در متن جامعه

نگاهی بر اقدامات دولت در راستای روز ملی جمعیت

روز ملی جمعیت؛ در ایران مصادف با روز ابلاغ سیاست های کلی جمعیت در روز 30 اردیبهشت ماه، توسط مقام معظم رهبری به پیشنهاد، سازمان ثبت احوال کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسیده است.

به گزارش تلنگر؛ روز ملی جمعیت، اهداف بلند بالایی را دنبال می کند. که این اهداف بیش تر در راستای فرزندآوری و حمایت جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده می باشد. با هم نگاهی بر اقدامات دولت در این زمینه می اندازیم.

روز ملی جمعیت به چه مواردی اشاره دارد؟

هدف از ثبت روز ملی جمعیت، اشاره به مواردی همچون، ارتقا پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تاکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و..دارد.

سخنان تاکیدی امام در ارتباط با روز ملی جمعیت

امام این روز را بسیار ارزشمند شاردند و با تاکید فراوان فرمودند: با توجه به اهمیت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز؛ و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیّت ابلاغ می‌گردد. با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی انجام گیرد. همچنین ضروری است با هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه، اقدامات لازم با دقّت، سرعت و قوّت صورت گیرد و نتایج رصد مستمر اجرای سیاست‌ها گزارش شود.

تمام اقداماتی که دولت برای رسیدن به اهداف روز ملی جمعیت اعلام کرده است

از جمله این اقدامات اهدای بالغ بر ۸۰هزار قطعه زمین به خانواده‌های بیش از سه فرزند است. اختیارات این زمین‌ها به مردم واگذار شده است و در بسیاری از موارد خانواده‌ها به فکر ساخت و سرمایه‌گذاری در این زمین‌ها هستند. این کار کام مردم را شیرین کرده است همچنین بیمه مادران و زنان روستایی و عشایر دارای سه فرزند نیز شروع شده است و ثبت نام‌ها آغاز شده است.

همچنین تخفیفات ویژه ای برای کسانی که تعداد فرزند آن ها بالای ۳ عدد است، در نظر گرفته شده است. این تخفیف ۵۰ درصدی برای انشعابات آب و برق و گاز و خدمات ساخت است که توسط شهرداری‌ها اعمال شده است.

از دیگر اقدامات ارزشمند آن ها که بر اساس ماده ۷ قانون ۱۱۰۲ می باشد. تعدادی خوابگاه متاهلین به دست وزارت علوم و بهداشت آماده شده است. مثل اینکهتعداد این خوابگاه متاهیل رو به افزایش می باشد. همچنین از سال ۹۹ وام ازدواج زیادی به مردم تعلق گرفته است. که تعداد این وام ها در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۰۳ همت وام ازدواج و فرزندآوری می باشد.

همچنین بر اساس قانون اعلام شدهاست که به ازاری تولد هر نوزاد از سال ۱۴۰۰ اعطای سهام بورسی داریم. این سهام تا زمانی که کودک به سن ۱۸ سالگی برسد. در دست آن ها باقی می ماند و پس از آن در اختیار و اراده خود شخص قرار می گیرد. تا به حال حدود ۶۵۷هزار و ۶۴۷ نفر نیز ثبت نام کرده اند. رخصی زایمان که از ۶ ماه به ۹ ماه ارتقا پیدا کرده بود به صورت کامل اجرایی شده است.

علاوه بر آن مردم از یک بسته تغذیه و بهداشتی رایگان نیز با همت وزارت رفاه و وزارت بهداشت بسته‌های آن تعریف شده و کالابرگ ۶۰۰هزار تومانی شد که علاوه بر کمک‌های وزارت رفاه نیز دهک‌های یک تا پنج از این حمایت برخوردار شدند. به نظر می رسد که دولت برای تسهیلات دانشجویی نیز به دنبال روش هایی برای راحت تر کردن کار آن ها می باشد.

مراکز همسان گزینی نیز با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی وزارت ورزش و بسیج ایجاد شده است و ۱۴۵ مرکز همسان‌گزینی در کل کشور فعال بوده و ازدواج آسان و به هنگام را ترویج می‌کند و ۴۸۰ گروه مردمی نیز در این حوزه فعال هستند. دولت تلاش های بسیاری را در این زمینه انجام می دهد تا شما جوانان را به سمت فرزندآوری و تشکیل خانواده پیش ببرد.

جلوگیری از سقط جنین بر اساس اهداف روز ملی جمعیت

از آنجایی که هدف اصلی دولت برای روز ملی جمعیت، فرزند آوری می باشد. در ایران تعدادی از گروه ها وجود داردند که به مبارزه با سقط جنین می پردازند. تعداد این گروها در سال ۱۴۰۳ به ۲۱۶ عدد رسیده است. همچنین دولت اعلام کرده است که بیمه زوج های نابارور باید تقویت و اصلاح شود تا مردم هزینهکمتری بابا ایندرمانپرداختنند، چرا که با افزایش هزینه برای درمان تاباروری دیگر کم تر کسی به این سمت می آید. همچنین لزوم اموزش لازم و فرهنگ سازی برای پیشگیری از تاخیر در ازدواج و جلوگیری از سقط توسط وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

ایجاد مراکز همسان گزینی

باید گفت که از تاثیر گذار ترین اقدامات دولت در جهت روز ملسی جمعیت، ایجاد مراکز همسان گزینی می باشد. مراکز همسان گزینی نیز با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی وزارت ورزش و بسیج ایجاد شده است و ۱۴۵ مرکز همسان‌گزینی در کل کشور فعال بوده و ازدواج آسان و به هنگام را ترویج می‌کند و ۴۸۰ گروه مردمی نیز در این حوزه فعال هستند. دولت تلاش های بسیاری را در این زمینه انجام می دهد تا شما جوانان را به سمت فرزندآوری و تشکیل خانواده پیش ببرد.

چگونه می توان از سالخوردگی جمعیت جلوگیری کرد؟

متاسفانه جمعیت ایران رو به سالخوردگی است و دیگر جمعیت جوانی برای ایران تا سال های آینده وجود نخواهد داشت. همچنین در صورت ادامه روند معیوب فعلی پیش بینی می شود در سال ۱۴۲۰ (در یک دوره بیست ساله)، یک سوم جمعیت کشور سالمند خواهد شد.

 در حال حاضر کشور در برهه پنجره جمعیتی قرار گرفته است بدیهی است بهره مندی از این فرصت مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی می باشد و با برنامه ریزی های فرهنگی، تربیتی، اقتصادی، کار آفرینی و اشتغال زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، فرهنگ سازی عمومی و بهداشتی انتظار می رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم گردد. اما ۶سال فرصت داریم از مدار نزدیک این سیاه چاله عبور کنیم. با ابلاغ قانون  حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تکلیف برنامه توسعه و اجرای خوب آن می توان از سالخوردگی جمعیت جلوگیری نمود.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x