بازار مالی

بهترین سرمایه گذاری با 50 میلیون تومان

سرمایه گذاری با پول کم در ایران شاید به نظرتان غیر ممکن بیاید اما ایده‌هایی هستند که حتی با همین پول کم نیز قابل دستیابی هستند. پی در ادامه مطلب برای آنکه بدانید چگونه می‌توان سرمایه گذاری با 50 میلیون را آغاز کرد، ما همراه باشید.

به گزارش تلنگر؛ برخلاف تصور عام مردم که بر این باورند که تا سرمایه اولیه زیادی نداشته باشند نمی‌توانندسرمایه گذاری را آغاز کنند. البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که سرمایه‌‌گذاری‌های کلان در صورتی سود قابل توجه می‌دهند به درستی و در مسیر فکر شده باشد.

فهرست مطلب

اما امروزه با گسترش بازارها و ابزارهای مالی که هروز آپدیت می‌شوند، امکان سرمایه‌گذاری و کسب سود با سرمایه‌های کم، حتی در حد چند صد هزار تومان نیز مهیا شده است. در این مقاله ما با بررسی بازار مالی سال گذشته برای سرمایه گذاری در سال جاری به شما پیشنهاداتی خواهیم داد.

چرا سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون واجب است؟

سرمایه-گذاری-با-50-میلیون

تورم شدید در بازارهای امروز ایران این فکر را در سر اکثریت جامعه انداخته است که به جای ذخیره پول در بانک و اکتفا به سود ناچیز آن به دنبال سرمایه گذاری با حداقل پس انداز خود باشند. یکی از حداقل پول ها در سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون تومان است. شاید تا چند سال پیش، سرمایه‌گذاری یکی از دغدغه‌های اصلی افراد نبود اما امروزه که قدرت خرید روزبه‌روزدر حال کاهش است بهتر است به جای ذخیره پول و کاهش ارزش آن با آن سرمایه گذاری کنید تا هم ارزش اولیه پول حفظ شود هم بتوانید از سود آن بهره ببرید.

مهم نیست سرمایه شما چقدر باشد، آنچه که اهمیت دارد، حفظ ارزش سرمایه فعلی شما و کسب بیشترین بازدهی از آن است. شاید اگر امسال با سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون تومان را شروع کنید، سال آینده امکان خرید خودرو برای شما فراهم نشود اما مطمئن باشید توانایی خرید کالایی که در زمان حال قادر به خرید آن هستید را سال آینده نیز خواهید داشت. این در حالی است که اگر این مبلغ به روش درستی سرمایه‌گذاری نشود از ارزش آن کاسته شده و امکان خرید همان کالا نیز ممکن است از شما گرفته ‌شود.

باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که افزایش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف یکسان نیست، تشخیص بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول کاری دشوار خواهد بود، بنابراین برای کنترل این شرایط باید به فکر تشکیل یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع باشید تا از این طریق ریسک سرمایه‌گذاری خود را به کمترین مقدار برسانید.

فاکتورهای مهم در یک سرمایه‌گذاری موفق

داشتن یک سرمایه‌گذاری موفق با بیشترین بازدهی و تحمل کمترین ریسک، نیازمند توجه به چند فاکتور مهم است.

  1. اولین فاکتور افق زمانی سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون است. در صورتی که افق زمانی سرمایه‌گذاری شما با حوزه سرمایه‌گذاری شما تناسب نداشته باشد، متحمل زیان خواهید شد حتی اگر حوزه سرمایه‌گذاری شما بازدهی بالایی داشته باشد.
  2. نقدشوندگی از دیگر فاکتورهای سرمایه‌گذاری است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تصور کنید در یک بازار با بازدهی بالا سرمایه‌گذاری کرده‌اید و پس از حصول بازدهی، تمایل دارید این سرمایه را به بازاری دیگر منتقل کنید، اما به دلیل رکود در این بازار، امکان نقدشوندگی سرمایه و بازدهی حاصل از آن برای شما وجود ندارد. بنابراین فرصت سرمایه‌گذاری در بازار جدید از شما سلب خواهد شد.
  3. یکی دیگر از فاکتورهای مهم در هر سرمایه‌گذاری، میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار و تناسب آن با حوزه سرمایه‌گذاری است. در صورتی که روحیه ریسک‌پذیری بالایی دارید و به دنبال کسب بازدهی بیشتر هستید، می‌توانید در بازارهای پرریسک سرمایه‌گذاری کنید؛ اما اگر فردی ریسک‌گریز هستید که توانایی تحمل زیان‌های موقتی را ندارید، از سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسک پرهیز کرده و حوزه‌هایی را برای سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون انتخاب کنید که بدون ریسک بوده یا کمترین ریسک را به همراه دارد.

