ارتباطات

افزایش سرعت اینترنت با چند راهکار ساده

قطعی و کندی اینترنت در ایران امری است که زیاد رخ می‌دهد اما افزایش سرعت اینترنت راه‌کارهایی دارد که در این مقاله قصد داریم تا درباره آن‌ها را به شما آموزش دهیم.

به گزارش تلنگر؛ افزایش سرعت اینترنت به عوامل بسیاری وابسته است از کسب و کارهایی که روزانه فعالیت‌های متعددی به واسطه اینترنت انجام می‌دادند، دچار مشکل شده‌اند.با سایت تلنگر همراه باشید تا بررسی کنیم دلیل افت سرعت اینترنت چیست، چه عواملی در کندی یا تندی سرعت اینترنت موثر هستند و آیا کاهش سرعت اینترنت گوشی نیز به همین دلیل است.

اینترنت و کیفیت آن نیز برای عصر ارتباطات بسیار مهم است.اکثر بیزینس‌ها و کسب و کارهای این دروه وابسته به اینترنت بوده و بر بستر آن فعالیت می‌کنند.کاهش سرعت اینترنت در این بین مشکلات بسیار را پدید آورده است. کیفیت و سرعت بالا در کنار یکدیگر برای استفاده بهینه از اینترنت لازم و مهم است. در ادامه این مبحث به دلایل کاهش سرعت اینترنت گوشی، ADSL  اینترنت گیمینگ خواهیم پرداخت.

چگونه سرعت اینترنت را افزایش دهیم؟

پیش از آنکه دست به کار شوید یک تست سرعت سریع انجام دهید تا ببینید با چه چیزی سر و کار دارید. از این نتیجه اولیه به عنوان اندازه گیری ابتدایی بهره ببرید. در همان حین که در حال کار روی اصلاحات هستید، تست را مجددا از سر بگیرید تا نتایج را در حین انجام مقایسه کنید، به این ترتیب، می دانید که آیا روش‌تان تاثیرگذار بوده است.

روتر را جابه‌جا کنید

تاثیر شبکه فیبر نوری بر سرعت اینترنت

سیگنال های وای فای فقط تا این حد می توانند حرکت کنند. بنابراین اگر روتر بی سیم خود را در انتهای فضای خانه خود قرار دهید، ممکن است در سمت دیگر با Wi-Fi مشکل داشته باشید. بهترین مکان برای روتر شما در یک مکان مرکزی و مرتفع است، نزدیک جایی که شما اغلب از اینترنت استفاده می کنید. روتر خود را انتهایی ترین بخش خانه یا داخل کمد لباس ها منتقل نکنید. این به این معناست که برای خودتان مشکل اتصال به وجود می‌آورید. ما در راهنمای خود درباره نحوه انتقال روتر خود به اتاق دیگر با جزئیات بیشتری به همه این موارد می پردازیم .

افزایش سرعت اینترنت شما نیز ممکن است توسط مواد خاصی مانند فلز، کاشی، سنگ یا آب، کند یا مختوم شود. به این دلایل، بهتر است از قرار دادن روتر خود در نزدیکی حمام، پشت یا زیر مبلمان فلزی، یا نزدیک هر نوع ظرف بزرگ آب مانند مخزن ماهی خودداری کنید. اگر سیگنال بی سیم شما مجبور شود قبل از رسیدن به دستگاه شما از این مواد عبور کند، ممکن است دچار کاهش سرعت و وقفه در سرویس شوید. سیگنال‌های Wi-Fi همچنین می‌توانند توسط امواج رادیویی سایر دستگاه‌ها، از جمله تلفن‌های بی‌سیم، مانیتور کودک، مایکروویو و بلندگوهای بلوتوث قطع شوند.

کانال یا باند را تغییر دهید

برای افزایش سرعت اینترنت یکی از روش‌ها این است که روتر شما از یک رمز وای فای خاص برای ارتباط برقرار کردن با دستگاه‌های موجود در خانه استفاده ‌کند. اگر همسایگان نزدیکی دارید که از همان وای فای استفاده می‌کنند،  نه تنها افزایش سرعت اینترنت رخ نمی‌دهد بلکه سرعت حتی کمتر از قبل نیز می‌شود. در این شرایط، تعویض رمز می‌تواند این مشکل را حل کند. هر روتر دستورالعمل متفاوتی برای این کار دارد و برای عوض کردن رمز، بهتر است در ابتدا در مورد نحوه انجام آن با توجه به روتری که دارید تحقیق کنید.

