و قیمت

۷. مکان زندگی سگ دوبرمن

دو برمن نیاز به یک مکان آرام و راحت برای استراحت جدا از شلوغی و … دارد. شما می‌توانید از یک رختخواب مخصوص سگ و یا یک جعبه چوبی استفاده کنید. سعی کنید از یک روسری پشمی، پتو، ملافه و یا پشتی تمیز در مکان خواب سگ استفاده کنید.

حواستان به مکان خواب سگتان باشد و آن را به‌طور منظم بررسی کنید. اگر سگ شما زیاد به خارج از فضای خانه می‌رفت، مطمئن شوید که پوشش مناسب داشته باشد و به آب سرد کافی در هوای گرم و نیز فضای گرم، سرپوشیده و خشک در زمستان دسترسی دارد.

قیمت سگ دوبرمن

قیمت سگ دو برمن در ایران کاملاً متغیر است و قیمت واحدی ندارد. اما به‌طورکلی می‌توان گفت که در بازه قیمتی ۴ تا ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. متأسفانه امروزه به دلیل تقاضای بالا برای خرید این نژاد، میکس دو برمن با نژاد‌های دیگر بسیار زیاد است. ازآنجایی‌که اصیل نبودن دوبرمن در تولگی از روی ظاهر مشخص نمی‌شود، به همین دلیل حتماً آن‌ها را از مراکز معتبر خریداری کنید یا از یک متخصص کمک بگیرید.

غذای سگ دوبرمن چیست؟

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های نگهداری و تربیت سگ دوبرمن، تغذیه است. شما باید غلات، برنج قهوه‌ای و گوشت باکیفیتی را برای سگتان تأمین کنید. سهم این غذا بسته به سطح فعالیت‌های فیزیکی، وزن و سن متفاوت است. زمانی که سگتان یک‌ساله شد، آن را با غذا‌هایی تغذیه کنید که برای حیوانات خانگی طراحی‌شده و شامل همه مواد غذایی مهم و اساسی به‌منظور رشد آن‌ها است. اگر احساس کردید که سگتان دچار افزایش وزن سریع شده است، با دامپزشک سگتان راجع به تغییر نوع غذا صحبت کنید.

همه چیز درباره سگ دوبرمن + مشخصات و قیمت

وقتی سگ دوبرمن را در خانه تنها میگذایم باید چه کنیم؟

وقتی یک سگ دوبرمن جوان را در خانه تنها می‌گذارید، به‌خصوص وقتی‌که یک توله است، باید حتماً او را در یک لانه تمیز با اندازه مناسب قرار دهید. سقف این لانه باید ارتفاعی بیش از یک متر و ۱۰سانتی‌متر داشته باشد. مدت‌زمانی که او را تنها می‌گذارید، نباید خیلی طولانی شود. حتی تنها گذاشتن یک دوبرمن بالغ برای ساعت هم کار درستی نیست، چون ممکن است حوصله‌اش سر برود و خودش را به دردسر بیندازد.

زمان‌هایی که او را برای مدت طولانی ترک می‌کنید، آب و غذای کافی برایش کنار بگذارید. در مواقعی که خانه خالی است، فقط یک دوبرمن بالغ و آموزش‌دیده را برای حفاظت از خانه می‌شود بیرون از لانه‌اش به حال خودش رها کرد. اما بازهم ضروری است که این مدت طولانی نشود، چون شما نمی‌دانید چه اتفاق‌هایی ممکن است بیفتد. او فقط می‌تواند پارس کند و نمی‌تواند به شما تلفن کند.

اگر یک پیاده‌رو در کنار حیاط خانه شما وجود دارد باید بدانید که توجه رهگذران و بچه‌های کوچک به سگ شما که گاهی حتی شامل رفتار‌های آزاردهنده هم می‌شود اصلااثر خوبی ندارد و ممکن است سگ شمارا از بچه‌های کوچک یا همه آدم‌ها بیزار کند.

مشخصات ظاهری سگ دوبرمن

از مشخصات ظاهری حیوان می‌توان به چشمه‌ای بادامی و گونه‌های پهن و عضلانی و نزدیک بودن لب‌ها به فکین و کتف‌های برجسته و پهن و عضلانی بودن سینه و کمر اشاره کرد. گوش‌های نوک‌تیز، قوس گردن مناسب، بدن مستطیلی که معمولاً دم را روی مفصل دومین مهره دمی قطع می‌کند. دندان‌ها و پوزه قوی، سر مثلثی شکل، زانویی که به‌خوبی شکل‌گرفته و حاشیه‌های بدن که کاملاً مشخص و بارز هستند، اندامی زیبا به آن داده‌اند.

همه چیز درباره سگ دوبرمن + مشخصات و قیمت

سگ دوبرمن سگی است با جثه متوسط، با بدنی توپر، عضلانی و قوی که برای سرعت زیاد و استقامت طراحی‌شده است. ازلحاظ ظاهری زیبا و ازلحاظ حرکات پرانرژی، مصمم، دقیق، نترس، هوشیار و درعین‌حال مهاجم است.
اثرات نترسی و کنجکاوی در چشمه‌ای تیره و در هماهنگی با ویژگی‌های بدن کاملاً مشخص است. سگ دوبرمن ازلحاظ بدنی قوی‌تر ازآنچه هست به نظرمی رسد و با غریزه خطاناپذیر خود در حالت آماده‌باش سریعاً پاسخ داده و به‌خوبی از صاحبان خود دفاع می‌کند.

چشم‌های بادامی‌شکل، دارای عمق متوسط باحالتی قوی و پرانرژی که رنگ آن از قهوه‌ای معمولی تا قهوه‌ای تیره در سیاه‌رنگ و قرمز و خاکستری و حنایی در سگ‌های لکه‌دار متغیر است. گوش‌های کوتاه شده را به‌صورت افراشته نگاه می‌دارد. دندان‌ها بسیار قوی و سفید هستند و عملکرد آن دقیقاً شبیه به قیچی است.

پوشش: نرم، کوتاه، ضخیم و شفاف

رنگ: سیاه یکدست، قهوه‌ای، آبی و یا بلوطی با نقاط بلوطی روی سر و بدن و پا‌ها

اندازه سگ دوبرمن چقدر است؟

وزن در نر‌ها: ۳۰-۴۰ کیلوگرم، ارتفاع در نر‌ها: ۶۶-۷۱ سانتیمتر
وزن در ماده‌ها: ۳۰-۴۰ کیلوگرم، ارتفاع در ماده‌ها: ۶۱-۶۶ سانتیمتر

همه چیز درباره سگ دوبرمن + مشخصات و قیمت

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کریدیم در مورد یکی از باهوش‌ترین، مهربان‌ترین و درعین‌حال باوقار‌ترین نژاد سگ، یعنی دوبرمن با شما صحبت کنیم. شرایط نگهداری از سگ‌های دوبرمن به محیط اطراف آن‌ها ربط دارد. اما به یاد داشته باشید که این سگ‌ها عاشق فعالیت بدنی و تمرین زیاد هستند. درنتیجه اگر در آپارتمان از آن‌ها نگهداری می‌کنید، حتماً چند ساعت در روز را به بازی و گردش با آن‌ها اختصاص دهید.

انتهای مطلب/ی.ن

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x