تولید و تجارت

معرفی خواص چوب بامبو و مسنوجاتی که با آن ساخته می شود

از چوب بامبو استفاده های زیادی می شود. در ادامه شما را با خواص چوب بامبو آشنا می کنیم.

به گزارش تلنگر؛ امروزه بیش از یک میلیارد نفر در جهان در خانه‌های بامبو زندگی می‌کنند، طبق گزارش یونسکو، ۷۰ هکتار بامبو مواد کافی برای ساخت ۱۰۰۰ خانه تولید می‌کند که از خواص چوب بامبو است. این گیاهان همانند نی‌هایی هستند که در کنار یکدیگر رشد می‌کنند و حتی می‌توانند تا ارتفاع ۴۰ متر ادامه یابند.

این گیاه شگفت انگیز هم در محیط‌های گرمسیری و هم در محیط‌های معتدل رشد می‌کند و بسیار مقاوم است و برای رشد خوب نیازی به آفت کش‌ها یا علف کش‌ها ندارد که ما در بخش اول این مقاله به چند مورد از کاربرد های گیاه بامبو اشاره می کنیم:

جاده‌ها و پل‌ها

بامبو در تقویت جاده‌ها در هند و همچنین در پل‌های ساخته شده در چین استفاده می‌شود و قادر است کامیون‌هایی با وزن ۱۶ تن را تحمل کند.

دارو‌ها

در چین، مواد تشکیل دهنده شاخه سیاه بامبو به درمان بیماری‌های کلیوی کمک می‌کند. از خواص چوب بامبو این است که از ریشه و برگ برای درمان بیماری‌های مقاربتی و سرطان نیز استفاده می‌شود. بر اساس گزارش‌ها در دهکده‌ای کوچک در اندونزی، از آب سرمه (شاخه‌های کناری) برای درمان مؤثر بیماری‌های استخوان استفاده می‌شود.

پارچه بامبو

پارچه بامبو

بامبو کنف جدید است، می‌توان آن را به یک پارچه قوی و بادوام تبدیل کرد که کمی شبیه بوم است و می‌توان آن را در انواع لباس‌ها به کار برد. علاوه بر این، پارچه بامبو قابل تنفس است، تنظیم کننده حرارت است، رطوبت را بهتر از پارچه‌های پلی استر جذب می‌کند، در برابر بو مقاومت می‌کند و به سرعت خشک می‌شود و شما را خشک‌تر و راحت‌تر از پارچه‌های نخی یا پلی استری نگه می‌دارد. با این حال مراقب باشید: همچنین در یک فرآیند شیمیایی غیر قابل دوام از ریون نیز ساخته می‌شود.

تجهیزات جانبی

از دیگر خواص چوب بامبو این است که از بامبو برای ساخت گردنبند، دستبند، گوشواره و انواع دیگر جواهرات استفاده می‌شود.

غذا در ظروف بامبو

ظرف غذای بامبو

شاخه‌ها عمدتاً در تهیه غذای آسیایی استفاده می‌شوند. در ژاپن، خواص آنتی اکسیدانی پوست بامبو از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند و به عنوان نگهدارنده طبیعی مواد غذایی استفاده می‌شود.

سوخت

از دیگر خواص چوب بامبو زغال چوب ساخته شده از این گیاه شگفت انگیز است که برای قرن‌ها به عنوان سوخت پخت و پز در چین و ژاپن استفاده می‌شود. سرکه بامبو یا اسید پیرولیگن در هنگام ساخت زغال چوب استخراج می‌شود و برای صد‌ها درمان تقریباً در همه زمینه‌ها استفاده می‌شود. این مایع حاوی ۴۰۰ ترکیب شیمیایی مختلف است و می‌تواند برای اهداف بسیاری از جمله لوازم آرایشی، حشره کش ها، دئودورانت ها، فرآوری مواد غذایی و کشاورزی استفاده شود.

داربست با بامبو

گیاه بامبو اغلب برای داربست استفاده می‌شود، زیرا ثابت می‌کند که یک منبع سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه است. در هنگ کنگ، داربست بامبو بر داربست فلزی ترجیح داده می‌شود، زیرا به راحتی در دسترس و ارزان‌تر است.

مبلمان بامبو

میز بامبو

تخت‌ها، صندلی‌ها و میز‌های زیبا و پیچیده از چوب بامبو ساخته شده‌اند.

فرش و منسوجات

مبلمان بامبو

از چوب‌های عجیب و غریب مانند انبه اغلب در فرش‌های شرقی استفاده می‌شود. خرید فرش بامبو به شما اطمینان می‌دهد که درخت را نجات می‌دهید.

کاغذ

خمیر‌ها عمدتاً در چین، میانمار، تایلند و هند تولید می‌شوند و در چاپ و نوشتن کاغذ استفاده می‌شوند. این مورد نیز از خواص چوب بامبو است.

پوشک

به گفته دانشمندان ژاپنی، پارچه بامبو می‌تواند کیفیت ضد باکتری خود را حتی پس از ۵۰ بار شستشو حفظ کند.

ظروف غذاخوری

فنجان‌ها و نعلبکی ها، قاشق‌ها و ملاقه‌ها را می‌توان از این ماده فوق العاده همه کاره درست کرد.

لیست بی پایان است…

آلات موسیقی، میله ماهیگیری، دوچرخه، کلاه ایمنی، اسباب بازی…

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x