روتر خود را ارتقا دهید

روتر را خاموش روشن کنید

روترها از نظر عملکرد و قیمت تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. اگر مناطقی در خانه شما وجود دارد که سیگنال وای فای به خوبی به آنجا نمی‌رسد، احتمالا باید برای افزایش سرعت اینترنت مکان و زمان پخش وای فای را تغییر دهید. اگر خانه شما بزرگ است، احتمالا لازم است از روتری استفاده کنید که بتواند سیگنال‌ها را به نقاط دور خانه ارسال کند. معمولا خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچکتر به سیستم ساده‌تری نیاز دارند.

برای افزایش سرعت اینترنت وای فای باید رمز داشته باشد

احتمالا مجبور به یادآوری این نکته نیستیم اما تعیین رمز عبور برای وای فای الزامی است. این روش برای دور نگه داشتن هکرها و همسایگان از استفاده از اینترنت شما ضروری است، زیرا استفاده همسایه‌ها از اینترنت می‌تواند سرعت روتر وای فای را کاهش دهد. مطمئن شوید که از رمزگذاری AES که هم امن‌ترین و هم سریع‌ترین گزینه امنیتی است استفاده می‌کنید.

اتصال دستگاه‌های بلااستفاده به اینترنت را قطع کنید

قطعی اینترنت و راه کار آن

اتصال دهنده‌های دستگاه‌ها به اینترنت به صورت همزمان می‌تواند مشکل‌ساز و برای افزایش سرعت اینترنت شما با مشکل روبه‌رو شوید. بنابراین، هر دستگاهی که به اینترنت نیاز دارد را به وای فای متصل کنید و اتصال بقیه دستگاه‌ها را متوقف کنید. روترهای خوب معمولا کنترل اولویت‌بندی‌ها را برای دستگاه‌ها یا سرویس‌های خاص ارائه می‌کنند. این روش یک راه‌کار پرکاربرد است و به شما کمک می‌کند که مطمئن شوید در هنگام تماشای فیلم به صورت آنلاین، اینترنت قطع نخواهد شد.

از کابل اترنت استفاده کنید

اتصال سیمی روتر معمولا به اتصال بی‌سیم ارجعیت دارد، زیرا اتصال سیمی سریع‌تر و پایدارتر است و نمی‌تواند دستگاه‌های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد. تنها نقطه ‌ضعف این روش مکان‌هایی است که دستگاه‌های شما می‌تواند قرار داشته باشد محدود می‌شود و ممکن است به اندازه اتصال بی‌سیم راحت نباشد. با این حال، اگر نیاز به اینترنت پرسرعت دارید، استفاده از کابل اترنت می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برخی از روترها دارای درگاه اترنت هستند و برای اتصال به آن‌ها تنها به کابل اتنرنت نیاز دارید.

شبکه وای فای خود را گسترش دهید

کندی اینترنت

اگر روتر شما در بهترین مکان قرار دارد، اما هنوز در مناطق خاصی از خانه خود مشکل سرعت یا اتصال دارید، ممکن است لازم باشد محدوده شبکه خود را افزایش دهید . چند دستگاه مختلف وجود دارد که می توانید برای افزایش دسترسی به شبکه خود از آنها استفاده کنید:

  • تقویت‌کننده‌های وای‌فای بین روتر و منطقه بدون سیگنال قرار می‌گیرند و سیگنال‌های وای‌فای موجود را در ناحیه جدید افزایش سرعت اینترنت یا توزیع مجدد می‌کنند.
  • نقاط دسترسی سیمی از طریق کابل اترنت به روتر شما متصل می‌شوند و می‌توانند سیگنال‌های Wi-Fi و LAN را به عنوان پسوند روتر شما، مشابه تقویت‌کننده Wi-Fi، توزیع کنند. بسیاری از دستگاه ها را می توان به عنوان نقاط دسترسی استفاده کرد، از جمله روترهای قدیمی.
  • کیت های توسعه دهنده پاورلاین با دو دستگاه عرضه می شوند—شما یکی را از طریق اترنت به روتر خود وصل می کنید و آن را به پریز وصل می کنید. دومی را به جایی که وای فای بهتر می خواهید وصل می کنید و سیگنال های اینترنت از طریق سیم کشی برق شما عبور می کنند.
  • سیستم‌های Wi-Fi مش، روتر شما را با یک یا چند دستگاه جایگزین می‌کنند که با هم کار می‌کنند تا یک وب Wi-Fi واحد ایجاد کنند که کل خانه شما را از چند نقطه پوشش می‌دهد.