با سرمایه ۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ چه گزینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری دارم؟

اکنون که با فاکتورهای مهم سرمایه‌گذاری و عملکرد بازارهای مالی در سال گذشته آشنا شدید، این سوال برای شما مطرح می‌شود که با سرمایه‌ای که در دست دارید، چه گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای شما در سال ۱۴۰۲وجود دارد؟ در این بخش به عنوان نمونه سرمایه ۵۰ میلیون تومان را در نظر گرفته و تلاش می‌کنیم گزینه‌های متناسب با این میزان سرمایه را معرفی کنیم.

سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون در بازار سهام

بازار بورس یکی از بهترین و متنوع‌ترین بازارهای مالی است که امکان سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون و میزان ریسک‌پذیری مختلف را برای افراد فراهم کرده است. شما می‌توانید با حداقل سرمایه یعنی ۵۰۰ هزار تومان به این بازار وارد شوید. سرمایه‌گذاری در این بازار به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌‌گیرد.

سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون مستقیم در بورس

سرمایه گذاری در بازار بورس

سرمایه‌گذاری مستقیم از روش هایی است که اکثرا در آن یکی از روش‌های رایج سرمایه‌گذاری در بورس است. در این روش افراد می‌توانند به صورت مستقیم سهام مورد نظر خود را خرید و فروش کنند بنابراین باید تخصص و زمان کافی برای فعالیت در این بازار را داشته باشند. بازار سهام یک بازار پرریسک و کاملا تخصصی است، لذا در صورت نداشتن تخصص و زمان کافی، از سرمایه‌گذاری مستقیم در این بازار صرف نظر کرده و روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را که در ادامه معرفی می‌کنیم، انتخاب کنید.

سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون غیرمستقیم در بورس

این روش مناسب کسانی است که تخصص و زمان لازم برای فعالیت در بازار سهام را نداشته و ترجیح می‌دهند برای کسب بالاترین بازدهی متحمل کمترین ریسک در این بازار شوند. اگر به این نوع سرمایه گذاری از تجربه تیم‌های متخصص و حرفه‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند یا به سراغ سبدگردانی اختصاصی بروند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دارایی افراد را جمع‌آوری کرده، سپس با استفاده از تخصص و تجربه مدیران خود، آن را در بازارهای مختلف سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون می‌کنند تا از این طریق میزان ریسک و بازدهی صندوق را به بهترین نحو مدیریت کنند. بنابراین صندوق‌ها دیگر گزینه پیش روی افراد برای سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ هستند. در ادامه درباره این روش بیشتر توضیح خواهیم داد.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

بسیاری از افراد به دلیل سررشته نداشتن از صندوق‌های سرمایه گذاری، ترجیح می‌دهند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و به صورت غیرمستقیم، وارد بازار سرمایه شوند تا از زیان‌های احتمالی، جلوگیری کرده و ریسک این بازار را به خوبی مدیریت کنند. این افراد با خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دارایی خود را در اختیار مدیران صندوق قرار می‌دهند تا آنها به کمک تجربه و مهارت خود، این دارایی را در بازارهای مختلف، سرمایه‌گذاری کرده و ریسک و بازدهی سرمایه‌گذاری را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند.