در حالی که همه این‌ کارها باعث می شود وای فای شما دورتر شود، بهترین مورد برای شبکه شما به پلان طبقه خانه شما بستگی دارد . اگر فقط یک منطقه مرده سرسخت دارید، احتمالاً تقویت کننده مناسب خواهد بود. اگر خانه شما بزرگ باشد یا چیدمان پیچیده ای داشته باشد، سیستم های مش برای پوشش تمام خانه بهتر هستند. اگر خانه شما به اترنت متصل باشد، استفاده از یک نقطه دسترسی ایده آل خواهد بود. راهنمای عمیق ما را ببینید تا درباره بهترین روش‌های افزایش دامنه Wi-Fi خود بیشتر بدانید .

کامپیوتر خود را بررسی کنید

حال به یک مورد خواهیم پرداخت که برای افزایش سرعت اینترنت تنها روی کامپیوتر یا لپ تاپ پاسخگو است اما بقیه دستگاه‌ها بدون هیچ مشکلی به اینترنت پرسرعت متصل هستند، Task Manager یا Activity Monitor را باز کنید و ببینید کدام برنامه‌ در پس‌زمینه باز هستند. برخی برنامه‌ها توانایی به روزرسانی خودکار دارند، با این حال که نیازی به آن ندارند. اگر همیشه این برنامه‌ها در پس‌زمینه در حال به‌روزرسانی باشند، اینترنت شما کند می‌شود.

با ISP تماس بگیرید

اگر همه این راه‌ها را امتحان کردید و همچنان اینترنت شما کند است، همیشه می‌توانید برای افزایش سرعت اینترنت با ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی خود تماس بگیرید. آن‌ها ممکن است برای رفع مشکل، یک تکنسین را به خانه شما اعزام کنند یا به شما کمک کنند که مشکل اصلی کاهش سرعت اینترنت را تشخیص دهید. بنابراین، اگر همه راه‌های مطرح‌شده را امتحان کردید و در عین حال، از سرعت اینترنت راضی نیستید، حتما با ISP تماس بگیرید.

دستگاه ها و روتر را خاموش و روشن کنید

تغییر مکان روتر

ابتدا بیایید همه چیز را چرخه برق بکنیم تا ببینیم آیا افزایش سرعت اینترنت شما رخ می‌دهد. مودم را ریستارت کرده و مودم یا دروازه بی سیم خود را از برق جدا کنید، ۳۰ ثانیه صبر کنید و سپس دوباره آن را وصل کنید. این فرآیند به مودم اجازه می دهد تا هر گونه اشکال را برطرف کند. مودم شما سیگنال های اینترنت را بین شبکه خانگی و ارائه دهنده اینترنت شما ترجمه می کند . اگر اینترنت شما فعال است، چرخه برق مکان خوبی برای شروع عیب یابی است، زیرا اغلب مشکلات اتصال را برطرف می کن .

روتر را مجددا راه اندازی کنید. در این مرحله، اگر یک روتر بی سیم مستقل دارید، می‌توانید این روند را تکرار کنید. مانند مودم، چرخه برق حافظه روتر شما را پاک می کند و به آن شروعی تازه برای کارهایی می دهد که قبلاً آن را مختل می کردند.  در نهایت، Wi-Fi را در تمام دستگاه های بی سیم خود خاموش کنید. چند ثانیه صبر کنید و سپس Wi-Fi را دوباره روشن کنید.

به این دستگاه‌ها اجازه دهید دوباره متصل شوند و ببینید آیا افزایش سرعت اینترنت انجام شد؟ چرخه برق ممکن است ساده به نظر برسد، اما خاموش و روشن کردن مجدد تجهیزات شبکه خانگی می تواند واقعاً به شبکه شما کمک کند. توصیه می کنیم تجهیزات خود را به طور منظم راه اندازی مجدد کنید. حداقل هر چند ماه یک بار. اما به خاطر داشته باشید که انجام این کار شما را برای چند دقیقه بدون اینترنت رها می کند، بنابراین برنامه ریزی کنید که تجهیزات خود را در زمانی که هیچکس به اتصال به اینترنت نیاز ندارد، مجددا راه اندازی کنید.

سخن پایانی

در نهایت، مشکل کاهش اینترنت مشکلی بسیار رایج است که خوشبختانه برای آن راه‌حل‌های متعددی وجود دارد. اما در این مقاله ما ۱۰ مدل از این روش ها را به شما آموختیم. اگر از سرعت روتر وای فای خود راضی نیستید، این راهکارها را به یاد داشته باشید. با این حال اگر مشکل شما در سرعت اینترنت حل نشد حتما از کارشناس مربوطه کمک بخواهید.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x