از مزایای این صندوق‌ها می‌توان به سبد سرمایه‌گذاری متنوع آنها اشاره کرد که به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا با دارایی اندک خود در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند و علاوه بر کاهش ریسک، از بازدهی این بازارها نیز بهره‌مند شوند. در ادامه انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را معرفی می‌کنیم، فقط به این نکته توجه داشته باشید که شما می‌توانید بر اساس میزان سرمایه و روحیه ریسک‌پذیری خود، هر یک از این صندوق‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

مدیران صندوق‌های درآمد ثابت موظف هستند حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد وجوه حاصل از فروش واحدهای صندوق را در دارایی‌های بدون ریسک مانند سپرده بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند. معمولا مابقی دارایی صندوق که بخش کمی از آن را شامل می‌شود، صرف خرید سهام شرکت‌های بورسی می‌شود تا بازدهی صندوق افزایش یابد.

بنابراین با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، کمترین ریسک متوجه سرمایه شما خواهد بود. از طرفی می‌دانیم که معمولا دارایی‌های کم‌ریسک یا بدون ریسک بازدهی کمتری دارند، لذا بازدهی این صندوق‌ها نیز نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کمتر است.

سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون با خرید سهام

سرمایه گذاری در بازار بورس

صندوق سرمایه‌گذاری در سهام یا صندوق سهامی، به صندوق‌هایی گفته می‌شود که حداقل ۷۰ درصد از وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران را به خرید سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی اختصاص داده و مابقی را صرف خرید دارایی‌های با درآمد ثابت می‌کنند. بنابراین سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از ریسک بالاتری برخوردار بوده و در نتیجه بازدهی بیشتری را عاید سرمایه‌گذاران خواهند کرد.

خرید واحدهای این صندوق‌ها، به منزله خرید و فروش شهام شرکت‌های بورسی است، بنابراین کسانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار سهام هستند اما تخصص و زمان کافی ندارند، می‌توانند به  کمک مدیریت حرفه‌ای این صندوق‌ها، ریسک کمتری را نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در این بازار تجربه کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

اگر بخواهیم صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را بر اساس میزان ریسک و بازدهی آنها مقایسه کنیم، صندوق سرمایه‌گذاری مختلط حد میانی صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت محسوب می‌شود. در واقع مدیران صندوق‌های‌ سرمایه‌گذاری مختلط معمولا نیمی از دارایی صندوق را به خرید سهام و نیمی دیگر را به خرید ابزارهای با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند.

البته این نسبت می‌تواند در طول زمان و بنا به صلاحدید مدیر صندوق، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد متغیر است. تنوع بالای سبد دارایی در این صندوق‌ها و تخصیص مناسب آن به سهام و ابزارهای درآمد ثابت، باعث شده تا در دوره نوسانات بازار، کمترین ریسک متوجه دارایی سرمایه‌گذاران آنها شود. معمولا کسانی که ترجیح می‌دهند ریسک کمتری نسبت به صندوق‌های سهامی تجربه کنند، این نوع صندوق‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.

سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون در طلا

صندوق سرمایه‌گذاری طلا یک روش جایگزین برای خرید فیزیکی سکه و طلا است و این امکان را به سرمایه‌گذار می‌دهد تا با سرمایه اندک در بازار سکه و طلا سرمایه‌گذاری کند. این صندوق‌ها مبتنی بر کالا بوده و قیمت واحدهای آن با تغییر قیمت کالای مذکور تغییر می‌کند. از آنجا که در کشور ما متداول‌ترین صندوق‌ کالایی، صندوق مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا است، مدیران صندوق سرمایه‌گذاری در طلا موظف هستند حداقل ۷۰ درصد از دارایی صندوق را به خرید گواهی سپرده طلا و حداکثر ۲۰ درصد از آن را به ابزارهای مشتقه مبتنی بر سکه طلا اختصاص دهند. مابقی دارایی صندوق نیز صرف خرید ابزار با درآمد ثابت می‌شود.

سهولت در خرید و فروش واحدهای صندوق طلا این امکان را به سرمایه‌گذار می‌دهد تا در صورت نیاز، به‌راحتی بخشی از دارایی خود را به فروش برساند، در صورتی که امکان فروش یک قسمت از سکه‌ای که به صورت فیزیکی خریداری شده وجود ندارد. امنیت بالا و شفافیت اطلاعات نیز از دیگر مزایای این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون در بانک

سرمایه گذاری در بانک

اگر فردی ریسک‌گریز هستید و روحیه شما با تحمل ریسک‌ بالا سازگاری ندارد، سپرده‌گذاری در بانک می‌تواند گزینه‌ سرمایه‌گذاری مناسبی برای شما باشد. البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که حتی اگر فرد ریسک‌گریزی باشید هم صندوق‌های درآمد ثابت با ریسک بسیار کم و سود بالاتر از سپرده‌های بانکی گزینه بسیار مناسب‌تری از بانک برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

سپرده‌گذاری در بانک یکی از روش‌های مرسوم سرمایه‌گذاری است که به دلیل امنیت بالا، بیشتر مورد پسند افراد قدیمی و مسن  قرار می‌گیرد. در این روش علاوه بر اینکه امنیت سرمایه شما حفظ می‌شود، مبلغی نیز تحت عنوان سود ماهانه یا سالانه به شما پرداخت خواهد شد. البته امروزه به دلیل نرخ بالای تورم، ارزش سود پرداختی بسیار کم است و حتی ممکن است با گذشت زمان از ارزش سرمایه شما نیز کاسته شود.

سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون در بازار ارز

اگرچه سال گذشته بازار ارز و دلار با رشد قابل توجهی همراه بود اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این بازار بسیار پرنوسان و با ریسک بالا است که پارامترهای زیادی مانند روابط خارجی، صادرات و واردات، سیاست کلی دولت و بانک مرکزی بر آن تاثیرگذار هستند.

از طرفی به دلیل محدودیت‌هایی که برای نگهداری و مالکیت ارزهای رایج مانند دلار و یورو وجود دارد، بر اساس قانون، نگهداری مقدار زیادی از این ارزها تخلف محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که قیمت دلار دائماً در حال نوسان است، به عنوان مثال افزایش تقاضا در یک برهه زمانی می‌تواند قیمت دلار را به صورت کاذب افزایش دهد یا عرضه دلار توسط بانک مرکزی منجر به کاهش قیمت آن شود. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارید، بهتر است دید سرمایه‌گذاری شما بلندمدت باشد.

سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون با خرید سکه و طلا

خرید فیزیکی طلا و سکه یکی از روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری است که در میان مردم ما طرفداران زیادی دارد. قیمت طلا وسکه به شدت تحت تاثیر قیمت دلار است، بنابراین نوسانات قیمت دلار می‌تواند این بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد. علاوه بر نوسانات دلار، قیمت انس جهانی نیز در تغییرات قیمت طلا تاثیرگذار است. توجه داشته باشید که دو عامل مذکور، تحت تاثیر اخبار و وقایع داخلی و خارجی هستند بنابراین برای سرمایه‌گذاری در این بازار، باید همواره پیگیر اخبار و وقایع باشید، به خصوص اگر قصد نوسان‌گیری از بازار طلا و سکه را دارید.

البته توصیه می‌شود برای سرمایه‌گذاری در این بازار، استراتژی بلندمدت اتخاذ کنید تا بیشترین بازدهی نصیب شما شود.  از سوی دیگر به دلیل کارمزدها و مالیاتی که به طلاهای زینتی تعلق می‌گیرد، بهتر است از سکه یا طلاهای کارکرده برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید تا هزینه‌های سرمایه‌گذاری را خود را به حداقل رسانده و بیشتری بازدهی را داشته باشید.

سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون در بازار مسکن

سرمایه گذاری با 50 میلیون تومان در بازار مسکن

شاید تعجب کنید که چرا مسکن را به عنوان یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری با سرمایه ۵۰ میلیون تومان، معرفی کردیم. اگرچه امروزه با وجود تورم شدید، امکان خرید مسکن با سرمایه کم حتی در شهرستان‌های کوچک و روستاها هم وجود ندارد اما نمی‌توان از بازدهی قابل توجه حوزه مسکن (چه در بخش خرید و فروش و چه در بخش رهن و اجاره) چشم‌پوشی کرد.

صندوق املاک و مستغلات در بورس، این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده تا با سرمایه‌های کم در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کرده و به میزان سرمایه خود از بازدهی این حوزه بهره‌مند شوند. مدیران این صندوق‌ها موظفند حداقل ۶۰ درصد از دارایی صندوق را در بخش املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کنند. لازم به ذکر است که این املاک باید دارای گواهی پایان کار و سند معتبر باشند تا در پایان کار و پس از فروش، سود حاصل بین سهامداران صندوق تقسیم شود.

البته سرمایه‌گذاری در املاک صرفاْ به معنای خرید و فروش ملک نیست بلکه هدف این صندوق‌ها مولد کردن منابع صندوق و ایجاد یک جریان درآمدی است. به عنوان مثال مدیران صندوق از طریق اجاره املاک خریداری شده، تلاش می‌کنند تا بازدهی صندوق را افزایش دهند. با این تفاسیر خرید واحدهای صندوق املاک و مستغلات یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری است که می‌تواند ارزش سرمایه شما را هرچند اندک در برابر تورم حوزه مسکن حفظ کند.

سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون در بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای مالی نوظهور است که به دلیل رشد قابل توجهی که طی سال‌های اخیر داشته، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. این بازار یک بازار پرنوسان با ریسک بالا است که برای ورود به آن باید کاملا ریسک‌پذیر باشید. با وجود قیمت‌های بالای برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، این امکان برای سرمایه‌گذاران فراهم شده تا مقادیر کمتر از یک واحد از هر رمزارز را خریداری کنند بنابراین با سرمایه‌های اندک نیز می‌توانید به این بازار ورود کنید.

اگرچه سال گذشته بازار ارزهای دیجیتال یک روند نزولی را طی کرد اما بسیاری از سرمایه‌گذاران توانستند از این روند نزولی هم بازدهی مطلوب را کسب کنند. توجه داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال یک بازار ۲۴ ساعته و دو طرفه است، یعنی شما می‌توانید از روند نزولی بازار نیز برای کسب سود استفاده کنید. البته لازمه این امر، داشتن شناخت کامل بازار و کسب تخصص و مهارت معامله‌گری است. در غیر این صورت قطعاً با خسارات سنگین از این بازار خارج می‌شوید.

چگونه گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کنیم؟

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

حال که با موارد سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون آشنایی بیشتری پیدا کردید، این سوال برای شما مطرح می‌شود که چگونه گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کنم؟

برای انتخاب گزینه مناسب باید به نکات زیر توجه کنید:

  • گزینه‌ای را انتخاب کنید که نسبت به آن شناخت بیشتری دارید یا شرایط لازم برای کسب مشاوره از افراد متخصص را داشته باشید.
  • گزینه‌ای را انتخاب کنید که با علایق شما هم‌سو باشد.
  • تشکیل یک سبد سرمایه‌گذاری می‌تواند ریسک سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون شما را به حداقل برساند.
  • بازار سرمایه می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌های حداقلی باشد.

گزینه‌ای را انتخاب کنید که با روحیات و اهداف سرمایه‌گذاری شما هم‌سو باشد.

نگاهی بر بازارهای مالی در سال ۱۴۰۱

سرمایه گذاری در بازار مسکن

بررسی عملکرد بازارهای مالی مختلف در سال ۱۴۰۱ به ما کمک می‌کند تا به درک بهتری از روش‌های سرمایه‌گذاری مناسب در سال ۱۴۰۲ برسیم. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به شرایط سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ و سری به بازارهای مالی مختلف خواهیم زد.

بازار دلار در سال گذشته

دلار که در ابتدای سال ۱۴۰۱، در کانال ۲۶ هزار تومانی قرار داشت، در پایان سال با رشد حدود ۹۰ درصدی به کانال ۵۰ هزار تومانی وارد شد. به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام، اعمال تحریم‌های جدید، افزایش تقاضای خرید توسط بازیگران ارزی و… از جمله دلایلی بودند که به شدت قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دادند.

اگرچه دلار در طول سال ۱۴۰۱، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است اما در بازه‌هایی به‌ویژه تحت تاثیر اخبار برجام مبنی بر توافق احتمالی، دچار نوسانات منفی هم شد. بنابراین افرادی که به دنبال نوسان‌گیری کوتاه‌مدت از این بازار بودند، باید کاملا هوشیارانه عمل می‌کردند، در غیر این صورت دچار خسارات مالی سنگینی می‌شدند.

ارزش بازار بورس در سال ۱۴۰۱

بازار بورس هم در سال ۱۴۰۱ متحمل نوسانات زیادی شد. این بازار در ابتدای سال روند روبه‌رشدی را طی کرد که تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه داشت اما پس از آن شاهد یک رکود شش ماهه‌‌‌ در بازار بودیم. از ابتدای آبان ماه سرمایه‌گذاران بیشتری به این بازار روی آورده و باعث رشد شاخص کل شدند. روند مثبت بازار بورس با وجود تلاطم‌های زیاد تا پایان سال ادامه داشت، به‌گونه‌ای که در مجموع شاهد رشد ۴۲ درصدی در شاخص کل و ۳/۵۸ درصدی در شاخص کل هم‌وزن بودیم.

سرمایه گذاری در بازار مسکن

بازار مسکن نیز متأثر از افزایش قیمت دلار در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، رشد قابل توجهی را تجربه کرد، به‌گونه‌ای که در بهمن ماه این سال، قیمت هر متر مربع مسکن در تهران از محدوده ۳۲ میلیون تومان با افزایش بیش از ۶۰ درصدی، به ۵۵ میلیون تومان رسید.

از طرفی این افزایش قیمت، باعث کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه رکود در بازار مسکن شد. این موضوع منجر به کاهش نقدشوندگی سرمایه در این بازار هم شده است که به عنوان یک امتیاز منفی برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن محسوب می‌شود.

سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه در سال گذشته

سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه

در سال گذشته بازار سکه و طلا نیز تحت تاثیر قیمت دلار، فراز و نشیب‌های زیادی داشت. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار که در ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان بود، در روزهای پایانی سال به حدود دو میلیون و ۲۶۵ هزار تومان رسید. در ابتدای سال ۱۴۰۱، هر عدد سکه تمام بهار آزادی با قیمتی حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شد اما در روزهای پایانی سال، قیمت آن با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی، وارد کانال ۳۰ میلیون تومان شد. آمارها نشان می‌دهد بازار سکه و طلا، سال گذشته توانست بالاترین بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند.

فراز و نشیب ارزهای دیجیتال در سال گذشته

اگر بخواهید به بازار ارزهای دیجیتال در سال گذشته نگاه کنیم، ارز دزیجتال یک نمودارتقریبا نزولی را ثبت کرده است و با توجه به عواملی مانند پایان هاوینگ بیت‌کوین، جنگ بین روسیه و اوکراین، رشد تورم و همچنین افزایش نرخ بهره توسط دولت‌ها در این سیر نزولی بی‌تاثیر نبود. اگرچه در ماه‌های پایانی سال و با شروع سال جدید میلادی، ارز دیجیتال توانست جریان صعوودیرا در این بازار رقم بزند.

جمع‌بندی

امروزه با وجود تورم شدید، غفلت از سرمایه‌گذاری می‌تواند ارزش سرمایه شما را به شدت کاهش دهد. بنابراین باید به دنبال گزینه‌ای باشید که با بازدهی برابر یا بیشتر از نرخ تورم، ارزش سرمایه‌تان را حفظ کند. در این مقاله تلاش کردیم شما را با بهترین  سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون تومان و میزان بازدهی هر یک از آنها آشنا کنیم.

شما می‌توانید گزینه  دلخواه خود را بر اساس روحیات و اهداف سرمایه گذاری با ۵۰ میلیون را انتخاب کنید. اگر فردی ریسک‌گریز هستید، صندوق‌های درآمد ثابت می‌تواند بهترین گزینه سرمایه‌گذاری باشد اما اگر به دنبال بازدهی بیشتر توأم با پذیرش ریسک بالا هستید، سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، بازار سهام و صندوق‌های سهامی می‌تواند شما را به هدفتان نزدیکتر کند.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x